Gå til innhold
Arkivverket

Noen som har en ide om hvor man kan lete?


Heidi Pauline Bredde
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en bestefar som vokste opp på Bernhard Mathisen`s barnehjem i Oslo.

Han kom dit ca 1904 og bodde der frem til han ble konfirmert.

 

Lenke til tidliger innlegg :

 

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/571-noen-som-vet-noe-om-barnehjem-paa-1900-tallet/page__view__findpost__p__4492

 

Har vært i kontakt med Bernhard Mathisen`s barne og ungdoms institusjon som det heter i dag, men der

fantes det ingen informasjon om noe som helst. Har også prøvd riksarkivet uten hell.

 

Min bestefar hadde med seg et bilde fra tiden han var der, det var fra skolebenken da han var rundt 8-10 år.

Så bilder tok dem, men vet jo ikke om det kan være eneste bilde som er blitt tatt fra alle de årene.

 

Noen som tror de kan ha noen ide om hvor man kan prøve å lete etter info?

 

Noen som forresten har forfedre som har vært på samme barnehjem?

 

 

Mvh

Heidi Pauline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Beklager, det gikk litt fort da jeg skrev dette innlegget.

 

Jeg har prøvd å finne ut om det finnes noe papirer, bilder etc fra den

gangen han var på barnehjemmet. Som sagt har jeg prøvd Bernhard Mathisen`s barne og

ungdomsinstitusjon og riksarkivet uten hell.

 

Mvh

Heidi Pauline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOLHEIM ligger etter alt å dømme i Blindernveien.

 

Lenken i første-innlegget (med likelydende tema-tekst) gir en del råd (som kommer opp igjen her).

Når Oslo byarkiv ikke gir noe resultat, så kunne det kanskje være en ide å sjekke opp om ”Diakonissehuset Lovisenberg” har noe arkiv eller på annen måte former for dokumentasjon.

 

Jeg vil fortsatt tro at Wulff, må ha hatt kilde® for det han skriver, slik at en kontakt med ham vil nok kunne gi noe.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassering i barneverninstitusjon har etter 1953 skjedd etter vedtak fattet av kommunal barneverntjeneste. Det som finnes av dokumenter befinner seg i kommunale arkiver - ikke på det enkelte barnehjem. Litt om historikken: http://no.wikipedia....et_tilbakeblikk

 

Før denne tid kan en i Oslo Byarkiv finne protokoller fra Fattigvesenet om plasserte barn fra Kristiania. Det er 100 års klausul på opplysningene. Se om retten til innsyn: http://www.byarkivet...ten_til_innsyn/

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette:

 

Kontoret for utsatte

Å plassere den fattige til forpleining i et privat hjem var tidligere en vanlig brukt understøttelse. Slike utsettelser ble administrert av Kontoret for utsatte, som også foretok to årlige inspeksjoner av alle klientene, en varslet og en ikke-varslet.

 

Klientene ble delt opp i tre avdelinger i henhold til inndelingen i fattigloven av 1863 (se ovenfor) og det ble ført egne manntallsprotokoller for hver avdeling. 3. avdeling ble i praksis bare ikke-foreldreløse barn.

 

Protokollene inneholder klientens navn, bakgrunnen for utsettelsen, for barn også foreldrenes navn, stilling og adresse, fødselsår (ofte fødselsdato), når og hvor utsatt, tilleggsytelser - som for eksempel klær til konfirmasjon - hjemstavn, utsettelsens opphør og merknader. Klientene gis ved innføringen et løpenummer, som de normalt beholder så lenge de er satt ut. Hvis flere søsken settes ut, gis disse løpenummer etter hverandre. Hver protokoll dekker en tidsperiode på ti - femten år, slik at klienten ofte finnes i flere av periodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Tusen takk for veldig god hjelp.

Har nå sendt ut et par e-poster, så får jeg se

om det kommer noe ut av dette.

 

I forhold til det som du la ut nå sist Anne-Lise så ser det jo ut

som det et eller annet sted skal være noe arkiv ang disse barna på

barnehjem.

 

Spennende å se om jeg får noe positivt svar. ;-)

 

 

Mvh

Heidi Pauline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byarkivet vil nok også kunne svare på hva som er å finne om Vergerådets plasseringer også. Såvidt jeg vet, er det også arkiver etter de som førte tilsyn med plasserte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.