Gå til innhold
Arkivverket

Lauritz Wilchen


ole-jacob jorsett
 Del

Recommended Posts

Hos Per Nermo finner jeg denne Hans David Celius gift med Elsebe Larsdatter Wilchen Withmann. De hadde blant annet en sønn Hans David Celius:

 

Hans David Celius

ABT 1635 - BEF 12 Dec 1681

 

OCCUPATION: Fogd i Sunnfjord 1680-81

BIRTH: ABT 1635, (?) (Davidsen ?)

DEATH: BEF 12 Dec 1681, (om sommeren ?) Sunnfjord ?

 

Family 1 : Elsebe Larsdatter Wilchen Withmann

 

MARRIAGE: 16 Mar 1680

 

Lars Davidsen Celius

+Catharina Margrethe Celius

+Hans David Celius

 

Kan Elsebe være født før 1655 i Bergen?

 

Elsebe Larsdatter Wilchen Withmann

ABT 1655 - ____

 

BIRTH: ABT 1655, (?) Bergen ?

 

Father: Lars Wilchen

Mother: NN

 

Family 1 : Hans David Celius

 

MARRIAGE: 16 Mar 1680

 

Lars Davidsen Celius

+Catharina Margrethe Celius

+Hans David Celius

 

Family 2 : Jonas Ottesen Schreuder

 

MARRIAGE: ABT 1681

 

Om Lars Wilchen har Nermo bare følgende opplysninger:

 

Lars Wilchen

____ - ____

 

RESIDENCE: Bosatt i Bergen

BIRTH: (Lauridtz) (usikker identitet)

 

Family 1 : NN

 

+Elsebe Larsdatter Wilchen Withmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Per Nermo finner jeg denne Hans David Celius gift med Elsebe Larsdatter Wilchen Withmann. De hadde blant annet en sønn Hans David Celius:

 

Hans David Celius

ABT 1635 - BEF 12 Dec 1681

 

OCCUPATION: Fogd i Sunnfjord 1680-81

BIRTH: ABT 1635, (?) (Davidsen ?)

DEATH: BEF 12 Dec 1681, (om sommeren ?) Sunnfjord ?

 

Family 1 : Elsebe Larsdatter Wilchen Withmann

 

MARRIAGE: 16 Mar 1680

 

Lars Davidsen Celius

+Catharina Margrethe Celius

+Hans David Celius

 

Kan Elsebe være født før 1655 i Bergen?

 

Elsebe Larsdatter Wilchen Withmann

ABT 1655 - ____

 

BIRTH: ABT 1655, (?) Bergen ?

 

Father: Lars Wilchen

Mother: NN

 

Family 1 : Hans David Celius

 

MARRIAGE: 16 Mar 1680

 

Lars Davidsen Celius

+Catharina Margrethe Celius

+Hans David Celius

 

Family 2 : Jonas Ottesen Schreuder

 

MARRIAGE: ABT 1681

 

Om Lars Wilchen har Nermo bare følgende opplysninger:

 

Lars Wilchen

____ - ____

 

RESIDENCE: Bosatt i Bergen

BIRTH: (Lauridtz) (usikker identitet)

 

Family 1 : NN

 

+Elsebe Larsdatter Wilchen Withmann

 

 

 

Takk, men det er det jeg også har.. like langt fra Wilchens komme desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Elsebe Lauritzdatter Wilchens stefar var major Reinholt Withmann, som var 65 år i manntallet 1701.

 

I skiftet etter majoren 30. juni 1702 i Bergen kommer det fram at Elsbe var enste datter til Adelus Arnesdatter Teiste, som var død før sin ektemann Withmann.

 

Elsebe Lauritzdatter Wilchen var på dette tidspunktet gift med sorenskriver i Nordhordland, Christian Aboe.

 

I manntallet for Bergen 1701 finner vi Hans David Celius i stefar Christian Aboes hus: Manntal 1701 for Søndre Bergenhus amt

 

 

I Bergen finner vi en organist Lauritz/Lorentz Wilchen, som opptrer som fadder i Bergen siste gang 1670. Han er trolig sønn av borgermester i Bergen, Wilchen Tormodsen, men om Lauritz/Lorentz Wilchen er Elsebes far, vet jeg ikke.

 

 

Se også: Slekten til sorenskriver i Nordhordland Christian Aboe f. ca. 1647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsebe Lauritzdatter Wilchen var gift tre ganger:

 

1. Hans David Celius, død 1781, fogd i Sunnfjord. Barn:

  • Catharina Margrethe Celius, f. ca 1680, gift 1707 i Bergen med Peder Baltzersen Wittrup. (Skifte i Nordfjord 1728)
  • Hans David Celius, f. 12. des. 1681 i Sunnfjord. Sogneprest til Øksnes og Skjærstad. Gift 1. g. med Johanna Opdahl og 2. g. med Anne Cathrine Brønlund.
  • I tillegg tror jeg Ingeborg Cælia, gift med Richard Wildenrath og som døper sønnen Hans David i Bergen 1710, må være datteren til Hans David Celius. Elsebe Lauritzdatter Wilchen er fadder.

2. Jonas Ottesen Schreuder, kapellan i Askvoll. Skifte 1686, ingen barn.

 

3. Christian Nicolai Aboe, død før 1713, sorenskriver i Nordhordland. Han var først gift med Anne Knudsdatter Lem. Mulige barn med Elsebe - se manntall 1701:

  • Jonas, f. ca 1688 (oppkalt etter Jonas Ottesen Schreuder?)
  • Lorentz, f. ca 1700 (oppkalt etter Elsebes far?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg tror jeg Ingeborg Cælia, gift med Richard Wildenrath, som døper sønnen Hans David i Bergen 1710, må være datteren til Hans David Celius. Elsebe Lauritzdatter Wilchen er fadder.

 

Det er skifte etter Richard Wildenrath 14. jan. 1724. Ingeborg er ikke nevnt her, kun to voksne døtre.

 

Ingeborg Celia ble gift på nytt med Johannes Møller 24. okt. 1724.

 

I debatten: 58341: Slekten til sorenskriver i Nordhordland Christian Aboe f. ca. 1647 - står det at det skal være skifte etter henne i 1743, men jeg har ikke funnet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det er skifte etter Richard Wildenrath 14. jan. 1724. Ingeborg er ikke nevnt her, kun to voksne døtre.

 

Ingeborg Celia ble gift på nytt med Johannes Møller 24. okt. 1724.

 

I debatten: 58341: Slekten til sorenskriver i Nordhordland Christian Aboe f. ca. 1647 - står det at det skal være skifte etter henne i 1743, men jeg har ikke funnet dette.

 

Takk for all hjelp - har vært borte fra Forumet en stund men er tilbake og leser med interesse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen finner vi en organist Lauritz/Lorentz Wilchen, som opptrer som fadder i Bergen siste gang 1670. Han er trolig sønn av borgermester i Bergen, Wilchen Tormodsen, men om Lauritz/Lorentz Wilchen er Elsebes far, vet jeg ikke.

 

Organisten som farskandidat til Elsebe Lauritzdatter Wilchen kan glemmes.

 

Han ble gravlagt 27. okt. 1693 - og da var Elsebes mor, Adelus Arnesdatter Teiste forlengst gift med sin 2. ektemann, major Reinholt Withmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Casper Wilchen f. 2.jun.1615 i Wismar, begr. 25.mai.1694 i Korskirken i Bergen, gift med Margrethe Corneliusdatter de Lange 1632-1689, men han skal visstnok ikke være i slekt med Lauritz. Jfr. også gammel tråd på DA lenke.

 

Se drøftelse i gammel tråd på DA, lenke hvor også familien til Lauritz omtales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans David Celius’ mor, Elsebe Lauritzdatter Wilchen var gift tre ganger:

 

1. Hans David Celius, død 1781, fogd i Sunnfjord. Barn:

  • Catharina Margrethe Celius, f. ca 1680, gift 1707 i Bergen med Peder Baltzersen Wittrup. (Skifte i Nordfjord 1728)
  • Hans David Celius, f. 12. des. 1681 i Sunnfjord. Sogneprest til Øksnes og Skjærstad. Gift 1. g. med Johanna Opdahl og 2. g. med Anne Cathrine Brønlund.
  • I tillegg tror jeg Ingeborg Cælia, gift med Richard Wildenrath og som døper sønnen Hans David i Bergen 1710, må være datteren til Hans David Celius. Elsebe Lauritzdatter Wilchen er fadder.

2. Jonas Ottesen Schreuder, kapellan i Askvoll. Skifte 1686, ingen barn.

 

3. Christian Nicolai Aboe, død før 1713, sorenskriver i Nordhordland. Han var først gift med Anne Knudsdatter Lem. Mulige barn med Elsebe - se manntall 1701:

  • Jonas, f. ca 1688 (oppkalt etter Jonas Ottesen Schreuder?)
  • Lorentz, f. ca 1700 (oppkalt etter Elsebes far?)

 

I skiftet etter Jonas Ottesen Schreuder er - så vidt jeg kan se - ingen barn arvinger. Men i mantall 1701 finnes en Otte Jonassen Schreuder, 15 år, i huset til sorenskriver Christian Aboe. Dette bør da være sønn av Elsebe Lauritzdatter Wilchen og Jonas Ottesen Schreuder? Kanskje født etter farens død? De andre i huset er "mine, dine og våre barn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I E-boka Stiftelser og Gavebreve i Bergens Stift fra 1774 er det nevnt en kjøpmann Otte Jonassøn Schreuder. Han ble gift 1710 med Cornelsche Møller, datter av borger og skipper Jochum Møller og Margaretha Dorch fra Hamburg.

Cornelsche Møller ble 2. g. gift 1737 med skipper Johan Henrich Kønig.

 

Otte Jonassøn Schreuder var allerede død da sønnen, Otte ble døpt 14. nov 1711 i Nykirken.

 

Er dette samme mann som var i Abos hus i 1701?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt - ved en sånn lenke blir mange familier brettet ut... men Elsebes foreldre er fremdeles ukjente...

kanskje vi skal la dem være det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt - ved en sånn lenke blir mange familier brettet ut... men Elsebes foreldre er fremdeles ukjente...

kanskje vi skal la dem være det...

 

Vi kjenner da til Elsebe Lauritzdatter Wilchens mor - Adelus Arnesdatter Teiste - og det er da noe.

 

Hvorfor skal vi la resten være ukjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi kjenner da til Elsebe Lauritzdatter Wilchens mor - Adelus Arnesdatter Teiste - og det er da noe.

 

Hvorfor skal vi la resten være ukjent?

 

Tilbake etter lang påskeferie - jeg mente egentlig bare at det var mange Lauritzer å velge i

og da kan det kanskje være like greitt å ikke velge når vi ikke er sikre..

No offence!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.