Gå til innhold
Arkivverket

Assessor Henrich Hansen Holst ca 1626-1680 og familie


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Hvor kommer Henrich Hansen Holst og hans bror fra ? Det finnes også minst 2 andre kjente Holst fra noenlunde samme tid, nemlig Hans Thomassen Holst 1624-1704 sorenskriver født i Handerit, Flensborg (stor etterslekt som er godt kjent) og Thomas Thomassen Holst -1699 gift med Anne Pedersdatter Thrane. Er alle disse 4 i nær slekt ? Jeg er også interessert i ytterligere opplysninger om Henrich og Hans.

 

Jeg har hatt en annen tråd om hans sønn Matz lenke, men starter en ny tråd på faren for å favne litt bredere. Iflg. overrettsdommer bind I er Henrich bror til Hans Hansen Holst. Først en oppstilling om det som er kjent om familien:

1. Henrich Hansen Holst, overrettsassessor finnes begr. 1.nov.1680 i Bragernes - og immatrikulert i Frankeker, Nederland i 1646, dvs. trolig født ca 1626. Han ble gift med en enke i Worms (i Tyskland nær grensen til Frankrige) og i 1673 ble han dekanus ved universitetet i Padua (i Nord-Italia). Han kom til Bragernes i 1677 og ble gift 2) etter 1677 med Randi Engebretsdatter som begr. 3.des.1689 i Bragernes. Barn fra første ekteskap:

1.1 Matz Henriksen Holst ca 1650-1692 borger og handelsmann, gift ca 1677 med Mette Bertelsdatter ca 1648-1731. 6 barn:

1.1.1 Siri/Signe Madsdatter Holst ca 1677-1698 gift 1693 med Truls Andersen Karre ca 1665-1731 (se tråd 175610). Han gift 2) 1699 med Else Christensdatter. Barn i 2. ekteskap: Dorothea Silena 1703- og Anne Lisbet 1705- (evt. flere senere).

1.1.2 Bertel Madsen Holst ca 1678-før 1731 (nevnt i skifter)

1.1.3 Henrich Madsen Holst 1683-1751 borger i Drammen, gift 1709 med Sibilla Pedersdatter Sommer 1686-1751 (datter av Peder Eliasen Søboholm).

1.1.4 Anne Madsdatter Holst 1684-før 1731 gift med Niels Nielsen Sæd. 7 barn.

1.1.5 Anders Madsen Holst 1687-.

1.1.6 David Madsen Holst 1690-.

1.2 Berette Henriksdatter Holst gift 1680 med Peder Gundersen

2. Hans Hansen Holst 1627-etter 1694, borger på Strømø gift 1659 med Inger Hansdatter (datter av borger på Strømsø Hans Halvorsen)

2.1 nn (trolig Hans) Hansen Holst 1661-.

2.2 Giert Hansen Holst 1662-1733, gårdbruker i Hole gift 1694 i Vanse med Inger Paulsdatter Arneberg 1677-1733 (datter av Paul Torstensen Arneberg. Barn:

2.2.1 Pauline Gerhardine Giertsdatter Holst 1700-1740 gift 1722 med Søren Eberhard Jenssøn Essendrop 1695-1741. Barn: Peter Hersleb Essendrop 1732-1806 og Jens Essendrop 1723-1801 gift med Else Maria Poulsdatter Svell (jfr. egen tråd om Poul Svell m/fam)

2.2.2 Inger Giertsdatter Holst gift 1691 med Asbjørn Andersen

2.2.3 Ane Marie Giertsdatter Holst gift 1733 i Hole med Lars Hylling (?) (Usikre foreldre)

2.3 Sidsel Cathrine Hansdatter Holst -1748 gift med Henrik Pettersen fogd på Ringerike

2.4 Claus Hansen Holst -1712 aftensangprest og skoleholder på Strømsø, gift med Ursula Paulsdatter. Bare 1 barn ?

2.4.1 Hans Clausen Holst 1708-1742, sogneprest til Drangedal gift med Anne Rødder 1715- datter av Poul Petersen Rødder. Barn ?

2.5 Povel Hansen Holst -1696 sogneprest i Vanse, gift 1691 med Sophie Amalie Isabella Meyer 1680- datter av oblnt Adolph Carl Meyer. Hun gift 2) 1697 med Niels Andersen Toldorph fogd

2.5.1 Hans Povelsen Holst -1696

2.5.2 Ingeborg Povelsdatter Holst 1692-

2.5.3 Ide Lutemella Povelsdatter Holst 1693-

2.5.4 Povel Povelsen Holst 1695-

 

Randi Engebretsdatter var 1) 1657 gift i Bragernes med Claus Trondsen og hadde barna Marte 1659-1661, nn 1660- og Trond Clausen 1662-før 1700. Sistnevnte er flere ganger nevnt som Henrichs stesønn. Randi Engebretsdatter må være søster av den kjente Peder Guttormsen Linnes' hustru Sibille Engebretsdatter (jfr. skifter og rettsdokumenter). En av Peder Guttormsen Linnes' 3 døttre, Sibilla ble 1683 gift med Anders Hansen Holt (som også kalles Holst).

 

Hans Hansen Holst bygget Strømsø kirke i ca 1669 og da hadde han lenge vært faktor ved sølvverket i Kongsberg (nevnt der i 1665). Han var også formynder for Trond Clausen, Henrichs stesønn.

 

Henricus Johannes Holstius Holsatus er nevnt under "danske og norske studenter". Henrich Hansen Holst er også nevnt som magister ved Københavns universitet i 1649 (synes litt tidlig).

 

Jomfru Dorthe Holst ble i 1738 gift med Niels Larsen Tulle (sønn av Lars Eschildsen i Lier) hvor barna tok navnet Tulle etter moren. Niels ble aftensangprest mm samme sted som Claus og mye taler for at Dorthe er datter til Claus Hansen Holst.

 

Det må altså ha vært en Hans Holst og en Thomas Holst som er født omkring 1600. Går det an å finne dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange Holst-slekter og vanskelig å avgrense, men sistnevnte lenke i #3 ser ut til å være den Thomas Holst nevnt innledningsvis og hans hustru Anne Povelsdatter Trane. Ekteskapsdato er feil i FS, for den er 16.nov.1662 i kb. Som nevnt i en ganske fersk tråd her på DA, lenke om henne så er nok fødselsåret 1612 også feil.

 

Lenken i #4 er ganske riktig Hans Thomassen Holst og hans 2. hustru nevnes. Han skal ha vært gift med Anne Andersdatter først, men har kun barn med nr. 2 (6 eller 7 barn):

Alexander 1672-1714 rådstueskriver i Chra gift med Dorothea Mogensdatter 1681-1736

Christiane ca 1670- gift med Anders Gjerdrum 1657-1740 sogneprest

Thomas 1681-1734 skredder i Chra gift 1) med Andrine Barclay 1680-1708 og 2) med Anne Maria Ryen

Liv 1680-1748 kjøpmann gift med Inger Mogensdatter 1688-1736 (søster av Dorothea Mogensdatter)

Conrad 1686-1729 sakfører i Chra se lenke her på DA. Gift 17.des.1711 med Sophie Plade 1690-1773.

Sara 1674-1750 gift i 1693 med Hans Jensen Gedde 1656-1711 sorenskriver. 12 barn.

og mulig Anders (tollskriver) ca 1674-1750 gift 1) i 1691 med Maren Lauritsdatter Riis 1667-1702. Hun gift 1) med sorenskriver i Aker, Jens Carstensen -1689. Anders gift 2) i 1711 med Christine Olufsdatter Glud -1723 (Glud kan være feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å klippe litt fra lenken som nevnes i #6.

 

Avdøde hustrus bror: Hendric Pettersen, fogd i Ringerike og Hallingdal. Sistnevntes svigerfar: Hans Holst på Strømsø, g.m. Ingeborg Hansdatter.

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Nordre Jarlsberg sorenskriveri, Skifteprotokoll 1 (Hc 0001), 1679-1687, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

 

Dette har også relasjon til Povel Hansen Holst, sogneprest i Vanse, gift med Sophie Amalie Isabella Meyer hvis mor var Ide Luttamel Pettersdatter. Jeg har saumfart kb for Vanse og sett en Ingeborg Holsts som har vært fadder fra 1692 og utover. Også helt frem til 1712-1715 er madam Ingeborg Holsts fadder. Jeg har ikke funnet noen Ingeborg som passet, men har vært inne på at Inger Hansdatter kunne være vedkommende. Hun ble gift i 1659 og må vel være født senest i 1644. Da det er et opphold i fadderskapet fra ca 1696 til 1712 (såvidt jeg ser), har jeg regnet med at hun var død og hittil sett bort fra henne, men når det står Ingeborg i skiftet, så er jo saken klar.

 

Tusen takk, Grete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer tilbake til denne for jeg så på barna lenke og der finner jeg Hans, Ingeborg og Claus som er navn som går igjen i Hans Hansen Holst-grenen. Tilfeldig ? Kanskje. Poul Madsen Holst 1680- har ikke noe med Madz Hansen Holst 1650-1692 å gjøre da han ikke er nevnt i noen Bragernes-skifter. Hans far var vel heller Mads Clausen Holst f. 1632 (evt. 1645) med tilknytning til Molde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å klippe litt fra lenken som nevnes i #6.

 

 

 

Dette har også relasjon til Povel Hansen Holst, sogneprest i Vanse, gift med Sophie Amalie Isabella Meyer hvis mor var Ide Luttamel Pettersdatter. Jeg har saumfart kb for Vanse og sett en Ingeborg Holsts som har vært fadder fra 1692 og utover. Også helt frem til 1712-1715 er madam Ingeborg Holsts fadder. Jeg har ikke funnet noen Ingeborg som passet, men har vært inne på at Inger Hansdatter kunne være vedkommende. Hun ble gift i 1659 og må vel være født senest i 1644. Da det er et opphold i fadderskapet fra ca 1696 til 1712 (såvidt jeg ser), har jeg regnet med at hun var død og hittil sett bort fra henne, men når det står Ingeborg i skiftet, så er jo saken klar.

 

Tusen takk, Grete.

Det er en debatt i Gamle Brukerforumet som i meget stor grad tangerer nettopp dette:

 

28031: Hjelp til tolking av skrift m.m. (dåpen til Lisbeth Semlemands sønn 1693)

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=28031&sok=Semlemand&nr=1&antinnlegg=33&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

(Dette temaet startet egentlig opp i tema 27919.)

 

 

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Henrik Hansen Holst.

 

Tor Weidling har i sin bok "Eneveldets menn i Norge. Sivile sentralorganer og embetsmenn 1660-1814" (Oslo 2000), s. 203 følgende opplysninger om Henrik Hansen Holst.

 

"Holst, Henrik Hansen. Død ca. 1690 g. 1. med Elisabeth Bernegger. Goft 2. med NN.

Magister København universitet 1649. studiereise utlandet. Assistenråd i Overhoffrettten 1680."

 

Weidling viser til Vello Helk, "Dansk-norske studierejser fra reformationen til enevælden 1536-1660", Odense 1987, bind II s. 209 og H. Ehrencron-Müller, "Forfatterlexicon omfattende Danmark og Island til 1920 og Norge 1814", København 1924-35, b. IV s. 128.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake på "luften" etter linjebrudd i området nesten hele dagen.

 

Takk for henv. til den gamle tråden, Iver. Jeg har vært innom den og det var pga den at jeg brukte en del tid på kb i Vanse. De forskjellige Holst som er nevnt der, skal vel være dekket ovenfor. Jeg slet lenge med Inger Hansdatter frem til jeg fikk tips om skiftet etter sogneprestens svigermor hvor det tydelig skrives Ingeborg og ikke Inger. Jeg har sett henne i kb frem til et stykke ut på året 1713 og når kb mangler fra 1716 til 1729 så er hun trolig død i den perioden, mest trolig rett etter 1715. Det siste begrunner jeg med at hun var veldig ofte fadder og mangler som sådan det siste 1 1/2 år før kb mangler og at hun kanskje var svekket pga alder mm.

 

Inger/Ingeborg blir enke omkring 1694/5. Hennes mann, Hans Hanssøn Holst nevnes et par ganger på de første sidene i kb for Vanse som "Hans Holst den eldre". Jeg lurer jo da på hvem som var "den yngre" og har et par kandidater:

 

1) Hans Hanssøn Holst's 1. barn døpt 8.mar.1661 i Bragernes (uten navn). Vanlig oppkalling gir Hans på første barn.

2) Hans Holst som er 16 år i manntallet i 1664-66, se lenke. Forutsetter vel at Hans Hansen Holst har vært gift før.

 

Jeg finner ingen av disse nevnt i noen skifter senere, men når Povel Hansen Holst i Vanse skriver "den eldre", vet vel han best.

 

Jeg finner lite om nevnte fogd Henrik Pettersen (bror av Povels svigermor) som altså er gift med Sidsel Cathrine Hansdatter Holst, søster til Povel.

 

Ola, du har funnet den ukjente 1. hustru til Henrik Hansen Holst. Fantastisk. Det var godt å få på plass. Hun er altså mor til Mads Henriksen Holst. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Bernegger er nevnt her lenke. Det synes å være et historisk (slekts-) register.

 

Er det noen med kjennskap til Nederlandske kilder her på forumet ?

 

Det er et register til den utgitte brevsamlingen(http://www.historici...eGroot1594-1645) til den berømte nederlandske juristen Hugo Grotius, "folkerettens far" og en historiens fremste juridiske tenkere. Se: http://no.wikipedia....ki/Hugo_Grotius og http://en.wikipedia....i/Hugo_Grotius. Brevene fra Elisabeth Bernegger ser ut til å ha vært skrevet etter 1635, og det nevnes flere andre Berneggere. Siden Holst også var en jurist, som hadde oppholdt seg i Nederland er en forbindelse til Grotius ikke umulig, selv om Grotius døde allerede i 1645. Grotius var svensk ambassadør i Paris 1634-45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et register til den utgitte brevsamlingen(http://www.historici...eGroot1594-1645) til den berømte nederlandske juristen Hugo Grotius, "folkerettens far" og en historiens fremste juridiske tenkere. Se: http://no.wikipedia....ki/Hugo_Grotius og http://en.wikipedia....i/Hugo_Grotius. Brevene fra Elisabeth Bernegger ser ut til å ha vært skrevet etter 1635, og det nevnes flere andre Berneggere. Siden Holst også var en jurist, som hadde oppholdt seg i Nederland er en forbindelse til Grotius ikke umulig, selv om Grotius døde allerede i 1645. Grotius var svensk ambassadør i Paris 1634-45.

Dette blir mer og mer interessant og spennende. Elisabeth Bernegger skal ha vært enke da hun ble gift med Henrich Hansen Holst og det er lett å tenke seg at hun først kan ha vært gift med en jurist og at det er "linken" til Henrich og til Hugo Grotius. Jeg sendte en mail til Nederland i går og håper på svar derfra.

 

Jeg kommer nå også på at jeg faktisk har lest om Hugo de Groot for mange år siden.

 

Henrich fremstår stadig mer som en viktig person. Jeg lurer på om det finnes noen beskrivelser av hans liv og levnet og han må jo ha vært en kjent person i de kretser når han reiste og arbeidet på de steder som er nevnt foran. Hvem finansierte hans reiser og er det skrevet noe om det, tro ? Er det noen på forumet som er jurister og eller som har kontakter på det juridiske fakultet og har interesse for saken, håper jeg de kommer på banen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir mer og mer interessant og spennende. Elisabeth Bernegger skal ha vært enke da hun ble gift med Henrich Hansen Holst og det er lett å tenke seg at hun først kan ha vært gift med en jurist og at det er "linken" til Henrich og til Hugo Grotius. Jeg sendte en mail til Nederland i går og håper på svar derfra.

 

Jeg kommer nå også på at jeg faktisk har lest om Hugo de Groot for mange år siden.

 

Henrich fremstår stadig mer som en viktig person. Jeg lurer på om det finnes noen beskrivelser av hans liv og levnet og han må jo ha vært en kjent person i de kretser når han reiste og arbeidet på de steder som er nevnt foran. Hvem finansierte hans reiser og er det skrevet noe om det, tro ? Er det noen på forumet som er jurister og eller som har kontakter på det juridiske fakultet og har interesse for saken, håper jeg de kommer på banen her.

 

 

Jeg sjekket en av Weidlings referanser, Ehrencron-Müllers "Forfatterlexicon ...". Den har noe mer informasjon.

 

"Holst, Henrik Hansen, er f. i Jylland. Han tog 8/5 1649 Magistergraden men rejste udenlands med en Adelsmand af Familien Due og opholdt sig bl.a. i Heidelberg. Efter sin Hjemkomst bla han Assessor i Overhoffretten i Norge. + c. 1690.

Han ægtede i Heidelberg Elisabeth Freinsheim, f. Bernegger, Enke efter den tyskfødte Biblotekar og Historiograf i Stockholm Johan Freinsheim (f. 16/11 1608, + 30.10. 1660). Med hende arvede han endel af F.s Haandskrifter. Efter hendes Død giftede han sig paany."

Referanser er til et forfatterleksikon fra 1744, Badens universitetsjournal 1797, Københavnsuniversitesmatrikkel og en bok om Freinheims bibliotek utgitt av Holst (Henricus Holstius) i 1664.

 

Så linken til Grotius er vel helst gjennom Elisabeth Bernegger og hennes første mann. Freinsheim nevnes og flere ganger i brevregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her: http://www.dokpro.ui...gbok_ramme.html går det an å søke i tingbøker fra Bragernes på 1680-tallet.

 

Der er Hans Holst nevnt enkelte ganger.

 

De mest interessante innførselenr er denne fra Tingbok nr. 2 (1681), bytinget 10.2. 1681, fol. 5a-b.

"Dend høyfornem/m/e matrone Randj Engelbretz daater s/alige/

Hendrich Holstes, loed thinglyesse hindes s/alige/ mands

broders Mons/eigneu/r Thomas Holstes vdstedde afkald, for huis

han/nem/ effter dend s/alige/ mand, arfueligen udj løst och

fast er tilfalden, quiterendis hinde for føde och v=fødd,

rigtigens at vere fornøyet och betalt, sam/m/e hans arfuelod,

och hun och hindes arfuinger, at schal vere derfor af han/nem/

och hans arfuinger, krafues och schadesløes holden i alle

maader; Huilchet saaledis vnder for/schreff/ne Thomas Holstes

haand och seigl, sampt til vitterlighed med vnderschrefuet

Lauridts Lauridsen och Peder Søfrensen Maas; Dat/erit/

Bragenes dend = 16 Decembr/is/ 1680. - Mons/eigneu/r Thomas

Holst var och self paa thinged tilstede, och anhørte sam/m/e

afkalds læsning, som sagde at det var rigtig, och at hand

hafde aldelis intet derimoed, eller des tinglyesning at sige, i nogen maader;

Peder Guttormsen Lindnes som hafde sam/m/e bref at lade thinglyesse, tog det

med paaschrift, til sig igien;"

 

Og denne fra tingbok 7 1687, 27.1., fol. 6a:

" Mons/eigneu/r Hans Holst paa Strømsoen som var her paa byetinged,

fremkom for retten och giorde effterfølgende jndsigelsse imoed

forberørte s/alige/ velædle H/er/r assistentsraad de Places

vdstedde obligation och pantforschrifning, som hand begierte

at motte i agt tages och i protucollen indføris, at som hand

tillige med Mons/eigneu/r Peder Søfrenss/en/ Maas, er

forordnet til at vere formynder for s/alige/ H/er/r assessor

Hendrich Holstes stefsøhn Mons/eigneu/r Tron Claussen,

anl/angende/ hans tilfalden arf effter hans s/alige/ fader

Claus Tronssen fordum borger och ofuerformynder her paa

stedit, da ville hand nu demonstrere och beuisse med

schiftebrefuet som effter bem/el/te Clauss Trons/en/ passerit

och sluttet er d/end/ 20 Junj 1679. at for/schreffne/ Tron

Claussen paa hans lod er falden som hand endnu eyer och

tilkom/m/er vdj dend gaard som s/alige/ H/er/r assistentzraad

hafuer beboed och nu fradød = 233 rdr: 1 £mark£ 8 s: med sin

forfalden rente indtil betalling scheer, Thj formeente

for/schreff/ne Mons/eigneu/r Holst at sam/m/e sum/m/a med dess

resterende rente bør som børnepenge vere prioriterit, och

derfore paa denne maade imoed forschr/effne/ obligations

tinglysning protesterit, saauit dend kunde reflectere til

denne børnearf, i det |: med fuldkom/m/en paastand och

formeening :| at s/alige/ H/er/r assistentzraad de Places

vdgifne pantebrefuer iche kand extendere sig vidre, end som

paa huis hand i sam/m/e gaard sielf er eyendis;"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen, Ola.

 

Her en noen av de Groots brev - på latin lenke

 

Boken om Freinsheims bibliotek lenke. Ingen liten bok. Og tittelsiden lenke

 

Ut fra denne bibliografi over Freinsheim ser det ut til at Freinsheim dør i Worms, se lenke og det stemmer jo med at Henrich skal ha blitt gift med enken i Worms.

 

Men nå har jeg fått et problem. Matz Henriksen Holst skal være født ca 1650 og hvem var hans mor - og er han kanskje ikke sønn av Henrich ? Har Henrich vært gift før på den tiden han var magister i København ?

 

Tingbøkene er kilden min til hans hustru Randi Engebretsen og til hans stesønn Trond Clausen. Randi overtok som formynder etter Henrich.

 

Her er Elisabeth Berneggers opphav lenke. Klipper:

Bernegger, Matthias

Philologe, Historiker und Mathematiker, * 8.2.1582 Hallstatt (Salzkammergut), † 5.2.1640 Straßburg. (evangelisch)

 

Genealogie | Leben | Werke | Literatur | Portraits | Autor | Zitierweise

Genealogie ↑

V Blasius († 1619), Ratsherr, wanderte 1603 um des Glaubens willen nach Regensburg aus; M Elisabeth Paurnfeind († 1624); ⚭ Straßburg 20.5.1611 Maria Jacobe († 1657), T des Schaffners vom Frauenstift Caspar Kehrer; 4 S, u. a. Johann Kaspar (1612 bis 75), regierender Ammeister von Straßburg; 2 T, u. a. Elisabeth (⚭ 1637 Johannes Freinsheim, 1608–60, Philologe und Historiker).

 

Jeg er litt usikker på hva det står. Matthias gifter seg vel 20.5.1611 med Maria Jacobe. Matthias' far er vel Balsius (?) og moren Elisabeth Paurnfeind ? Hva betyr "T des Schaffners vom Frauenstift Caspar Kehrer; 4 S, u. a. Johann Kaspar (1612 bis 75), regierender Ammeister von Straßburg; 2 T" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva det står. Matthias gifter seg vel 20.5.1611 med Maria Jacobe. Matthias' far er vel Balsius (?) og moren Elisabeth Paurnfeind ? Hva betyr "T des Schaffners vom Frauenstift Caspar Kehrer; 4 S, u. a. Johann Kaspar (1612 bis 75), regierender Ammeister von Straßburg; 2 T" ?

 

Det står vel noe i retning av:

"Far Blasius († 1619), rådsherre, vandret 1603 på grunn av troen til Regensburg; Mor Elisabeth Paurnfeind († 1624); gift i Straßburg 20.5.1611 med Maria Jacobe († 1657), datter av forvalteren ved Frauenstift Caspar Kehrer. 4 sønner, bl.a. Johann Kaspar (1612-75), regjerende Ammeister i Straßburg; 2 døtre, bl.a.. Elisabeth (gift 1637 med Johannes Freinsheim, 1608–60, fillolog og historiker)."

 

Et frauenstift var en klosterlignende religiøs stiftelse for kvinner, det fantes både katolske og protestantiske.

Den selvstendige riksstaden Strasbourg/Straßburg ble frem til den ble annektert av Frankrike i 1681 ledet av et senat og seks ammemeistere, valgt på livstid. En av dem regjerte ett år av gangen, som byens øverste leder.

 

 

Det er unektelig en interessant familie Holst giftet seg inn, svigerfaren oversatte Gallilei til tysk og hans kones første mann var kongelig svensk bibliotekar og historiker. De var professorer og utga drøssevis med latinske skrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fristende å studere disse gamle mestere videre, og jeg må vel pense debatten litt tilbake til Holst, men takk igjen Ola for all hjelp. Vi må vel kunne slå fast at Henrich Hansen Holst var mere spennende enn en trodde opprinnelig.

 

Som nevnt blir det utfordrende å finne hvordan Mads Henriksen Holst om mulig kan kobles bedre til Henrich. Det er fremkommet ovenfor at Henrich kom fra Jylland og da er han neppe i nær slekt med Thomas Holst-grenen som kommer fra Schleswig-Holstein. Han skal ha reist fra Danmark i 1649 sammen med en adelsmann fra Due-slekten og vi vet ikke mye om han før han gifter seg meg enken i Heidelberg i ca 1661.

 

Kan Henrich ha blitt far til Mads før 1649 og etterlatt ham hos broren Hans i Danmark som har tatt ham når han flyttet til Bragernes ? Hans giftet seg i Bragernes 25.sep.1659.

 

Madtz Hendrichsen er 15 år gammel i Manntallet for 1664-1666. Han blir senere borger og handelsmann.

Mads Henriksen får barn og er fadder for de mest prominente familier i Bragernes en rekke ganger fra 1680 og utover.

Barna kalles Madsen/Madsdatter Holst i skifter, se Henrich Madsen Holst lenke, Bertel Madsen Holst lenke, Anne Madsdatter Holst lenke

 

Henrich Hansen Holsts enke, Randi Engebretsdatter var aldri fadder for barna til Mads, men hun var for øvrig kun fadder noen få ganger i perioden 1680 og frem til hun dør i 1689 og da bare for noen uekte barn og aldri for de mere prominente familier, merkelig nok.

 

Se også en tråd om Siri Matzdatter Holst lenke hvor det også fremgår at navnet Randi (som er sjeldent i Bragernes) brukes på datteren til Siri. Jeg trakk den slutningen at hun er kalt opp etter Henrichs siste hustru.

 

Ellers er det i første rekke skiftene som har gitt meg etternavnet Holst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke satt meg godt inn i debatten og har ikke noe nytt å komme med, men jeg vil trekke fram Ola Teiges innlegg 16 - der Tingboka fra 1681 viser at Henrich Hansen Holst hadde en bror Thomas. Hva vites om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Grete. Jeg hadde oversett Thomas der.

 

Det må være borger i Oslo, Thomas Holst som begraves der 15.sep.1699 som gir "afkald" på arv. Jeg kalte ham Thomas Thomassen Holst i første innlegg, men har når jeg sjekker nå, veldig usikre kilder på patronymet.

 

Hans datter Cathrine 1667- ble gift i 1692 med Halstein Poulsen Arneberg 1672-1707, sønn av Poul Torstensen Arneberg. (Cathrine ble gift 2) i 1708 med Carsten Nielsen Kamp og 3) i 1714 med Christian Møller).

Halsteins søster Inger Paulsdatter Arneberg 1677-1773 ble i 1694 gift med Giert Hanssøn Holst 1662-1733 så her familiene også koblet.

 

Jeg begynner å få følelsen av at Thomas er gitt patronymet pga samtidige Hans Thomassen Holst 1624-1704 sorenskriver i Ullensaker, men at "afkaldet" gjør at vi heretter må kalle ham Thomas Hansen Holst.

 

Da har vi 3 brødre: Henrich, Hans og Thomas og på en eller annen måte bør det jo være forbindelse til Hans Thomassen Holst 1624-1704 ved at foreldrene trolig var to brødre, Hans Holst og Thomas Holst født ca 1600 i Danmark eller mere sannsynlig i Flensborg i Schleswig-Holstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om "Family Holst" finner jeg følgende av Fredrik Nygaard:

 

"Det eldste kjente medlem av denne familien Holst, også kalt Holst fra Ullensaker, er Thomas Rasmussen Holst, herredsfoegd i Frøslev herred ved Flensborg, gift med Kirstine Larsdatter.

Deres sønn var Hans Thomassen Holst (1624-1704), født i Hanved sogn i Frøslev, død i Ullensaker, sorenskriver i Øvre Romerike og Odalen, bodde på Fladeby i Ullensaker, gift med Cathrine Alexandersdatter Bork (1640-1723)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette rimer godt, Grete og vi er rimelig sikkert i Flensborg.

 

Jeg har sett at Nermo har to Thomas Rasmussen Holst, begge f. ca 1585 gift med hhv. Kirsten Larsdatter og Sissel (kanskje samme Thomas). Barn hhv. Hans (som nevnt ovenfor) og Maren, Rasmus og Jonas, se lenke og lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1719 var det skifte i Christiania etter ugifte Hans Hansen Holst, men jeg får ikke helt tak i hvem arvingene var. Kan dette være sønn av Hans Hansen Holst?

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Skifteprotokoll 5 , 1720-1728, oppb: Statsarkivet i Oslo.

 

 

Han ble gravlagt med alle klokker 6. sept. 1719.

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 2 (1705-1730), Døde og begravede 1720, side 254.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.