Jump to content
Arkivverket

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Hei dette er et skriv fra ca. etter 1887 - altså ca. 130 år gammel norsk . Noe religiøst innhold . Er det noen som kan oversette dette til engelsk slik at det blir flyt , menigsfylt og sammenheng i innholdet . Det mangler noen ord her og der , men det gjør ingen ting for eieren av dokumentert . Det er en amerikansk kusine sitt brev og som gjerne vil ha det oversatt . På forhånd tusen hjertelig takk . PS .....kanskje noe for deg Are S ? 😀
  3. Wenche Flatvoll Lømo

    Kuraas, Røros --> Nordreisa / Skjervøy - Rydding på Geni.com ?

    ja, jeg fikk blod på tann, hehe, og har drevet med familien siden jeg fant Cathrina. Men dette var jo velddig oversiktlig og greit, takk skal du ha!
  4. Da trenger jeg hjelp til den berømte nåla i høystakken igjen . Johannes Haagensen ( Haakonsen ) giftet seg for andre gang i 1897 med ei ; Helene . Er det noen som klarer å finne ut hvem denne Helene var , foreldre fødsel og død , emigrasjon , og eventuelt finne henne på FAG ? I følge vedlagte 1900 census så skal da Johannes sin hustru Nr. 2 være født ca. 1838 Hun ble ikke gravlagt sammen med Johannes for han ble gravlagt sammen med sin første hustru Marte Christiansdatter Haagensen som døde i 1891 . Johannes og sine to hustruer bodde i hele sitt liv i Pelican Township i Otter Tail County i Minnesota . Trolig døde hustru nr. 2, Helena, før Johannes som døde i 1911. På forhånd tusen hjertelig takk nok en gang for fantastisk hjelp , dere er supergode 🙂
  5. Today
  6. Da løfter jeg denne jeg i håp om at noen kan hjelpe meg å finne Johannes Mikkelsen og Agnethe Evensdatter sin utreise fra England ,, og med hvilket skip og med hvilken destinasjon . Jeg tror det må være New York . I # 2 refererer jeg til ad de reiste med skipet Nestorian til Quebec i Canada , men dette kan ikke stemme da jeg kun finner en ankomst for Nestorian i Quebec i september 1882 , og paret reiser fra Oslo 31 mars 1882 - så dette med Nestorian stemmer ikke . Se forøvrig detaljer om paret i min post # 1 . Her er listen over korresponderende skip fra Hull i England i følge Norway Heritage , de har ikke linker som virker , men adressen er korrekt . norwayheritage.com/t_corresp.asp?id=1271 Går det an å finne parets ankomst i Amerika på Family Search for eksempel , samt passasjerliste , og hvilken båt de reiste med ? På forhånd tusen takk for gnistrende flott hjelp igjen 🙂
  7. Ivar S. Ertesvåg

    Aage Andersøn Skjong/Weddegiere

    Nei...det hjelper ikkje deg. Innskotet er vanskeleg å lese men noko slikt: "NB. in Octobr h. ann. blev Hr. Augustinus Melldal Copulerit etc." Dette kan vere den Augustinus Meldal som var sokneprest i Borgund frå 1742. Han vart gift som enkjemann i 1725. Det kan vere eit seinare innskot (t.d. ved Meldal sjølv), og vigsla kan ha vore ein annan stad. har du funne trulovinga? Det kan vere andre opplysningar der.
  8. Det er korrekt Are - Jennie , og dette fant vi ut om Jenneie og den lille gutten ; Adoplph Swenson ; After careful research in the last few days, it has been determined that Jennie never married. The Adolph Swenson that is listed on the headstone is not her son as she was single when she died. I have found the birth and death of Adolph and his parents were John F. & Jennie Quardberg Swenson. John was the clergyman in the Soldier area. We have learned that he worked for Christian Evenson, Jennie’s father for a time and that could be why he is buried with her. They must have been good friends. I really cannot tell you the reason why they are buried together. John and Jennie Quardberg were married in 1892 and Adolph was born September 14, 1893. The small engraving on the headstone is not readable from the picture we have. That picture was taken by a relative in Soldier and sent to us.”
  9. Leif B. Mathiesen

    Kuraas, Røros --> Nordreisa / Skjervøy - Rydding på Geni.com ?

    Hele slekten Fräki er her. Men det har du kanskje funnet? http://distans.org/anor/ana_webb/index.php#kieskiasvaara
  10. I BB for Borgund og Giske bind 3 s. 286 finn vi Aage Andersen Skjong som brukar på brn. 1 frå ca. 1725 - 1746. Han gifter seg med Guri Ellingsdatter, usikkert kvar ifrå i 1725. https://www.nb.no/nbsok/nb/ff134a2c9670bf6b5cbe848b7a7f9404?lang=no#289 I vigselsinnskrivinga er han kalla Aage Andersøn Weddegiere: https://www.digitalarkivet.no/kb20070831640347 Det rare med denne innskrivinga er at det er sett inn eit NB, men eg greier ikkje heilt å tyde kva som står. Kanskje nokon kan hjelpe meg med det. Vonleg er det ei opplysning som kan kaste lys over kvar Aage eller Guri kjem frå. Aage er i BB kalla Skjong, og han er vel då son til Anders Pederson Skjong (Sjå BB bind 3 side 645: https://www.nb.no/nbsok/nb/ff134a2c9670bf6b5cbe848b7a7f9404?lang=no#646). Men eg finn ikkje noko kjelde på dette. Aage døde visstnok i 1746. Når kona Guri Ellingsdatter døde har eg ikkje noko årstal på. Men eg finn ikkje skifte etter Aage Andersøn. Antatt far Anders Pederson Skjong på Skjong bruk III døde i 1748 og kona Brite Jonsdatter f. Alnes i 1717, men eg finn ikkje skifte etter dei. Eg finn heller ikkje noko skifte etter andrekona til Anders, Mari Andersdatter, som døde i 1746. Er det råd å finne kjelder som kan konstatere at Aage Andersøn var son til Anders Pederson Skjong? Og kva med kona hans, Guri Ellingsdatter? Kan ho vere frå ? Sonen Elling henta kona si frå Helset på Stranda. Sjå tidlegare tråd: https://forum.arkivverket.no/topic/216403-kvar-kjem-kristin-jetmundsdatter-veddegjerde-frå/ Kan Guri også vere derifrå?
  11. Frode Myrheim

    Manntal over ungt mannskap på Øvre Romerike

    Takk for upplysningane Kristian.
  12. Wenche Flatvoll Lømo

    Kuraas, Røros --> Nordreisa / Skjervøy - Rydding på Geni.com ?

    Tusen takk, det var faktisk et stort øyeblikk, jeg har lett etter hennes opphav i flere år! Det jeg ikke finner, er dåpen hennes. Hverken hennes, eller søskene som er født før 1801. De burde jo være i kirkebøkene fra Nedertorneå, siden familien var bosatt der flere generasjoner bakover, til de flyttet til Norge. Og teoretisk sett, må de jo ha vært døpt for å bli konfirmert.
  13. Hans Gangstø

    Andreas Amundsen Hundsnes

    Nasjonalbiblioteket nb.no Tysvær 1-7 2 Gard og ætt Tysvær sokn
  14. Google translate has some deficiencies... In this case, also humans may struggle. The lokalhistoriewiki.no explanation covers a variation with geography and chronology. If we restrict this to Rollag = østlandet and time = after 1600 (1700?), the following can be extracted: markebol was an ancient term, which had lost its orignal meaning. In the 1600s/1700s, the value of this unit varied from case to case. However, the origial value of markebol was still used among the peasants, although with an individual "exchage rate" to a contemporary, more unified unit (e.g. kyrlag). Something like There is quite a lot of land property to be divided (among the heirs/children). First, they divided the "odelsgods" between the kids, such that there were 8 kyrlag in a markebol. In this case it seems that the number of markebol was evaluated for all or parts of the properties, and then converted to 8 kyrlag per markebol. The convertion enabled summarizing the markebol properties and other parts of the inheritance.
  15. Kristian Hunskaar (Arkivverket)

    Feil paginering i Mini I 4 Atrå 1815-1843 

    Din siste analyse ser riktig ut. Jeg har endret sidetallsindekseringa: https://www.digitalarkivet.no/kb20051005020118
  16. Hei, I opplysninger fra domstolene fremgår det at de automatisk oversender sitt arkiv til Riksarkivet. Høyesterett har videre opplyst at deres digitale arkiv strekker seg tilbake til ca. 1999. Hvordan går jeg frem for å få tilgang til dette arkivet? (dere svarer ikke på e-post og det er ikke mulig å be om innsyn via tjenester - eneste valg er "Oppfølging av innsendt sak") Vennlig hilsen Fredrik
  17. Hans Gangstø

    Hordaland,Fusa sokn kirkebøker innlevert

    Takk, det var fint å høre. Da er det bare å glede seg. mvh Hans Gangstø
  18. AnitaRiise (Statsarkivet Bergen)

    Hordaland,Fusa sokn kirkebøker innlevert

    Ja vi har fått fram til 1950 og litt lengre her og der. Det e rikkje ferdig ordna enno, men vi har pågåande prosjekt med publisering, men dette er diverre også stoppa opp grunna korona.
  19. AllanFrantzen

    Hans Stangerholmen/Olsen/Westersund

    Heia 🙂 Peter er nok inne på noe. https://media.digitalarkivet.no/view/401/65237/33 linje 10. Gift 25/2 1929 med Mary Charlotte Kjøniksen, fra Moss. Står utlysning i Norsk kundgjørelestidende 11/2 1929, at Hans er metaltrykker, og Mary er hjemmeværende. Mary flytter nok til sverige, hun dør i Gøteborg i 1987.
  20. Lars; du har kanskje lest denne? - https://books.google.no/books?redir_esc=y&id=Rn8bAQAAMAAJ&focus=searchwithinvolume&q=erik+jorgeson Det står kanskje ikke noe om når han døde?
  21. Yesterday
  22. Hei til alle som har fulgt dette emne. Jeg har nå i mai 2020 endelig sjekket ut det Berit Knudsen tipset meg om allerede i 2013: Min formor Anne Malene Joensdatter Krogstadeie på Eiker er virkelig datter av Jon Erichsen og Anne Holgersdatter som nevnes som på "Krogstad-hammeren" i Eiker da de døper sitt barn Ole 5/5 1771!! Jon Erichsen og Anne Holgersdatter ble viet i Haslum Kirke i Asker sogn 9/1 1756. Jon oppgis å komme fra Agers sogn. Den 28. mars 1756 døpes deres første barn, Anne Malene, i Aker. Navnet på far står som Gunder, men det er feilskrift for Jon. Morens navn står korrekt: Anne Holgersdatter. Det står at de er ved Spigerverket. Det viser seg at Jon Erichsen arbeider ved Faabro Spiger Fabrique som ligger under gården Sollerud langs Lysakerelven. Anne Holgersdatter kommer fra en plass under gården Fornebu og ble døpt 15. mai 1731 i Haslum Kirke. Foreldrene var Holger Olsen og Inger Gundersdatter Fornebo-eier. Det ser ut til at de kom fra den plassen som ble hetende "Holgersbakken". Holger Olsen Fiskerdalen og Inger Gundersdatter gifter seg i Aker 7/2 1723. Inger Gundersdatter dør som fattig enke på Grønland og begraves i Aker 28/3 1773. Jeg har ikke funnet begravelsen for Holger Olsen. Jon Erichsen og Anne Holgersdatter bor og arbeider ved "Spigerverket" ved Lysaker og etter Anne Malene i 1756 får de minst 5 barn til, alle i Aker: Erich dpt 18/12 1757 - død 17/12 1758; Johanne dpt. 8/11 1761; Maren dpt 5/5 1765 - død 17/6 1770; Inger dpt 9/12 1767 - død 6/3 1768 og Ole dpt 29/1 1769 - død 27/5 1770. En gang mellom 17. juni 1770 og 5. mai 1771 reiser Jon Erichsen og kona Anne Holgersdatter med sin datter Anne Malene (og kanskje Johanne ?) til Eiker og Jon begynner å jobbe ved Spikerfabrikken i Krokstadelva. I Eiker får Anne og Jon 2 barn til: Ole døpes 5/5 1771 og Torgeir 27/12 1772. Begge barna dør som spedbarn. Jeg kan ikke se at noen andre enn Anne Malene av Jon og Annes barn vokste opp. Hun ble konfirmert i Eiker i 1772 og resten av hennes liv i Eiker er beskrevet ovenfor. Det store spørsmålet nå er hvor faren, Jon Erichsen kommer fra? Jeg har en teori om at han kommer fra Sverige. Det var helt nytt med Spikerverk i Norge på midten av 1700-tallet og vi trengte faglært arbeidskraft som hadde erfaring fra spikerproduksjon. I Sverige hadde man da allerede fått mange spikerverk. Har noen forslag til hvordan komme videre? Og hvor kommer Holger Olsen fra? Inger Gundersdatter tror jeg kommer fra Asker, men hun er nok født ca. 1690 og det er dårlig med kilder for småkårsfolk.
  23. Med alle mulige variasjoner, fant jeg ikke dødsannonse for Nils Pettersen Kvammen noen aviser i ‘Vestland’. Adresseboka viser at han var kårmann på Kvammen i 1930 - se bilde. Han er gravlagt på Modnen i Eidfjord. 3365579 Nils Pettersen Kvammen 2111 1855 1503 1938 2203 1938 m D 01 5 Hvil i fred Vis Modnen Eidfjord Varig lenke https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digitidsskrift_2013061181030_001 S. 233
  24. Eg er på leiting etter fleire opplysningar om denne karen: Nils Christopher PETTERSEN fødd i Vestre Slidre 21.11.1855 gifte seg til garden Kvammen i Eidfjord og døydde 15.3.1938, uvisst kvar... Er det mogeleg å finna ei dødsdannonse for Nils Christopher som syner dødsstaden hans? Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  25. Torbjørn Henrik Hillersøy

    LØYST! Hjelp til finne informasjon om Lars Amandus Hansson Giske f. 1890 i Ålesund

    Mange takk for oppklarande svar!!!
  26. Larry, I find no reason why Jøran in this GENI profile is mentioned with the surname Haslerud. At this time, farm names were used as an address and not as a surname as we use them today. As far as I known, there is nothing connecting her to the Haslerud Farm, with one exception: One of her sons bought Haslerud in 1734. I've been unable to find an online edition of Berit Mogan's book. Thus, without been able to read what she actually has written, a possible explanation of what she might have meant is that Jøran is this family's first known female name. We don't know when or where Jøran was born. 1655 is probably just an estimate made by her profile's owner. When I read her probate record, linked to by Odd, I see that she was still alive in 1725 and that she gave up her estate: «Anno 1725 on the 12th of July came to me at the Fikken (Fekjan) Farm in the parish of Rollag the godfearing lady Jøran Hølgesdaater Laugen, Knud Nielssen’s widow, telling me that since she was en elderly woman she no longer was able to take care of her farm, she wanted to give up her farm and transfer it to her eldest son.» Thus, you have to look for her burial record after the summer of 1725.
  1. Load more activity
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.