Jump to content
Arkivverket

All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. Jada, det gjør vi. Vi er i dialog.
  3. Åsbjørg Susort

Gamle kalendere

Denne har vel vist seg å være korrekt mht. konvertering http://dinslekt.no/helligdager.php
  4. Leopold (nederst på siden) Hva er det siste navnet på faren og hva står det i anmerkningen? https://www.digitalarkivet.no/kb20060919080540 Håper på hjelp. Mvh Sissel Johnsen
  5. Har ikke funnet den enda jeg heller. Men legger merke til at folk som flyttet kan stå registrert som utflyttet i kirkeboken mange år etter at de flyttet.
  6. Torbjørn Igelkjøn

Gamle kalendere

Tenkjer du på Oldervolls kalender? Den gjekk nok med i dragsuget når "gamle" Digitalarkivet no vart stengt. Kalenderen inneheldt visstnok ein del feil, men hadde den same fordelen som det gamle Digitalarkivet generelt: Den var enkel å bruke. Er det mogeleg å få til noko liknande i "nye" Digitalarkivet?
  7. Enten så blingser jeg stort eller så står ikke familien som utflyttet i utflyttingsregisteret for Nes i 1885. Bladd igjennom fra 1884 til 1885 under Nes sokn, Udenes og Fenstad.
  8. Torbjørn Igelkjøn

Folkemengdens bevegelse før 1900

Det vil vel evt. også vere mogeleg å skanne fyrst, og så "ordne" dei skanna bileta ved indekseringa.
  9. Bjarne Hollund

Gamle Digitalarkivet

Dette er bare trist. Spesielt vi som studerer slekt i Hordaland, er satt kraftig tilbake. Helt utrolig at det organ som skal stå for ivaretagelse og formidling av arkivmateriale kan over natten fjerne tilgangen til verdifullt materiale som vi dels ikke finner og dels er mye vanskeligere tilgjengelig i det nye digitalarkivet. Det er nevnt i debatten her at det kan stilles spørsmål om lovligheten av dette. Kanskje NSF kunne sett nærmere på det.
  10. I Census 190å står det at Anton var født i des 1884. Det er feil! Han var født i des 1883. Census 1900 Name: Anton Olson Event Type: Census Event Year: 1900 Event Place: Little Black town, Taylor, Wisconsin, United States Gender: Male Age: 16 Marital Status: Single Race: White Race: W Relationship to Head of Household: Son Relationship to Head of Household: Son Birth Date: Dec 1884 Birthplace: Norway Immigration Year: 1885 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Household Role Sex Age Birthplace Cristopher Olson Head Male 56 Norway Caroline Olson Wife Female 56 Norway Anton Olson Son Male 16 Norway Casper Olson Son Male 10 Wisconsin https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MM2F-FPP View the original document. https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HY-DCB9-NQQ?cc=1325221 ---- Dåpen til Anton f 9/12-83,døpt 16 mars 1884. Nr 12 https://media.digitalarkivet.no/view/5521/24
  11. Det har tidlegare vore sagt at desse databasane ikkje blir med over i "nye" Digitalarkivet på grunn av alle problema med desse. Sidan "gamle" Digitalarkivet no er stengt er desse databasane utilgjengelege, og det aller meste av kyrkjebøker frå Sogn og Fjordane er dermed ikkje søkbare nokon stad. Også Fylkesarkivet sine gamle nettsider er stengt ned av same grunn som "gamle" Digitalarkivet. Sidan det har vore sagt at desse databasane ikkje blir vidareført hadde eg eit håp om at Fylkesarkivet sjølv skulle få databasane på nett igjen. Etter å ha sendt epost til dei har eg no fått følgjande svar: ---------- Hei! Vi er på saka! Kyrkjebokdatabasane vil ikkje bli lagt ut på fylkesarkivet sine sider på nytt. Men vi er i ferd med å sende våre avskrifter/registreringar av kjeldemateriale som vert forvalta av Arkivverket til dei slik at dei kan publisere materialet i sine kanalar. Det gjeld alle databasane som du ser i høgre kolonne på skjermdumpen under, samt stølsregister 1930-åra og gardsnamn Oluf Rygh. ---------- Eg lurer på om de i Digitalarkivet kjenner til dette, og om det då likevel er tent eit håp om at dette materialet kan overførast til "nye" Digitalarkivet.
  12. Ann-Mary Engum - Tusen Takk 🙂 av en eller annen grunn så jeg ikke det du hadde lagt til av Mari (Mary) i begynnelsen, men bladde opp og kan se det der nå. Tusen takk hjelpen igjen av alle sammen 🙂
  13. Takk, du er veldig god på å finne ting må jeg si 🙂 ser ut til at de hadde informasjonen feil ettersom jeg fant Maria (Mary) i Nes kirkebok, født 18/12/1880 og døpt i begynnelsen av 1881. LINJE 3 nederset på siden over jenter født
  14. Dåpen til "Mary" (Maria)er lagt inn av meg i tidligere innlegg.
  15. Torbjørn Igelkjøn

Borgarlege vigsler i Bergen etter 1953

Takk for svaret. No er mange vigsler nokre få tastetrykk unna via nb.no, og det som låg i dette registeret er vel uansett ikkje sensitiv informasjon. Eg håpar difor at dette materialet likevel kan leggjast ut når Arkivverket har føreteke ei vurdering.
  16. Sakset fra Ancestry medlem - Obituary, Transcribed from Star News newspaper, Medford, Wisconsin, 16 Jun 1955
  17. Today
  18. Geir Apeland

Født Skånevik Sokneprestembete 1873

Tusen takk for god hjelp Else! Mvh Geir Apeland
  19. Does anyone know from the research you have done, if the other kids that was born in Norway was born in Nes or if they moved somewhere else before they left for the USA. ? Skriver litt engelsk og Norsk om hverandre her, snakker normalt engelsk om dagen for flytta til Portugal for noen år siden. Sitter å leter igjennom Nes kirke bøker etter Mary som jeg antar er Mari og Anton. Takk på forhånd
  20. JanMKeus

Otto Søgaard fra Fåberg 1867

Takk alle dere som responderer så hurtig og precis😊😊 JanM
  21. Else B. Rustad

Født Skånevik Sokneprestembete 1873

Barnets navn: Nils Magnus Halling Foreldrene: Lars Nils Halling født Mosse(?) og Kirstine Nilsdtr., Omreisende. Fødte 1826 og 20, ægtev. 1867. Fadderne: Erik Johnsen Aakre, Tørris Paulsen Aakre og Amand Jacobsen do.
  22. Sønnen Casper OBIT - https://www.newspapers.com/clip/32952291/
  23. Tusen takk, Thank you very very much to everyone ! Dere har vært til stooor hjelp! Thank you again
  24. Ann-Mary Engum

Gamle Digitalarkivet

Slettet
  25. Rune Thorstensen

Gamle Digitalarkivet

Det burde i så fall også ha vært mer enn nok av tid til å overføre og å ta vare på det som lå der. Uansett hva som er den virkelige årsaken til at det ble stengt plutselig og uten forvarsel, er det et faktum at mye av det som lå som søkbare databaser i det gamle systemet fortsatt ikke er tilgjengelig i det nye. Det er således ikke bare brukerne som har hatt nok tid på seg til å venne seg til det nye, det gjelder også dem som leverer tjenestene.
  26. Per Eivind Pedersen

Fogd i Nedenes Nils Bentsson

Per Reidar jeg har ikke ført opp Jens på Stausland som sønn av Lagmannen Hemingsson, selv om det kanskje er fristende. Du glemte forresten Nils på Stausland og Mosby i denne sammenhengen med oppkalling. Første innlegg her dreide seg jo om en fogd ved navn Nils og om han var sønn av .... Jeg tok opp dette med håp om å få opp nye opplysninger om slekter i dette området som var ukjente for meg, og samtidig lære noe av diskusjoner som kunne komme opp. Så jeg spør igjen: Er det ingenting i skiftene etter Jens og Gunnhild på Stausland som kan kaste lys over hvor disse eiendommene stammet fra. Og Guttorm som er nevnt "Folk i Nedenes, Mandals og Lista len 1560-1611 Del 2 side 118 #356 som sønn av Gunnhild Stausland og bror til Bent og Nils (og farbror til Jakob) - finnes det en Guttorm på fars- eller morssiden? Som du sier: "hypotesen kan ikke bekreftes, men heller ikke falsifiseres" pga manglende bevis. Er fristet til å anta teorien kan bekreftes iht oppkalling, inntil det motsatte er bevist.
  27. The 1900 United States Federal Census Name: Cristopher Olson Age: 56 Birth Date: Mar 1844 Birthplace: Norway Home in 1900: Little Black, Taylor, Wisconsin Ward of City: 6691 Sheet Number: 11 Number of Dwelling in Order of Visitation: 191 Family Number: 192 Race: White Gender: Male Immigration Year: 1885 Relation to Head of House: Head Marital status: Married Spouse's name: Caroline Olson Marriage Year: 1870 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Years in US: 15 Occupation: Common Laborer Can Read: Yes Can Write: Yes Can Speak English: Yes House Owned or Rented: O Home Free or Mortgaged: F Farm or House: H Household Members: Cristopher Olson 56 Caroline Olson 55 Anton Olson 15 Casper Olson 10
  1. Load more activity
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.