Jump to content
Arkivverket

All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. Tore Svenning

Trolovelse i Egge i Nord-Trøndelag, tyding av et navn

Og mange takk, Ann-Mary Engum: Jeg trodde jeg kanskje så noe slikt, men klarte ikke å få det sammen! Og så flott at du fant begravelsen hans også! Den har jeg også strevet med! Takk for hjelpen, begge to Tore
  3. Torbjørn Steen-Karlsen

Aakris bøen - hvor er det?

Aha. Takk skal du ha Kristian. 🙂
  4. Ann-Mary Engum

Einar Olsen, f, 04.04.18 - D, 07.07.84

Gravnr: 12.013.14.015 Gamlebyen gravlund Einar Olsen 04.04.1918 - 07.07.1984 Gravlagt: 30.07.1984 Hildur Hansen Olsen 11.12.1918 - 15.07.1994 Gravlagt: 13.09.1994 https://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/79263
  5. Tore Svenning

Du har rett: men det er klønet skrevet - for konen har jeg rimelig kontroll på! Jeg burde nok ha uttrykte meg noe i retning av "på høyre oppslagsside, tredje linje nedenifra". Gramatikk teller! Tore
  6. Hei Jeg søker etter foreldrene til min bestefar Einar Olsen evt søsken. Han er et forholdsvis blankt ark for oss etterkommere. Jeg har forsøkt ulike kilder men har ikke lykkes med å finne ut noe mer. Det jeg ønsker å vite: Primært navn på foreldrene og sekundært navn på eventuelle søsken. Finnes det mer informasjon så ja takk. Navn: Einar Olsen Født: 04.04.1918, muligens Oslo Død: 07.07.1984, Oslo, Vestre Gravlund Gift: Hildur( Brun) Olsen, F: 11.12. 1918, 15.07.1994 Bosted: Oslo, St. Halvardsgt Yrke: Pølsemaker Synsing: Einar kan være adoptert. Har en mistanke om at han har skiftet navn. Tusen takk for hjelpen. Mvh Didrik
  7. Den båten jeg fant i en annen tråd som du nevnte over er ikke det skipet som han var på. Det stemmer ikke med reiserute til at den kunne vært i Fredrikstad når han mønstret på. Så derfor jeg trenger hjelp til å finne riktig skip eller andre måter å finne Johan Ludvig på. Finnes det noe mønstringsystem i USA dersom han kanskje har mønstret ut igjen derfra?
  8. Han mønstra på i Fr.stad= Fredrikstad, skuta skulle då til Port Elisabeth, men også vidare, berre første destinasjon blei oppført i rullene. "Vidare" i alle fall til New York der han mønstra av i september. Han var altså ikkje på skuta då ho blei totalvrak.
  9. Ann-Mary Engum

Mannskapslister skip Skonnertskip Orion 1888-1890 med link

Har sammenheng med dette temaet.
  10. Kor båten blei av, sjå den andre tråden du laga om dette, innlegga 2 og 3:
  11. Richard Johan Natvig

Mannskapslister skip Skonnertskip Orion 1888-1890 med link

Skuta blei totalvrak: Morgenbladet 19. nov.
  12. Else B. Rustad

"Tredje linje nedenfra på høyre side" skulle vel bli navnet på konen?
  13. Hans Myhre

Ekstraskatten av 1762

Det ble bingo her.
  14. Kjell Ove Hattrem

Molde

Øvstadhaugen (kf. obligasjonen på siden til venstre), egentlig Øvstehagen, av gården Øvsthågå i Gausdal.
  15. Hei. Jeg drar opp en gammel sak jeg hadde liggende fra før. Jeg har prøvd å lete etter han i utlandet, men han er ikke å finne noen sted. Han har ikke vært passasjer ser det ut som, men arbeidet på en båt etter slik jeg forstår det siden han mønstrer. Det står i https://media.digitalarkivet.no/view/42371/206 at han avmønstret i New York. Men denne båten "Orion" er ikke å finne. Jeg trodde kanskje det stod at båten gikk ut fra fredrikstad, men kan jeg ha tydet feil? Kan det stå noe annet på Fra feltet? Er det noen som kan hjelpe meg litt med å finne ut mer hvor det har blitt av Johan Ludvig Nyqvist eller denne båten han har reist på?
  16. Today
  17. Ann-Mary Engum

Greier ikke tydingen, men ser ut som at han het Jon Hen...... En "John Henrichs,Svening,49 aar" ble gravlagt 26.11.1797 i Stod. Så av telling 1801 at "Karen Larsd,Enke, 57, Enke 2den gang, bruger gaard" , bodde på Svenning. (se basene for Stod)
  18. Elin Galtung Lihaug

Durek David Verrett – norske aner på morssiden?

Tusen takk for fin oppsummering, Anne!
  19. Tusen takk Tor Kenneth https://www.myheritage.no/names/kristi_frygne Kristi Høljesdatter Frygne (født Frygneeie), Ca. 1717 - 1784 Kristi Høljesdatter Frygne (født Frygneeie) ble født circa 1717, i fødested, til Hølje Håvaldsen Frygneeie og Margit Olsdatter Frygneeie. Hølje ble født i 1691, i Albjørk, Sigdal, Norway. Margit ble født i 1696, i Frygne. Kristi giftet seg med Knut Knutsen Frygne. Knut ble født circa 1712, i Nordre Frygne, Nore. De hadde en datter: Sigrid Knutsdatter Skjønne (født Frygne). Kristi avgikk med døden i måned 1784, i en alder av 67 i dødssted.
  20. Anne M. Berge

Jeg er forresten veldig usikker på om 1870-tellingen oppgitt er korrekt; årstall/alder stemmer ikke. Det står: Men datteren Eugenie er født i 1862 og burde også stått der om det var korrekt familie. Så da avskriver jeg denne, og forholder meg til 1880 og 1900.
  21. Anne M. Berge

Så Haiti-opphav ligger minst 7 generasjoner bak Durek. Den religiøse familien tok sterk avstand til både katolisisme og voodoo om vi skal tro tanten Shirleys biografi.
  22. Åsbjørg Susort

Det kan godt stemme med (minst) 1 generasjon før nevnte Paul E. "Deauville" Morel ja...
  23. Else B. Rustad

...med Enken paa Svenning Karen Larsd...
  24. Ole Bøe

Ekstraskatten av 1762

...og Tore Onshus har visst funnet ut at dette er samme person, fra "Slekter fra Ringebu": http://onshus.no/getperson.php?personID=I44437&tree=Ringebuslekter
  25. Åsbjørg Susort

Her er Paul Morel "Head of family" Og denne familien er ført som "Free white persons, including heads of families"
  26. Anne M. Berge

For Dureks opphav viser altså kildene at hans farside har befunnet seg i Louisiana i mange generasjoner: farsidens besteforeldre, oldeforeldre og tippoldeforeldre er alle oppgitt født der, og så to generasjoner til i Morel-grenen som er den familien mener kommer fra Haiti. Mor Sheila/Sheila Farmer/Veruschka Urquhart har vi ikke klart spore opphav til. Det er god sannsynlighet for at det er hun som er fdt 1. juli 1943 i New York som vist før i tråden, med mor som har hatt pikenavn på T.
  27. Ann-Mary Engum

Synes det er greit å legge inn innholdet i lenkene fra Familysearch. Kan være mange på forumet som ikke er medlem på Familysearch.,og da får de ikke åpnet lenkene på Geni.
  1. Load more activity
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.