Gå til innhold
Arkivverket

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Morten Tjørhom

    Dødsårsak 1829 i Herad, Vest-Agder

    Tusen takk, ja det gjer meining
  3. Espen Tjernshaugen

    Tilfeldige funn ("strays") - Gudbrandsdalen utenom Ringebu

    1754. En endelig dom over hestetyver og brødre Thore Thomesen Kvisberg og Peder Thomesen Toft fra Gausdal. Året før hadde Peder stjålet en gulblakk grå hest fra bonden Svend Brynildsen Solberg i Frogn, byttet den mot en annen i Aker og fikk 8 rd i mellomlegg. Brødrene tilsto også at de med overlegg gikk i fjellet for å stjele Jens Hansen Olstads (fra Fron) blåskimlete skyd og rødskimlede fole. Disse tok de med til Valdres og solgte og byttet bort der. Senere stjal de i fjellet en brun fole som tilhørte Gausdølen Christen Fjerdrum, som ble solgt til soldaten Knud Christophersen Stolpestad. En underoffiser Mons Teiste hadde tilhandlet seg en brun hest av Peder Thomesen, en hest som viste seg å tilhøre en Halvor Lien. Under «Species Facti» (på tysk) er nevnt flere personer: Peder Rolland aus Gulbrandsdahlen, Ingebret Brantwold, Michel Hvedal, Lars Steen, Anders Olsen Klaape. Dette etterfølges av en betenkning på tysk, og til slutt kongens siste ord i saken med bekreftelse på utførelsen av denne. Kongelig Resolution Soldaterne Thore Thomesen Qvisberg og Peder Thomsen Toft have Vi vel allernaadigst pardoneret for den dennem tilkiendte Døds Straf; Men der- imod skal de begge toe stryges til Kagen og hver af dem brændes paa sin Pande med tyvs Mærke, hvornest de skal indsættes udi nærmeste Festning for der at arbeide i Jern i blant de u-ærlige Slaver deres Livs Tiid. I det øvrige have Vi Dommen herved udi alt allernaadigst ville Confirmere. Skrevet på Vort Slott Friderichsborg den 1te May 1754 Friderich R. Forestaaende Hans Kongl. Mayestæts Dicta er saaleedes paa de 2de Malversentere Thore og Peder Thomesønner bleven exseqvert, at de begge den 29de May dette aar ere blevne Kagstrygede og brende-Merkede i deres Pande, og derefter ere de indleverede i Kongsvigers Fæstning den 2den Juny paafølgende til Livs arbejde, imod beviis fra Commandanten hr. ObristeL-Baron Holst hvilket hermed attesteres. Aggergaard den 11 Juny 1754. Todderud. Forsvaret, Generalauditøren, RA/RAFA-1772/F/Fg/Fga/L0017: Justitsprotokoller, 1754-1762, s. 22-23 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg10041101051015
  4. Greitt å få stadfesta det eg halvvegs rekna med, men langt frå ikkje var sikker på. Manden (lpnr. 5 1866) må vere det korrekte ordet. Takkar så mykje Atle Råsberg
  5. Nytt forslag: Det er i dag mulig å markere en kilde som usikker for en person. Det ville være flott å kunne markere også slektsskap som usikkert. Dvs, hvis jeg kobler foreldre til et barn så kunne jeg markere at det er usikkert om barnet faktisk har disse foreldrene og at det da automatisk også er usikkert om foreldrene har dette barnet. Et annet forslag er at jeg gjerne vil bli varslet hvis noen oppdaterer "mine" personer. Så en boks der jeg kan huke av at jeg får tilsendt evt oppdateringer for denne personen.
  6. Today
  7. Yes, that is correct, I can access some of the books and newspapers without an Norwegian IP address. But I cannot read them because 1) I can't seem to increase the screen size for some reason, and 2) I do not speak Norwegian, so I am very grateful for all the help I have gotten on this forum! Other items, like the The Stavanger Civil Records, very clearly state they are for Norwegian IP addresses only.
  8. Står det ikke Manden? Jeg prøver: Den 1 Janr [tror jeg, jf begravelsesdato på forrige oppføring] 1872 anmeldt, at Ungkarl Anders Simonsen Bøe omkom paa Søen paa en Reise fra [?] Bergen den 21de Novbr 1871 og genfandtes ikke. Med hilsen HelgeSM
  9. Thore Senneset

    Slekt i Gloppen / Breim (Nordfjord) - Sogn og Fjordane

    ...men Iver Strand Senneset som synger "Oktober, Bergen by" er nok ikkje nordfjording. Han kjem derimot frå Bremanger i Sunnfjord - utan at det betyr nevneverdig. Det viktige er, som du skriver, at han er svært flink til å halde på dialekta si. "Oktober, Bergen by" er faktisk innspelt i huset til oldeforeldra hans.
  10. Helge Simon Møll

    Dødsårsak 1829 i Herad, Vest-Agder

    Jeg forsøker: Da de Søndags Mor- gen vilde gaae hjemefra til Kir- ke, vovede de sig ud paa en Iis [iis], som kun havde ligget een Nat, og fandt Begge deres Død i Vandet. Med hilsen HelgeSM.
  11. Til Per Tore: Ja, du må bare kopiere det du har bruk for. De andre spørsmålene må jeg komme tilbake til om litt. Mvh Oddbjørn J. PS! Ja, Kittel kan utelukkes som sønn til Johan Bærulfsen. Ved vielsen i 1844 er faren identifisert som en Johannes Jansen.
  12. Odd Handegård

    Gårdsbruk i Stryn kommune

    Jeg prøver å liste opp slektsforholdene i ei inngiftet slekt som i stor grad har sine aner i Sogn og Fjordane, ikke minst i Stryn. Jeg har funnet en god del av anene bakover (tror jeg, med bistand fra lokalkjente og fra nettet), men jeg mangler faktisk mye stoff om de gårdsbrukene slekta har vært knyttet til, også billedstoff. Jeg har egentlig mange spørsmål, mer her følger et par-tre: 1. Jeg har registrert mange flotte bilder fra området der Erdal ligger, men ingen fra selve gården, eller et av brukene der. Har noen et gammelt etter nytt bilde fra gården? Er det fortsatt aktivt jordbruk på noen av brukene på Erdal? 2. Er det fortsatt drift på Bakkelid? Jeg har et lite bilde av gårdsbruket, men er også interessert i et bilde som gir flere detaljer. Evt. linker hvis bildene er for store. Min e-post er: post@valeforlag.no mvh Odd Handegård
  13. Takk for kommentar fra Oddbjørn. a. Kildegrunnlaget for Johan Bærulfsens fødsel/foreldre mener jeg er sikkert. Jeg har sett dåpen innført i kirkeboka (Ø. Porsgrunn, 1791. Se lenke ovenfor hos Grethe Flood). Han er også nevnt sammen med foreldrene under folketellinga 1801. b. Det er bygdebokforfatteren for Søndeled V som "ut fra intet" - trolig familieopplysninger - har lansert slektsnavnet "von Riel" for Johan Bærulfsen. (Se mitt første innlegg med lenke til Søndeld V. Den der oppgitte andre sønnen - Kittil Johansen (2a) - må være feil?. Bærulf er 2b). Men etter det som nå har kommet fram er det kanskje ikke så usannsynlig at familien har rett? Er det mulig å finne ut noe om hva Bærulf Johansen gjorde i Kragerø/Skåtøy? Det var vel ikke bruk for hammersmeder der? Som angitt i forrige innlegg gifta han seg der i 1851. Etter bygdeboka fikk de først en sønn; Johan, i Gjerstad 1851? Men i 1854 var ekteparet kommet til Krokdalen i Søndeled. Da ble sønnen John døpt, og senere i 1862 sønnen Nils Bærulfsen/Berntsen (3g) , som er et av opphavene for den familien jeg hjelper.... Har Bærulf Johansen hatt noe arbeid på Eikelands Verk? Bærulf Johansen døde alt i 1863. Er det greit at jeg kopierer de deler av din artikkel som er av interesse for Søndeled-greina av familien? mvh Per Tore Solheim
  14. 1. Korleis les de første ordet etter Lægdslem i lpnr. 5, år 1866 på denne sida? Har det noko med stand/stilling å gjere eller er dette eit førenamn? 2. Under lpnr. 9, år 1873 på denne sida treng eg assistanse med omstenda kring Ungkarl Anders Simonsens bortgang. Han har komme vekk på sjøen?? Håper nokon tek seg umaken med å sjå nærare på desse to innføringane. Mvh Atle Råsberg
  15. Veldig bra jobba @Aase R Sæther - Gloppen, takk !!
  16. Takk til Per Tore Solheim for innspill! Her er dåpen til Bærul(f) Lucassen i Bamble (28. august 1757): https://www.digitalarkivet.no/kb20061201010148 Når det gjelder neste generasjon, er ikke den utfyllende behandlet i min Lucassen-artikkel fra 2006 (jf. Johan Bærulfsens ekteskap). Spørsmål: Hva er kildegrunnlaget for å anta at Johan von Riel var sønn til Bærulf Lucassen? Den hypotesen at von Riel kan være en forvrengning av Rell er jo interessant. De 4 "opprinnelige" Lucassen-brødrenes opphav har jeg samarbeidet med den svenske smedslektsforskeren Örjan Hedenberg om. I Sverige er forsking på smedslekter nærmest å betrakte som en egen profesjon innenfor genealogien, og Örjan er en sentral person i dette miljøet (bl.a. som medansvarlig for den såkalte "Smedskivan", som jevnlig har vært oppdatert). Det er han som har lansert Rell-hypotesen. Svenskene har en del kilder vi ikke har her hos oss, bl.a. husforhørsprotokoller, som er en slags årlige folketellinger. Og når det gjelder hammersmeder, er de registrert i såkalte hammartingsprotokoller, som går tilbake til midten av 1600-tallet. Lucas Petersson Rell framstår da som en sannsynlig far til de 4 nevnte Lucassen-brødrene, men det er jo noe usikkerhet knyttet til dette - bl.a. ved at det muligens var to Lucas Rell som levde omtrent samtidig.
  17. Kan nokon tyda kva som står om Grbr Andreas Mauritsen og Hustrue Trine Sophie Tønnesdtr. nr 59 og 60 Lista sokneprestkontor, SAK/1111-0027/F/Fa/L0008: Ministerialbok nr. A 8, 1823-1835, s. 284 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070702610279
  18. Ja, gentesting av desse eldste linjene har revolusjonert slektsgranskinga. Bygdebøker er fulle av TRULEG, VENTELEG, MÅ HA VORE - men no kan vi VITE.
  19. Nina Krøger

    Anna Trana - hvor ble hun av?

    Det har jeg ikke hørt om før 🧐. Tusen ❤️ takk
  20. Han skal ha vært født i Norge i 1651 https://www.nb.no/items/2238dbff96c99332ac6927659a88c124?page=21&searchText=«eRasmus strømsøe»~1 Rasmus nevnes som kompanifører for the Tuneske livskompaniet rundt 1677. https://www.nb.no/items/3b4ce5da7c4242c7e66e911b4e0de6d9?page=81&searchText=«Rasmus strømsøe»~1 Rasmus skal ha vært kaptein ved Akershus nationale infanteriregime, og sjef for the Lierske kompani fra 1679 til 1719, med tittelen major fra 1706 og oberstløytnant fra 1716. https://www.nb.no/items/31dd9ed32da5357b0ca31c2c4d889e06?page=37&searchText=«Rasmus olsen strømsøe» Han var gift med Johanne Hansdatter Arctander fra Drammen. I Lier bodde han på Overn https://www.lier.kommune.no/liers-historie/overn_med_gutteholmen.htm Hvor han døde i 1722 https://www.digitalarkivet.no/kb20061214650105 Men hva var hans opphav og liv før han kom til Lier? Edit: glemte første link
  21. Tusen takk for innspill.😀 Det kan virke som om familien i Søndeled har bevart minnet om en fjern forfar - og at Rell er blitt til von Riel - eller var det von Riel opprinnelig? Jeg har lest gjennom den interessante artikkelen til Oddbjørn Johannesen fra 2006. I min sammenheng ser jeg imidlertid at Oddbjørn har oversett det første ekteskapet til Johan Bærulfsen (2e5) Han ble i 1812 gift i Solum kirke med Anne Olsdtr Wold (1786 - 1837). De fikk et tvillingpar som døde i 1822, og (minst) et barn til, sønnen Bæruld Johansen, født 1828. Etter at Anne var død i 1837 gifta Johan og Aase Maria seg i 1838, og mista sønnen Lucas samme år. Johan Bærulfsen døde alt i 1839. Det var imidlertid sønnen Bæruld Johansen som etter hvert flytta til Skåtøy (Gruvene på Langøy?) og i 1851 ble gift der. Fra 1854 var han og kona husmannsfolk på Krokdalen under Dale i Søndeled. (NB - Jeg er ikke på Facebook)
  22. Matthias Kolberg

    Anna Trana - hvor ble hun av?

    strupetæring
  23. Nina Krøger

    Anna Trana - hvor ble hun av?

    Jeg har glemt å oppdatere 🫣. Sjekket nå og jeg ser mediafiler 😊. Har litt problemer med å lese dødsårsak, lunge og ……. Tusen takk
  24. Grethe Flood

    Asbjørn Reidarsen d ca 1710 Båsum i Sigdal

    ??? Buskerud fylke, Eiker, Modum og Sigdal, Skiftekort (1676-1828), Dokumentside, Side 2227 https://media.digitalarkivet.no/view/4890/2227
  25. Grethe Flood

    Asbjørn Reidarsen d ca 1710 Båsum i Sigdal

    Legger for ordens skyld inn skiftekortet - her står det ingen barn i 2. ekteskap: Buskerud fylke, Eiker, Modum og Sigdal, Skiftekort (1676-1828), Dokumentside, Side 626 https://media.digitalarkivet.no/view/4890/626
  26. Matthias Kolberg

    Genealogy help for Samuel Arentz (b. 1818, Bergen)

    This is true for some of the collection. The books and newspapers cited here, on the other hand, the Holberg genealogi and the Stavanger newspapers from 1840ies, are defined as «Tilgang for alle»/«Public domain», open to everyone also from abroad.
  27. Anne Marie Bøtun Øyri

    Drap på Ingrid Hansdtr i 1743

    Men ho er kalla Ingrid Hansdtr andre stader, så dette må vel vera ei anna?
  1. Last inn mer aktivitet
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.