Gå til innhold
Arkivverket

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Kristian Hunskaar (Arkivverket)

    Tre yrke forkortelser? (Inderst, Husmand, Gårdmann?)

    Det er nok innerstfolk, gårdsfolk og husmannsfolk.
  3. Jeg jobber med flere kilder i Ulness, Nord-Aurdal og lurte på hva disse tre forkortelsene er? Er det inderst, gårdmann og husmand? https://www.digitalarkivet.no/en/view/255/pd00000033430267
  4. Kristian Hunskaar (Arkivverket)

    Diplom Øverby i Sigdal, Buskerud 28. mai 1598

    Jeg har rådført meg med en kollega. Det er all grunn til å tro at dette diplomet ble returnert til eieren etter innlånet, og som nevnt i mitt forrige innlegg, ser det ikke ut til at diplomet senere har kommet i Arkivverkets eie. Arkivverket vet ikke hvor diplomet befinner seg i dag. Du fant henvisninga til diplomet blant de topografisk ordnede regestene til utrykte diplomer. Det finnes også kronologisk ordnede regester, og jeg stusset over at jeg ikke kunne finne diplomet der: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=7ffa108c-bc32-4163-8c32-7ead917e6d92 Det viser seg imidlertid at det finnes en egen serie med kronologisk ordnede regester for innlånte diplomer. Denne er (ennå) ikke skanna, men min kollega fant der en regest med et sammendrag av diplomets innhold. Sannsynligvis har ikke Arkivverket noen fullstendig avskrift, så om sammendraget ikke er tilstrekkelig, må det originale diplomet spores opp. Sammendraget oppgir at diplomet ble innlånt via bokhandler W. Gram i oktober 1875. Hva som siden har skjedd med diplomet gjennom 148 1/2 år, kan vi dessverre ikke svare på.
  5. Aase R Sæther - Gloppen

    Sander Davidson "Fife" på Høynes i Nordfjord

    Nei, akkurat der står vi nok fast - i alle fall for øyeblikket. Synd for alle som må klippe Sander bort frå anetreet sitt, men vi må forholde oss til realitetane 🙂
  6. Odd Handegård

    Rasmus Bodvarson, Stavseng, Liabygda

    Her var det mye informasjon - tusen takk. Skal sjekke alle alternativer.
  7. Da er vel en av de gamle slektsmytene motbevist, i hvert fall myten om at slekta på Øvre Høynes var i mannslinja til Sander, om der var slekt i det hele tatt. Det er påfallende at ingen av etterkommerne er oppkalt etter Sander Davidsen, hverken som Sander eller David. Men den første Jørgen kan selvfølgelig ha vært gift med ei datter til Sander, men det får vi vel aldri vite.
  8. Today
  9. Kristian Hunskaar (Arkivverket)

    Fødsel i Finland ca 1946

    Arkivverket formidler ikke henvendelser til våre "søsteretater" i andre land. Du må selv ta kontakt med det finske riksarkivet (https://kansallisarkisto.fi/sv/framsida).
  10. Hvordan går man frem, hvem kan man kontakte for å hente ut fødselsinformasjon for sin avdøde mor som ble født i finland? Kirkebok innlegg hadde jo holdt, men dette er jo klausulert. Kan man sende en hendvendelse til det finske arkivet? eller kan man gå via norsk?
  11. David Widerberg Howden

    The Modernization of Norwegian Naming Traditions

    Well you are correct that our surnames is still identifying markers as one living today called «Lars Haakon Pettersen Løvbakken» has two identifying names, Pettersen is most probably mothers surname which means his mom descends from a Petter, while Løvbakken is most probably his fathers surname meaning that his father descends from someone who has lived on a farm named Løvbakken. Its always interesting to understand how our traditions are interpreted by others, as we dont always recognize them ourselves 🙂 Theres always exceptions from any rule. My 5th great grandfather Aslach was born out of wedlock in 1737 and as he didnt have any rights to inherit his fathers farm he moved to Christiania where he was registered as a merchant in 1765, by then he was called «Aslach Christiansen» but all his children used the surname Grimsgaard after the farm theyr father was from, he has many descendants today with this surname, but when his great grandson was born he was named after his mothers father and thus my branch of the family uses Widerberg. In some earlier generations there was a tradition that you where also given the surname of the one you where named after (mostly common among the educated and bouergoise and doesnt have to be related), the surname was often added as a middle name or in my case replace (Also common further north among commoners). One other reason that farm names became popular even among the privileded and those living in cities was because of the «National romantic» era where the ideal was the norwegian farmer.
  12. Lars Løberg II

    Spørsmål om odel

    Jeg er enig med Kristian her, du kan ikke ta opplysningen om odel her som annet enn et bevis for at eiendommen var odelsgods og ble beskattet slik. Enka kunne ikke arve odelsrett etter avdød mann, men hadde han eid gården med odel var skattebestemmelsen den samme også for enka som innkommende bruker, selv om hun da ikke hadde odelsrett sjøl.
  13. Ole Arild Vesthagen

    • Ole Arild Vesthagen
    •   
    • Jan Engedahl

    Hei,

     

    Jeg har med stor interesse lest din og Jens Petter Nielsens artikkel "De eldste slektsleddene på gården Oppheim i Ål" i Dølaminne 1990. Et vesentlig dokument vedrørende Bjørn Bjørnsen Bagge er et diplom datert Øverby 28. mai 1598. Jeg har forsøkt å finne ut av hvor dette dokumentet befinner seg. Her er registerkortet i Riksarkivets diplomsamling: https://www.digitalarkivet.no/db60150906000323

     

    Jeg har spurt Arkivverket om dette, men ble ikke noe klokere av svaret:

    https://forum.arkivverket.no/topic/340523-diplom-%C3%B8verby-i-sigdal-buskerud-28-mai-1598/

     

    Kjenner du til hvor dette dokumentet befinner seg? Eller om det finnes et foto eller en avskrift av dette? Jeg har flere slektslinjer tilbake til Bjørn Bjørnsen Bagge og skulle gjerne ha sett originalteksten.

     

    Vennlig hilsen

    Ole Arild Vesthagen

    oleavesthagen@gmail.com

     

  14. Arkivverket - Anita Riise

    Historiske stemmesedler

    Vi ber alle brukarar om å ha både for- og etternamn med i visningsnamnet sitt. Bruksanvisning for korleis endre visningsnamn: https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn Eg har kontakta saksbehandler i Riksarkivet som ikkje kjenner til at partiene sender sine stemmesedler til Riksarkivet etter hvert valg. Vi tviler altså på at dette kan stemme. Før Valdirektoratet fekk ansvar for gjennomføring av val i 2016, var ansvaret hos Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Vi har ikkje arkiv får departementet frå denne perioden. Du kan ta kontakt med Departementet om dette, eller eventuelt høyre med Oslo Byarkiv om dei har dette.
  15. Kan du lese navnet på personen som meldte fra om den uekte fødselen?
  16. Aase R Sæther - Gloppen

    Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

    No blei er svært glad! Altså Bug, og ikkje berre min dumskap 🙂 Tusen takk! Johanne sin før-ekteskapelege son har framleis ikkje rett far, men eg får la vere å komplisere meir no.
  17. Dag T. Hoelseth

    The Modernization of Norwegian Naming Traditions

    Haakon would be the second given name. DTH
  18. Da har jeg rettet litt opp og skrevet noen forklarende tekster i biografier og merknader. Men det er noen bug i visningen av denne familien. F.eks. er Alv barn i tredje ekteskap, men likevel vises en av fars tidligere koner. Vi skal skrive om hele denne visninger av familier slik at det blir mer oversiktelig for slike kompliserte familier.
  19. Matthias Kolberg

    Dåp i Tjølling, Vestfold 1708 eller 1709

    Det må være dåpen 23. søndag etter trinitatis i 1708, Dom. 23 p. Tr: Sidzil Jacobsdr. Himb 66 år i 1774 skulle vel gi fødselsår 1708
  20. Matthias Kolberg

    Rasmus Bodvarson, Stavseng, Liabygda

    Du har rett. Det er nevt to sønner med samme navn. Da er det nok den eldre som er far til Abelone. Men jeg leser fortsatt Norddal Rasmus Bodversen bende i Norddahlen paa Sundmør og Rasmus Bodversen den yngre boende paa Hegdal.
  21. Per Morset

    Tilfeldige personer ("strays") fra Hadeland

    Flere funn fra kirkebøkene i Norderhov: 1706, 20. mars: Døpt Østen Sifversen Bionvand. Moder Gubiør. 1712, 18. juni: Døpt uekte barn Jon. Angifvet Lars Jonsen paa Hadeland. Mor Marte Madsdatter. 1714, 28. oktober: Viet Henrik Olsen fra Gran sogn og Kari Andersdatter. 1715, 19. januar: Publ. Absolv. Peder Bentsen som har besofet Ingri Andersdatter. 1716, 20. januar: Trol Peder Bentsen og Ingri Andersdatter BioneVand. Viet 16. juni. 1724, 26. november: Trol Mads Jensen fra Hadeland og Gunild Simonsdatter. 1725, 1. september: Døpt Anders Bionvandet og Jøa Hansdatters barn Mari. 1725, 16. desember: Publ. absolv. Embreth Hansen fra Gran for forsømt Sacramentet i 5 år. 1725, 30. desember: Trol Embreth Hansen fra Gran og Cristentze Johansdatter. 1728, 14. februar: Døpt Peder Bentsen og Ingri Andersdatter Bionvands barn Anders. 1729, 27. august: Trol Jon Olsen Bione og Sigri Jacobsd. Schagnæs.
  22. Inge Nygård

    Rasmus Bodvarson, Stavseng, Liabygda

    Det står i overnemnte skifte frå 1783 at det er to brør som heiter Rasmus Bodvarson, den eldste på Sunnmøre [faktisk i Stranda prestegjeld og ikkje Norddalen] og den yngste på Heggdal i Innvik. Kven av desse som var far til Abelone født 1756 går vel ikkje direkte fram, men den yngste var vel litt vel ung på den tida. (født ca. 1743 i følge FT1801).
  23. Jeg takker for at det fortsatt legges inn veldig mange lenker fra alle bidragsyterne. Det er lagt inn nesten 9.000/lenkede personforekomster pr dag i april. I tillegg er det lagt inn 45.000 lenkede personforekomster pr dag maskinelt. Det er i hovedsak mellom 1910 og 1920 folketellingene basert på samme fødselsdata, navn, familie og kommune og mellom søsken med samme navn og fødselsår i familier som allerede er lenket. Dvs. dette er lette og sikre lenker og vi er avhengig av de manuelle bidragene for mer komplisert lenking. Det er laget en statistisk analyse av lenkene i histreg-databasen. Den er tilgjengelig her og også i en lenke nederst på førstesiden av histreg.no. Jeg har gått igjennom folketellingen for 1910 for alle kommunen og sett hvordan disse personforekomstene er lenket. I gjennomsnitt har hver person 3,0 lenker og det er bare 17% som ikke er lenket. 63% av personene som levde i 1900 er gjenfunnet i denne folketellingen og 54% er gjenfunnet i 1920 folketellingen. Men Kristiania er ennå ikke transkribert ferdig for 1920 folketellingen. Vi ser at vi har en veldig høy lenkingsandel i noen kommuner. Her er det noen ivrige bidragsytere som lenker i «sin» kommune og «sitt» område. Notatet vises lenkingsgrad for hver kommune. Det viser også mobilitet i hver kommune. Hvor stor andel av befolkningen er i samme kommune i folketellingene før og etter. Jeg blir overrasket over hvor stor mobilitet det er, 12% i en annen kommune i 1900 og 18% i en annen kommune i 1920. Men dette varierer veldig mye mellom kommunene.
  24. Matthias Kolberg

    Rasmus Bodvarson, Stavseng, Liabygda

    Her er en eldre tråd der det er funnet at Bodvard Jonsen Skarstein hadde en sønn Rasmus boende i Norddalen på Sunnmøre. Skiftet etter Bodvar Skarstein fra 1783 Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 17 (1781-1785), Skifteprotokollside, Side 292b-293a Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081201630296 Men det betyr at det må ha vært flere Rasmus Bodvarson på Skarstein, ettersom en av disse gifter seg i 1777, samtidig som en annen er bosatt på Stavseng.
  25. Mitch Rognholt

    Edward Eriksen Rongholt

    The names match what I found from the 1870 US Census so this is indeed the family. Thank you so much for this information!
  26. Mitch Rognholt

    Edward Eriksen Rongholt

    Thank you, this is so helpful! Ole Eriksen is my Great-Great-Great-Grandfather. My father always told me that when my Great-Grandfather immigrated to America he stayed with his uncle, which I believe is Erik Olsen. It's been difficult to trace because Erik and his son Edward went by the last name of Rongholt while my Great-Grandfather went by Rognholt. But I did find that Ole Eriksen was born on the Rognholt farm. However, it lists Erik being born in 1804 while all other info lists it as 1802. Also it doesn't show his wife or children which is why I struggled to find the family. https://www.gurihus.net/slekt/tng/getperson.php?personID=I21818&tree=DG Takke!
  1. Last inn mer aktivitet
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.