Gå til innhold
Arkivverket

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Det er det som er oppgitt på norwayheritage, som Egil har lenket til. Dette ble gjort etter Concordias ankomst til Quebeck 19. mai, og denne listen skal være publisert i norske aviser i juni 1869 (jeg har ikke funnet dette), og det er denne norwayheritage har lagt inn som en ufullstendig passasjerliste. "The male passengers below signed a recommendation for the ship Concordia and her Captain, dated Quebec May 19. The recommendation is to be found in the Norwegian newspapers Morgenbladet in Christiania, June 11 and Ringeriges Ugeblad at Hønefoss for June 17. "
  3. Veldig bra Inger. Dette går seg til. Sjøetaten =supert Her er Tønnes sin etterslekt i Belgia og Frankrike om noen ønsker den(han må ha mange slektninger i Norge med så mange søsken ) Navn Prudence Catherine Catry (født Peterson)Fødsel28. apr 1818 Bruges Yrke Ouvrière, femme de ménage Ekteskap til: Louis CATRY 25. sep 1839 Bruges Død: Ca. 1896 Bruxelles Medlemmer innen familien Foreldre Tonnes Petterson 1773 - ? Catherine Brigitte Petterson (née Hoestenberghe) 1775 - 1825 Mann Louis Catry 1814 - 1879 Bror Pierre Antoine Petterson 1803 - ? Barn Louis Bernard Catry 1840 - 1913 Caroline Reine Catry 1849 - ? Jean Louis Catry 1852 - 1897 François Louis Catry 1846 - 1896 Prudence Catry 1850 - 1854 Alphonse Cattery 1861 - 1899
  4. Today
  5. Richard Olsen

    The Modernization of Norwegian Naming Traditions

    Kristian Hunskaar Thank you for the link to an interesting article. However, it speaks of parents wanting to give their children each of the parents' surname. My question concerns today's use of a patronymic name AND a farm name. Is it a result of parents giving both of their surnames to their children, or is it a result of a number of people in Norway wanting to continue with tradition? It will probably turn out to be a combination of the two. So, I will change my question to this.... Are there many people in Norway today practicing the naming tradition (patronymic name AND a farm name), or does it mostly come down to a combination of both parents surnames? There must be a few users who know the answer. It would be interesting to know if there are followers of tradition, or followers of modernization.
  6. En datter av Peder Tidskesen Hyscher og Emte Dideriksdatter var Ellen Pedersdatter Hyscher, gift med handelsmann på Storsteinnes Knut Olsen (se f eks Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 1988, s 316-320). På skiftet etter henne 24/9 1724 og ham 17/1 1730 (Senja og Troms, skifteprotokoll 4, s 244 og s 340) nevnes bl a seks tinntallerkner med initialene PTH og EDD, altså Peder Tidskesen Hyscher og Emte Dideriksdatter. Av Ellens og Knuts fire barn het en sønn Peder Hutcher Knutsen, og en annen Diderik Smidt Knutsen. Derfor er det vel ikke usannsynlig at Emte kan ha vært datter av en Diderik Smidt/Smith (Ellens og Knuts eldste sønn var Ole Andreas Thulesius som ble tredjeprest i Kristiania).
  7. Bjørn Pettersen

    Hjelp til og tyde merknader i Hole Kirkebok 1908

    Hei igjen ny nøtt med denne dama. Jeg sliter med og finne ut hva det sår i merknader her også. sliter med og finne ut om de er eller blir gift. Finner denne fødsel også hos Rikshospitalet, oppgitt i 2 kirkebøker er vel ikke vanlig. Mathea Karlsen var vel litt av en dame, 8 barn med 5 forskjellige menn ser det ut til har funnet 7 av dem tror jeg. Ludvig f.1901,Maren f.1908.Inrid f.1909.Valborg. f. 1911.Arne Johan f.1912Margit f.1914. Signe f.1917.Alf Konrad f.1921 og Elisabet f ? Noen født i Hole Buskerud og noen i Oslo. Innspill ? Mvh. Bjørn Pettersen Kirkebøker: Ås prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10894/F/Fc/L0002: Ministerialbok nr. III 2, 1892-1924, s. 31 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no) Her i fra Boka til Rikshospitalet, ser der de ble gift i 1918, men hvor ?? Kirkebøker: Rikshospitalet prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10309b/J/L0006: Fødselsregister nr. 6, 1921-1921, s. 44 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)
  8. Odd Jan Skriubakken

    • Odd Jan Skriubakken
    •   
    • Anne Tonby

    Hei!

    Så bra at du kunne svare om Gunnhild Syversdatter. Gunnhild var søster til ei av oldemødrene til min kone. Jeg har gransket en hel del på denne slekta, men hvor det ble av Gunnhild, ga jeg opp. Dvs jeg la den bort for ei tid, og har altså nå tatt den fram igjen. 

    Gunnhild ble født 23. nov 1825. Jeg ser at det noen ganger er brukt andre fødeår for Gunnhild. Far hennes her Syver Bernhardsen, hans far igjen Bernhard Falk. Han var muligens fra Fredrikstad og titulert Muurmester. Hans far igjen Hans Falk (Falch) og skal ha levd fra 1710 til 1768. 

    For å være litt nysgjerrig - hvordan fant du fram opplysningene om Eilert og Gunnhild? Er du blant etterkommerne? 

    I alle fall - tusen takk. Har du mere, hører jeg gjerne fra deg.

     

    Odd Jan  

  9. Donna Hammock

    Just joined

    Thank you so very much
  10. Renate Hagen

    Just joined

    Welcome. We can hep you with your ancestors. We have a rule where we don’t post about anyone living. There’s privacy and safety concerns to consider when it comes to the living. But if you have any details about your deceased ancestors, then we can help you find more. Our youngest public census is 1920 so maybe you have any information about a relative that was born before that? Post what you have in «Brukernes eget forum». It’s where we ask other genealogists for help.
  11. Odd Jan Skriubakken

    1875: Gunhild Syversdatter - Kristiania Tændstikfabrik

    Tusen takk! Mysteriet oppklart!
  12. Aar 1870 d. 7de Mai foretoges den lovbefalede Undersøgelse af Passagerer og Besætning paa Udvandrerskibet "Fauna". Til Undersøgelse fremstilledes 270 Passagerer (hvoraf 147 opgaves at være over 14 Aar, 108 mellem 1 og 14 Aar og 15 under 1 Aar) samt Besætning af 12 Mand foruden Kapteinen. Samtlige disse befandtes ikke at lide af nogen Sygdom, der kan medføre Fare for den almindelige Sundhedstilstand ombord. Christiania d. 7de Mai 1870. J. L. Bidenkap Stadsphysikus Foreviist paa Christiania Toldskrivercontor d. 7de Mai 1870 Sommerfeldt
  13. Donna Hammock

    Just joined

    Just joined and am not able to read Norwegian. Is there a place on this site that could help me with my ancestors? My mother was full-blooded Norwegian and would love to find anyone who may be a relative Thank you so much Donna Hammock
  14. Sølvi Løchen

    Barnets navn, døde og begravede 1754

    Takk. Det er nok riktig. Moren het Anna Ammundsdatter, så han var i så fall antagelig oppkalt etter morfaren (men jeg fant ikke dåpen)
  15. Gunnar Sigdestad

    Barnets navn, døde og begravede 1754

    Ammund?
  16. Tusen hjertelig takk til dere @Lars Johannessen og til deg @Egil Johannessen for også at denne saken kom til målgang . Dere er dyktige og viser en utrolig vilje til å hjelpe oss som knøvle litt og sitter og skriver manus samtidig som en forsøker å lete i kildene . Dette dere gjør for meg betyr at jeg får så mye bedre tid til å skrive . Men det er en liten ting som jeg kunne tenke meg en kortfattet og lettfattet forklaring på og det er dette - hva ligger det egentlig i dette . Jeg siterer deg @Lars Johannessen ; Grunnen til at du ikke finner familien i passasjerlisten er kanskje at de som står på denne listen ser ut til å være personer som har signert på en anbefaling publisert i aviser . Nok en gang tusen hjertelig takk for fantastisk hjelp 🙂
  17. Hva var den begravede sønnens navn? 19.01 1754, Oslo domkirke "Anders Guldbrandsens liden afdøde Søn ? gl. 2 Aar, er Jordens aabning, betalt" https://www.digitalarkivet.no/kb20061005010500
  18. Tusen hjertelig takk igjen kjære @Egil Johannessen for din fantastiske hjelp og alle gode funn som gjør sitt til at saken her også ble løst på din sedvanlige og elegante måte . Du er suveren med kildene . Nok en gang tusen takk også for ditt tidsbruk på meg 🙂
  19. Hei ....trenger litt transkriberingshjelp Hva står det skrevet i forbindelse med skipslisten til briggen ; Fauna fra Ancestry vedlagt lenke og se vedlagte utklipp https://www.ancestry.com/imageviewer/collections/1263/images/e003532168?usePUB=true&_phsrc=MqF40&_phstart=successSource&usePUBJs=true&pId=221253 På forhånd tusen hjertelig takk 🙂
  20. Jeg har funnet en Tønnes Petersen i 1799, i Sjøetaten, RA/EA-3110/F/L0032: Kristiansand distrikt, bind 1, 1799 https://www.digitalarkivet.no/ru20100702331223 https://www.digitalarkivet.no/ru20100702331317 Vet ikke om det kan være riktig mann.
  21. Tore Løvnæseth

    Tydehjelp av tingbok.

    Hei Stine. Jeg har ikke funnet ut noe mere om hvorfor Søren ble satt i arresten på Akershus festning. Tingboka for Øvre Romerike for perioden 24.02.1718 til 12.08.1720 ser ut til å mangle. Da står det igjen å sjekke Christiania Lagtingbok for perioden 1717 til 1719 og kanskje regnskapet til Akershus festning for samme periode.
  22. Cecilie Bugge

    Husmannseddel 18.okt 1826 Eresfjord Romsdal

    Fantastisk! Tusen Takk! Husmannen er min tipptippoldefar. Mulig du har rett om navnet, jeg skal dobbeltsjekke i papirene mine. Også skal jeg sette meg med originalen, og din oversettelse og prøve å lære meg litt mer av denne håndskriften. Mye lettere når jeg har en ca fasit. Takk igjen!
  23. Kristian Hunskaar (privat)

    The Modernization of Norwegian Naming Traditions

    This news article (2019) provides some perspectives: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/trenden-med-lange-navn-kan-ha-snudd-1.14481871
  24. Fødselsår er nå rettet med utgangspunkt i 1711 og markert med stjerne.
  25. For the purpose of this post, I will make up a name for visual purposes. Hopefully, it won't be someone's actual name. Lars Haakon Pettersen Loevbakken We know that the tradition of naming practices of earlier generations were for identification purposes. Is today's use of such naming practices remnants of tradition (which appears to be) or is it more of a personal choice? People outside of Norway wonder why Norwegians have 2 surnames in use today. For some it gets confusing, especially on talks about the use of full names. Here is an opportunity to educate people outside of Norway. Thank you for your consideration and your replies.
  26. Morten Aasberg

    Giftering på budsjett

    Hei, Siria Det spørs om du kanskje ville fått mer kvalifiserte svar på spørsmålet ditt et annet sted enn her. Det er mitt bestemte inntrykk at de fleste som frekventerer dette forumet, inkludert meg, vet mer om kirkebøker og folketellinger enn spørsmål om gifteringbudsjett. Videre er det mange her inne, inkludert meg, som er av den oppfatning at det er ønskelig at alle som henvender seg på forumet bruker fullt navn (for- og etternavn) som sitt visningsnavn. Det kan du lett fikse her. Der vil du også kunne lese at "Visningsnavnet skal inneholde fullt navn". Lykke til med kjøp av giftering (og giftemål) Med vennlig hilsen Morten Aasberg
  27. Tusen hjertelig takk kjære @Egil Johannessen for alle dine verdifulle bidrag i denne tråden også noe som gjorde sitt til at jeg nå vet hvem Emma var . Tusen hjertelig takk for ditt tidsbruk og alltid så flotte engasjement . Setter stor pris på dette vet du 🙂
  1. Last inn mer aktivitet
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.