Jump to content
Arkivverket

All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. Tor Kvien

Tolkning av begravelsesdato KB Davik 1830-1846

Takk til Else B. Rustad. Jeg bøyer meg for forslaget om desember - dcbr. "Tilden" indikerer nok at det er en "c" og ikke "i".
  3. Tove Backström

LÖST: Bopel i Skien

Ja! Så är det naturligtvis... Smart tänkt! 🙂
  4. Tove Backström

Stort tack till er som försökt hjälpa mig... och lyckats 🙂 "Skrivelse fra" hade jag aldrig kommit på själv men det stämmer väldigt bra och ger mening till allt som hände runt omkring han på den tidpunkten. Det kan nog vara en hjälp för andra också när de stöter på samma förkortning, skall lägga den på minnet. Trevlig helg 🙂
  5. Tove Backström

Jodå, stämmer det....
  6. Leif B. Mathiesen

Løsningen finnes kanskje her. En Martin Arnesen dør på Amtsykehuset i Solum (Skien) https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000336404
  7. Tove Backström

Du har rätt i att Leif B.M nog har rätt, en förkortning 🙂
  8. Richard Johan Natvig

Eg trur det skal sjåast i samanheng med neste rubrikk, altså "Skr. fra Skien". Jf. denne tråden: Skr. kan stå for Skrivelse, kanskje??
  9. Anfinn Bernaas

Dei andre adressene i feltet er alle i Kristiania, så dette viser neppe til nokon stad i Skien. Det er truleg ei forkorting som Leif B. M. skriv.
  10. Today
  11. Leif B. Mathiesen

Den betegnelsen er brukt flere steder i protokollen. Jeg tyder det til Skr fra. Men hva den forkortelsen betyr aner jeg ikke. Kanskje Skr. fraværende.
  12. Takk for nye innspel. Her er det ein del å ta tak i. Men enno har ikkje funne svar på kvar det vart av Siri Danielsdatter Frøland. Kvar kan ho ha teke vegen? Dottera Kari Gurine er skriven med etternamnet Gundegjer då ho gifter seg i 1900, men korkje mora eller ein eventuell stefar er nemnd som forlovar, derimot svigerfaren Halvor Kristensen Økland. Kan Siri vere død, eller er ho flytta til Amerika til brørne sine? Eg har leita i kyrkjebøkene etter eit eventuelt dødsfall, men finn ingenting. Heller ikkje i Amerika finn eg henne. Siri er nemnd med etternamnet Gundegjer ved folketeljinga i 1891, men det ser ut til at det er fordi ho tener der. Ho er i alle fall ikkje gift med nokon av sønene der på det tidspunktet. Det at dottera brukar etternamnet Gundegjer då ho gifter seg i 1900 kan vel vere ein peikepinn på at ho framleis budde på denne garden, men er det eit bevis på at mora er gift der?
  13. Ellinor Elise Simensen

Christofer Christensen f. 1793 i Eker/Sandsvær, Buskerud

Takk skal du ha 😀
  14. Tove Backström

Skien

Ja det vet jag redan. Men tack ändå 😉
  15. Berit Knudsen

Skien

Kirkebøene fra Asker ogBærum, Akershus: Han ble iallfall født og døpt i Bærum, 1/6 - 12/9 1858 Tanum krk., foreldre inderst Arne Pedersen og Maren Gulbrandsdt. Levre eie, Bærum
  16. Astrid Ryen

Røros, Tore Sylvestersen, gift i 1747 - kven var han?

Tore Sylvestersen 21/1-1786 GF (Ålen) (1782-1786, side 186) Skiftet etter avdøde Tore Sylvestersen fant sted på gården Borren i Hessdalen (Ålen). Avdøde etterlot seg åtte barn fordelt på to ekteskap: Barn i første ekteskap med Anne Margrethe Jensdatter (Lien😞 1: Sylvester Toresen, oppholder seg i Guldalen, 2: Jens Toresen, oppholder seg på Røros, 3: Jon Toresen, i tjeneste hos Oberstiger Floer på Røros, 4: Marit Toresdatter, gift med Peder Olsen Waarhuus og oppholder seg i Trondhjem, 5: Maren Toresdatter, gift med Ernst Andersen Guldal på Røros, 6: Diderica Toresdatter, gift med Peder Ødegaard på Røros. Barn i andre ekteskap med Ingeborg Ingebrigtsdatter Borren: 7: Ingebrigt Toresen 6 år, 8: Peder Toresen 3 år. De to yngste sønnene Ingebrigt og Peder var under forsorg hos Jon Ingebrigtsen Borren. Gjelden oversteg boets verdi, og det var ingenting å arve. Thore Sylfæstersen Borren død i Ålen 8/7-1785 57 år gammel, jeg antar hans alder er for lav. Hans opprinnelse er uklar, men ifølge den nyeste bygdeboka for Ålen var han fra Solør.. Tore Sylvestersen ble gift første gang på Røros 23/6-1747 med Anne Margrethe (Jensdatter) Lien. Alle hans barn i første ekteskap er født på Røros. Tore Sylvestersens Hustru Anne Margrethe Jensdatter ble begravet på Røros 19/9-1773 51 år gammel. Hun ble døpt 22/4-1722 med far Jens Erichsen Røraas. Hennes mor Marit Olsdatter (Jens Erichsen Røraas’ qvinde) ble begravet 1/1-1724 34 år ringer 4 uger. Det finnes ikke skifte etter henne. Etterkommerne etter Jens Erichsen Røraas bruker dels Lien som slektsnavn. Jens Erichsen var i manntallet 1701 for Røros 16 år, han ble begravet 6/2-1757 75 år gammel. Enkemanden Thore Sølfæstersen Borren ble 10/7-1776 gift i Ålen med Ingeborre Ingebrigtsdatter Borren. Hans andre kone døde 16/1-1784 47 år gammel. Hun var ifølge bygdebok for Ålen datter av Ingebrigt Gundersen Borren (1702-83) og Agnes Pedersdatter (1700-73). Ingebrigt Gundersen og Agnes Pedersdatter ble gift på Røros i 1732. To barn ble født på Røros, Ole Gundersen er fadder på det ene. Jeg tror Ingebrigt Gundersen kan være sønn av Gunder Olsen Opdal 40 år og bergsknegt i 1701. Agnes Pedersdatter kunne muligens være datter av Peder Haachegaard 49 år i manntallet for Røros 1701. Berit Pedersdatter Haachegaard og Ole Haachegaard opptrer som faddere på barna til Ingebrigt Gundersen og Agnes Pedersdatter, Ole Haachegaard var også deres forlover.
  17. Ja, det er nok slik...
  18. Ann-Mary Engum

Skien

19. Tove Backström

Finns det någon här med lokalkännedom i Skien? Eller med bra ögon? Jag kan inte se vad det står i fältet bopel, som alltså ska vara i Skien, och hoppas någon här ser bättre än mig. Bifogar en liten bild, annars finns originalet under länken - det är på linje nr 7 uppifrån, Martin Arnesen https://www.digitalarkivet.no/od20120202613230
  20. Solveig Westgård.

Lydia Henriette Isaksdatter Bamble født 1887

hei det stemmer at Børre var skilt, og da går jeg ut fra at de barna er Børre sine også. Tusen mange takk igjen til dere, Sven, Egil og Ann-Mary for ei atter flott hjelp. MVH Solveig Westgård
  21. Tove Backström

Skien

Tack! Såg inte att det fanns ett sånt, sorry...
  22. Richard Johan Natvig

Tyde håndsskrift i kilde fra andre verdenskrig

Slik, trur eg: "Absolutt enig. Fremgangsmåten vil ganske visst være irregulær, men må kunne begrunnes med Ministerpresidentens særlige interesse for spørsmålet og de ganske VESENTLIGE avvikelser fra Innenriksdepartementets utkast som foreslås. LikeoveRfor NETTOP Innenriksdepartementet behøver vil neppe heller HA SÆRLIGE skrupler."
  23. Ann-Mary Engum

Skien

Prøv tydeforumet. https://forum.arkivverket.no/forum/7-tyding-av-skannede-kilder/
  24. Ann-Mary Engum

Røros, Tore Sylvestersen, gift i 1747 - kven var han?

Ser at paret nevnes i dette temaet.
  25. eirik dørdal nord

skipet Florence 1867

Takker, da er det iallefall noen "landingsmuligheter" 🙂 utfordringen er nå hvordan de kom seg fra Tr.heim til Liverpool eller Galsgow, for ifølge emigrasjonslistene reiste de derfra 22.05 1867. ( http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMITROND&gardpostnr=1002&merk=1002#ovre )
  26. Hei! Jeg lurer på om det er noen som kan være behjelpelige med å tyde/bekrefte hva som er skrevet med håndskrift i den aktuelle kildene under. Jeg kan lese følgende, med det jeg er usikker på eller ikke kan tyde i parantes: "Absolutt enig. Fremgangsmåten vil ganske visst være irregulær, men må kunne begrunnes med Ministerpresidentens særlige interesse for spørsmålet og de ganske (?) avvikelser fra Innenriksdepartementets utkast som foreslås. Likeovenfor (nettopp?) Innenriksdepartementet behøver vil neppe heller (ha vanlige?) skrupler." På forhånd takk for hjelpen!
  27. Tove Backström

Hjemstavsregister / Protokoll

Ok, tack för svar 🙂
  1. Load more activity
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.