Jump to content
Arkivverket

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Den aktuelle protokollen er ikke skannet. Det vil nok ikke være veldig mange flere opplysninger å hente her, men du kan be om oppslag via skjema: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0 Her finner du arkivreferanse: https://www.digitalarkivet.no/source/100730 Mvh Terje Nomeland Arkivverket
  3. Leif B. Mathiesen

    Emigrasjon? Erling Andersen(Larsen) f. 1898 i Skedsmo.

    Har fått svar fra arkivverket. Det er kun sønnen Thorbjørn som nevnes i dødsfallsprotokollene.( Ingrid 1945 og Anders 1959) Så hvor det har blitt av Erling er ett mysterium.
  4. Grethe Flood

    Jens Christensen Seest(ed) beslektet med Maren sl: Harder Holtis

    https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000759142 https://media.digitalarkivet.no/view/25080/306 ff.
  5. Baard Vidar Pettersen

    Jens Christensen Seest(ed) beslektet med Maren sl: Harder Holtis

    Det står mer om Jens her: https://www.nb.no/items/4b4cfad5ff1e8cec5a455ba2031dd5ee?page=141&searchText=seested Men om det er et slektskap til Maren Mortensdatter, mistenker jeg at det er via Christens kone. Men jeg har altså ikke funnet noe informasjon om Christen etter at han som ung var i Hamburg.
  6. Baard Vidar Pettersen

    Jens Christensen Seest(ed) beslektet med Maren sl: Harder Holtis

    Det var skifte etter stemoren til Jens (og Christen) i 1665. Dette er ikke på nett, men beskrevet i NST 16. Det angir stebarna: Maren, Anne Trine, Jens 14 og Christen 5 i 1665.
  7. Grethe Flood

    Jens Christensen Seest(ed) beslektet med Maren sl: Harder Holtis

    https://www.nb.no/items/539a1f1f05be1957f1dfaa08034c6231?page=177&searchText="jens christensen" https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012051805062 http://moldeglimt.no/moldefolk/personer/h/hass_elias.html
  8. Baard Vidar Pettersen

    Jens Christensen Seest(ed) beslektet med Maren sl: Harder Holtis

    Ja, stemmer. Ja, stemmer. Han døde tydligvis barnløs. Enkens navn er utelatt i skiftet, men skal ha vært Sofie Eliasdatter Hass.
  9. Grethe Flood

    Jens Christensen Seest(ed) beslektet med Maren sl: Harder Holtis

    Litt på siden, men er dette skiftet etter gullsmeden Jens Christensen? https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000759428 https://media.digitalarkivet.no/view/25083/242 https://media.digitalarkivet.no/view/25083/243 osv.
  10. I dette skjøtebrevet selger Maren Mortensdatter sl Harder Holtis og gullsmeden Jens Christensen Seested på sin brors vegne en eiendom til Anders Pedersen Nidaros (venstre side): https://media.digitalarkivet.no/view/20227/243 Noen som vet sammenhengen her? Den eneste bror jeg har til Jens er Christen Christensen, men på ham har jeg bare en omtrentlig fødselsdato, i tillegg til at han reiste til Hamburg og var der i 1679.
  11. Today
  12. Kristian Hunskaar (Arkivverket)

    Manglande Dagsregister Hosanger ministerialbok 1835-1848

    Vi har ei oppfølging på dette internt.
  13. Richard Johan Natvig

    Manglande Dagsregister Hosanger ministerialbok 1835-1848

    Mange takk for svaret. Dog, eit lite oppfølgingsspørsmål: Blir no SAB bedt om å undersøka nærare, eller er det noe eg bør be dei om å gjera?
  14. Tusen takk, nå ser jeg det ja. Ting begynner å falle på plass her nå.
  15. Elin Galtung Lihaug

    Karoline Jensdatter Losby (1857-1902) / tyde kirkebok

    Du spør også om hvilket ord som står bakerst i kolonne 5: Murarbeider Ludvig Losbys Hustru
  16. Hei. Jeg skulle gjerne hatt info og tilgang til et prosjekt fra 1960 tallet "gards- og grannsamfunnsforskning". Jeg her tipset om dette fra Helge Wold tidligere ansatt som etnolog ved Tromsø museum. Han deltok i prosjektet, og det skal finnes materialer der vedr. sjøfugl og forvaltning av utmarksressurser blant annet fra Helgeland. Materialet skal brukes i en søknad om forskningsmilder på sjøfugl - kulturelle aspekter, og det haster mht søknadsfrist 2. sept. I første omgang kun nødvendig å vite hva som evt. finnes i det arkivet. mbh Bente Sundsvold
  17. Nei jeg har ikke sjekket disse protokollene. Var ikke klar over disse i det hele tatt :-) Så tusen takk for dette! Nå skal jeg bla meg gjennom og se om jeg finner sønnen Olaf, som er min farfar.
  18. Frank H. Johansen

    Mellom-Vågstad i Vormsund (Nes), odelsgods i 1615

    Det er mulig, det har jeg ikke leita etter (ennå).
  19. Per.H.Skaug

    Searching for Christoffer Andersen

    Jay, you may want to post the original christening record at "tyde-forum", where you will find a group of specialists in deciphering old, cursive writing. Although I believe that it says Christopher Anthonisen at birth, I am far from an expert. https://forum.arkivverket.no/forum/7-tyding-av-skannede-kilder/ If I am wrong, obviously so is my tentative identifcation with your Christopher Andersen as Christopher Anthonisen Røgeberg. I have not yet found any more on the identity of Marthe Jacobsdatter.
  20. jay jacobsen

    Searching for Christoffer Andersen

    On Ellis Island many immigrants pronounced their name and it was written down by a clerk slightly different than what was intended and some thing like that could easily occur with formal documents like birth and wedding documents. (Handwriting was important) I think your view that the spelling may be "Anthonisen" is an interesting option to pursue and I will review, the best I can, documents with the spelling "Anthonisen" as an option for "Andersen" in mind. I agree that there were not that many potters around and the two could easily be the same person. Thanks for your kind consideration.
  21. Per.H.Skaug

    Searching for Christoffer Andersen

    If potter Christoffer Andersen in the original question is the same as potter Christoffer Antonisen (as I think is quite likely, although not proven) his family origin is known several generations back. He is of the Røgeberg family from Kongsberg, and here is his family on FamilySearch https://www.familysearch.org/tree/person/details/K8JV-QMF, although I have no knowledge of the accuracy of the information there. Apparently there is a book about the Røgeberg-Strøm family that was published in 1956, which would presumably be accessible in the National Library of Norway for those with a Norwegian IP-address (I am not one of those). So far it is probably only my hypothesis that Jacob Christoffersen is son of potter Christopher Anthonisen (Røgeberg), not Christopher Andersen, because of what I think is the correct spelling at birth as well as the profession potter for both Christophers. However, it appears that his confirmation record says Christopher Andersen, not Anthonisen, so I may obviously be wrong here.
  22. Anne Lise Hovdal

    Finne mors fødested, Rana, Marit Larsdatter, har sønnens dåpsdato

    Håper at trådstarter hatt sett svarene her, og derfor flytter jeg det opp igjen. Jeg ser jeg har bidratt litt tidligere debatt om dette iallefall
  23. Yesterday
  24. Per Nilsson

    Malin Christphersdatter till Norge 1850

    Hej Anne Lise Hansen Har fått detta svar från fattigstyret i Trögstad, på mitt mail Vad betyder dette?? Hei, Jeg har sett i arkivet etter fattigstyret i Trøgstad og har funnet litt informasjon om Caroline Emilie. I ansivningsboken for fattigstyret, som begynner i 1863, står hun oppført, og hos Brynild Gammelgaard. Har ikke funnet noe om Mali ennå, men skal lete litt videre. Med hilsen Trond Svandal Avsnitt för bifogade filer
  25. Looking for information on Kari Ågesdotter (Indre Nessa) b. 1571 on Nessa Indre (or Nese Store) farm in Nedstrand parish in Rogaland. Kari and her father Åge are found in GENI profile family tree but the location of their farm is listed as being in Nedstrand, Jelsa, and also in Årdal parishes in Rogaland County. Using Oluf Rygh I think the right parish is the Nedstrand parish. I do not have access to the digital copies of bygdeboks and was hoping someone could look up the brukar lists for Nedstrand parish for Nese Indre farm (#59 I think) and if possible attach a scan so I can continue my research. Online the FamilySearch article on Nedstrand parish said- "The Farm Book for Nedstrand is ""hidden"" in volumes 6 & 7 of the Farm Book for Tysvær". https://www.geni.com/people/Kari-Tøtland/865913
  26. Magne Olav Halvorsen

    Stengeløien (Stengeløya) i Røros

    Mange takk, dette var til uvurderlig hjelp. Med vennlig hilsen Magne
  27. It is a nice article, but it does not give much specific details that we haven't already found. It does say that 'Many of Embret's girls married the sons of the first land clearers in Bardu, but some of them emigrated to America.' which is not entirely correct, since as far as we have found only one of the sons of Embret emigrated. It does tell a bit of the story of the ancestors of Embret in Tylldalen. Note that Embret named his new farm in Målselv Øverby after his home farm in Tylldalen, so don't get them mixed up. Looking again at the 8 siblings: True, b. 1799 Kirsti (b. 1802, d 28 May 1881), m. #1 to Peder Pedersen, #2 to Peder Bersvendsen, to Målselv and Balsfjord Berit (b. 1804, d. 8 Jan 1839), m. 1834 to Lars Simonsen, two sons mentioned in the probate. Ingrid (b. 4 Aug 1807, d. 6 Feb 1894), m. to Simon Johnsen, 3 children mentioned in the farm book Marit (b. 28 Apr 1810, d. 3 Mar 1886), m. #1 to Simen Olsen Viken, #2 to John Olsen Lien, and children mentioned in the farm book Karen (b. 3 Feb 1813), m. 19 Jul 1835 to Even Larsen Motrøen, and children mentioned in the farm book, to Trondheim Knut, b. 8 Sep 1815 Ole, b. 12 Aug 1817, m. 26 Sep 1841 to Sigrid Halvorsdatter, Rendalen, emigrated to Minnesota with his family 1 Aug 1872. We only have Knut left for a possible childless probate. The Tylldalen addendum has this link for his death: https://media.digitalarkivet.no/view/2893/255 which, if it is the correct Knut states him as unmarried at his death on 28 Jun 1846. However, I could not find a probate. I am still confident that the True we have found, and which the Tylldalen addendum supports, is the correct one, for no other reason that the name is so unusual and that there are no other candidates.
  28. Kristian Hunskaar (Arkivverket)

    Manglande Dagsregister Hosanger ministerialbok 1835-1848

    Jeg har undersøkt, og det er riktig at sidene etter 314 ikke er mikrofilmet. Dermed er de heller ikke skanna. Det er uheldigvis en del tilfeller av beskrevne kirkebokoppslag som er utelatt ved mikrofilming; noen av disse kan være oversett, men jeg tror nok også at enkelte av dem har blitt oppfattet som uinteressante, og at de er utelatt med viten og vilje. Jeg antar at sidene etter 314 finnes, men det må noen ved Statsarkivet i Bergen undersøke nærmere.
  1. Load more activity
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.