Gå til innhold
Arkivverket

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Today
  2. Jeg er enig, men det ser også ut som det er stor forskjell på nye og gamle scanninger også. For eksempel Folketelling Bergen 1875 Syns jeg er for alt for dårlig oppløsning. Så dårlig at å lese teksten på bildene er vesentlig vanskeligere på grunn av oppløsningen. Den tror den ble scannet for ganske lenge siden. 1920 Kristiania folketellingen ser bedre ut, påvirker ikke hvor lett det er å lese, men likavel dårligere enn hva NB gjør syns jeg. (Jeg vet at de er transkribert, det er eksempler, men likevel) En annen ting ting jeg foretrekker med hva NB gjør, er når du laster ned, får du en PDF hvor bildene dekker helle siden for alle sider. Mens gjør du det samme på Digitalarkivet, er hver bilde på en hvit side, altså stor hvit ramme runt hvert bilde. Kanskje noen vil argumentere for at teksten på siden hvor bilde kommer fra/hva det er, er nyttig, men det er mulig å få til uten at det er så mye hvit tomt område på sidene. Enten bare en stripe på bunn eller top, eller en egen side for det på begynnelsen av PDFen. Kunne også mulig å gjøre det til en innstilling (Hvis det er det allerede har jeg ikke funnet det) 🙂
  3. Richard Olsen

    The Modernization of Norwegian Naming Traditions

    Tom Thank you for your comments. It is greatly appreciated. You may have seen statistics, or the 10% is a good guess. That answers my original question - how much of today's use of names are modern and how much are tradition. Although, modern does resemble tradition, as David, Inger, and I have discussed. To foreigners, modern names (not all) appear to be traditional names in Norway. I did not mention the generalization of my questions due to the presumption that would be observed. In all countries, with all communications (or most) generalization is the norm. Although I am aware, I did not believe that I needed to point out that my questions were generalized. A lesson learned. Agreed. I believed that was the reason why many people in Norway provide their full names. Perhaps my belief is wrong. In communities in Canada where there are 2 or more with the same name, they use their full name, the initial of middle name, or they are given nicknames.
  4. Sissel Holte

    Andreas Johanson Syltegjerde - Kvar vart han av?

    Beklager, la in utreisen som allerede fanns. Finner denne Andreas Ness i Iowa ft 1905. Vært i landet i 23 år , født ca 1849. Kanskje sjekke denne ?
  5. Høyre side - Hedemarken fogderi, SAH/FOGDH-001/F/Fd/L0004: Tingjournal, 1850-1874, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db60031774000019
  6. Hei ...jeg lurer på en sak Andreas Tollefsen Lunde og hans hustru Agnethe Knudsdatter emigrerte i 1853 ut fra Ringsaker i Hedmark . De meldte utflytting den 12 april 1853 I forbindelse med dette så fikk jeg på en eller annen måte tak på en slags transkribering av deres passjournal , men jeg aner ikke hvor jeg har den fra . Jeg siterer fra mitt manus ; Det er visstnok en referanse til en slags kilde , og dette er det jeg da har i denne forbindelse ; Fra Hedemarken fogderi . Skatter . Tingjournaler nr. 4 . 1897 - 1902 med passjournal 1850 - 1874 . Andreas Tollefsen Lunde 30 år Utstedt / vist ; 1853 – 04 - 13 Nytt pass utstedt ; 1853 – 04 - 13 til Nord-Amerika . 62 tommer høy , middels av statur , brunt hår, blå øyne dog det ene lidt brunagtigt . Reiser med hustru Agnethe Knudsdatter. Attest fra sogneprest Schnitler av 1853 – 04 - 12 og s.d. fra kaptein Reichborn om at han ikke er militær og over utskrivningsalder . Agnethe Knudsdatter Lunde Kjønn ; k 24 aar Utstedt/vist ; 1853 – 04 - 13 Nytt pass utstedt ; 1853 – 04 -13 til Nord-Amerika . 60 tommer høy , middels av statur , sort hår , blå øyne . Reiser med mannen Andreas Tollefsen . Attest fra sogneprest Schnitler av 1853 – 04 - 12 I og med at jeg har dette fra et sted må det vel da være litt logikk i det at det må komme fra en scannet protokoll et steds i fra . Er det mulig å finne denne passjournal i en scannet orginal protokoll ? På forhånd tusen hjertelig takk for hjelpen 🙂 og alle svar og innspill mottas med stor takk 🙂
  7. Sissel Holte

    Andreas Johanson Syltegjerde - Kvar vart han av?

    4 maj 1883 Nummer 1235 Med vänlig hälsning, Sissel
  8. Takk for flott tilbakemelding og bare hyggelig å hjelpe, Gunnar 😊!
  9. Maken. 🙂 Wow. Nå er jeg helt satt ut her😃 Hva du greier å finne Egil! Hvem kunne gjettet at han byttet navn til Hammer??!! Dette er jo "spot on" ! Tusen takk for fantastisk hyggelig hjelp 🙂 Hilsen Gunnar.
  10. Aase R Sæther - Gloppen

    Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

    Eg brukte LIKER - ikkje fordi du slit, men fordi det er godt at ikkje eg er den einaste..
  11. Connecticut, U.S., Marriage Records, 1897-1968 Name Joann Hammer Gender Female Marriage Date 22 Feb 1958 Marriage Place Redding, Connecticut, USA Spouse August Antognetti
  12. Johan Stenslie

    Tydning av personen som meldte fra om uekte fødsel?

    Ahh det er fortsatt imponerende! Takk Espen!
  13. Espen Tjernshaugen

    Tydning av personen som meldte fra om uekte fødsel?

    Som nevnt så tok jeg dette på hukommelsen - og den var ikke helt god på detaljer i dag 😋
  14. The Wilton Bulletin 23. okt 1985 - LENKE
  15. 1910 Norway Census Name Liv Ellen Haakensen Marital Status Ugift (Single) Birth Date 31. mai 1907 (31 May 1907) Birth Place Kristiania (Oslo) Apartment Etasje 4 Leilighetsnummer 20 Residence Place Kristiania (Oslo), Oslo, Norge (Norway) Relation to Head Datter (Daughter) Settled or Nomadic B Counting District Marselis Gate 26 Counting District Number 0048 Enumeration District Number 102 Household Members (Name) Age Relationship Paul J. Haakensen 28 Husfar (Head) Marie Charlotte Haakensen 31 Hustru (Wife) Liv Ellen Haakensen 3 Datter (Daughter) Lilly Haakensen 3 Datter (Daughter) Reidar Erling Haakensen 1 Sønn (Son)
  16. Connecticut Death Index, 1949-2012 Name Liv E Hammer[Liv E Haakensen] Gender Female Race White Occupation HOUSEWIFE Education Primary/Secondary Hispanic Origin No Industry OWN HOME Marital Status Widowed Birth Date 31 May 1907 Birth Place Norway Address 1 FAIRVIEW Residence Danbury, Fairfield, Connecticut Death Date 19 Mar 1991 Death Place Newtown, Fairfield, Connecticut Age 83 Years Spouse John Father's Surname Haakensen State File # 06608
  17. Johan Stenslie

    Tydning av personen som meldte fra om uekte fødsel?

    Du har helt rett i at det er Iver Johansen, men det var onkelen hans, ikke morfaren hans. Christians morfar var kommandørsersjant Johan Andersen Bøhagen (1783-1875). Skulle ønske jeg hadde tilgang til boken selv, men heldigvis har noen sendt meg bildene fra Bøhagen-sidene og du har rett!
  18. Connecticut Death Index, 1949-2012 Name John H Hammer Race White Occupation SUPERINTENDENT RET Industry PRIVATE ESTATE Marital Status Married Birth Date 3 Jul 1904 Birth Place Norway Address FAIRVIEW Residence Danbury, Connecticut Death Date 19 Oct 1985 Death Place Norwalk, Connecticut Age 81 Years Spouse Liv State File # 22597
  19. Connecticut, U.S., Federal Naturalization Records, 1790-1996 Name John Hommane Hammer[John Hommane] Gender Male Race Scandinavian Declaration Age 36 Birth Date 3 Jul 1904 Birth Place Holla, Norway Record Type Naturalization Declaration Departure Place Gottenburg, Sweden Arrival Date 13 May 1924 Arrival Place New York Declaration Date 13 Mar 1941 Declaration Place Bridgeport, Fairfield, Connecticut, USA Ship Ottar Spouse Liw Ellen Child Joan Declaration Number 41408
  20. New York State, Marriage Index, 1881-1967 Name John H. Hammer Gender Male Marriage Date 8 Oct 1936 Marriage Place South Salem, New York, USA Spouse Ellen Andreason Certificate Number 57338
  1. Last inn mer aktivitet
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.