Jump to content
Arkivverket

All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. Frode Myrheim

Manntal over ungt mannskap på Øvre Romerike

Takk for upplysningane Kristian.
  3. Today
  4. Wenche Flatvoll Lømo

Kuraas, Røros --> Nordreisa / Skjervøy - Rydding på Geni.com ?

Tusen takk, det var faktisk et stort øyeblikk, jeg har lett etter hennes opphav i flere år! Det jeg ikke finner, er dåpen hennes. Hverken hennes, eller søskene som er født før 1801. De burde jo være i kirkebøkene fra Nedertorneå, siden familien var bosatt der flere generasjoner bakover, til de flyttet til Norge. Og teoretisk sett, må de jo ha vært døpt for å bli konfirmert.
  5. Hans Gangstø

Andreas Amundsen Hundsnes

Nasjonalbiblioteket nb.no Tysvær 1-7 2 Gard og ætt Tysvær sokn
  6. Google translate has some deficiencies... In this case, also humans may struggle. The lokalhistoriewiki.no explanation covers a variation with geography and chronology. If we restrict this to Rollag = østlandet and time = after 1600 (1700?), the following can be extracted: markebol was an ancient term, which had lost its orignal meaning. In the 1600s/1700s, the value of this unit varied from case to case. However, the origial value of markebol was still used among the peasants, although with an individual "exchage rate" to a contemporary, more unified unit (e.g. kyrlag). Something like There is quite a lot of land property to be divided (among the heirs/children). First, they divided the "odelsgods" between the kids, such that there were 8 kyrlag in a markebol. In this case it seems that the number of markebol was evaluated for all or parts of the properties, and then converted to 8 kyrlag per markebol. The convertion enabled summarizing the markebol properties and other parts of the inheritance.
  7. Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Feil paginering i Mini I 4 Atrå 1815-1843 

Din siste analyse ser riktig ut. Jeg har endret sidetallsindekseringa: https://www.digitalarkivet.no/kb20051005020118
  8. Hei, I opplysninger fra domstolene fremgår det at de automatisk oversender sitt arkiv til Riksarkivet. Høyesterett har videre opplyst at deres digitale arkiv strekker seg tilbake til ca. 1999. Hvordan går jeg frem for å få tilgang til dette arkivet? (dere svarer ikke på e-post og det er ikke mulig å be om innsyn via tjenester - eneste valg er "Oppfølging av innsendt sak") Vennlig hilsen Fredrik
  9. Hans Gangstø

Hordaland,Fusa sokn kirkebøker innlevert

Takk, det var fint å høre. Da er det bare å glede seg. mvh Hans Gangstø
  10. AnitaRiise (Statsarkivet Bergen)

Hordaland,Fusa sokn kirkebøker innlevert

Ja vi har fått fram til 1950 og litt lengre her og der. Det e rikkje ferdig ordna enno, men vi har pågåande prosjekt med publisering, men dette er diverre også stoppa opp grunna korona.
  11. AllanFrantzen

Hans Stangerholmen/Olsen/Westersund

Heia 🙂 Peter er nok inne på noe. https://media.digitalarkivet.no/view/401/65237/33 linje 10. Gift 25/2 1929 med Mary Charlotte Kjøniksen, fra Moss. Står utlysning i Norsk kundgjørelestidende 11/2 1929, at Hans er metaltrykker, og Mary er hjemmeværende. Mary flytter nok til sverige, hun dør i Gøteborg i 1987.
  12. Lars; du har kanskje lest denne? - https://books.google.no/books?redir_esc=y&id=Rn8bAQAAMAAJ&focus=searchwithinvolume&q=erik+jorgeson Det står kanskje ikke noe om når han døde?
  13. Yesterday
  14. Hei til alle som har fulgt dette emne. Jeg har nå i mai 2020 endelig sjekket ut det Berit Knudsen tipset meg om allerede i 2013: Min formor Anne Malene Joensdatter Krogstadeie på Eiker er virkelig datter av Jon Erichsen og Anne Holgersdatter som nevnes som på "Krogstad-hammeren" i Eiker da de døper sitt barn Ole 5/5 1771!! Jon Erichsen og Anne Holgersdatter ble viet i Haslum Kirke i Asker sogn 9/1 1756. Jon oppgis å komme fra Agers sogn. Den 28. mars 1756 døpes deres første barn, Anne Malene, i Aker. Navnet på far står som Gunder, men det er feilskrift for Jon. Morens navn står korrekt: Anne Holgersdatter. Det står at de er ved Spigerverket. Det viser seg at Jon Erichsen arbeider ved Faabro Spiger Fabrique som ligger under gården Sollerud langs Lysakerelven. Anne Holgersdatter kommer fra en plass under gården Fornebu og ble døpt 15. mai 1731 i Haslum Kirke. Foreldrene var Holger Olsen og Inger Gundersdatter Fornebo-eier. Det ser ut til at de kom fra den plassen som ble hetende "Holgersbakken". Holger Olsen Fiskerdalen og Inger Gundersdatter gifter seg i Aker 7/2 1723. Inger Gundersdatter dør som fattig enke på Grønland og begraves i Aker 28/3 1773. Jeg har ikke funnet begravelsen for Holger Olsen. Jon Erichsen og Anne Holgersdatter bor og arbeider ved "Spigerverket" ved Lysaker og etter Anne Malene i 1756 får de minst 5 barn til, alle i Aker: Erich dpt 18/12 1757 - død 17/12 1758; Johanne dpt. 8/11 1761; Maren dpt 5/5 1765 - død 17/6 1770; Inger dpt 9/12 1767 - død 6/3 1768 og Ole dpt 29/1 1769 - død 27/5 1770. En gang mellom 17. juni 1770 og 5. mai 1771 reiser Jon Erichsen og kona Anne Holgersdatter med sin datter Anne Malene (og kanskje Johanne ?) til Eiker og Jon begynner å jobbe ved Spikerfabrikken i Krokstadelva. I Eiker får Anne og Jon 2 barn til: Ole døpes 5/5 1771 og Torgeir 27/12 1772. Begge barna dør som spedbarn. Jeg kan ikke se at noen andre enn Anne Malene av Jon og Annes barn vokste opp. Hun ble konfirmert i Eiker i 1772 og resten av hennes liv i Eiker er beskrevet ovenfor. Det store spørsmålet nå er hvor faren, Jon Erichsen kommer fra? Jeg har en teori om at han kommer fra Sverige. Det var helt nytt med Spikerverk i Norge på midten av 1700-tallet og vi trengte faglært arbeidskraft som hadde erfaring fra spikerproduksjon. I Sverige hadde man da allerede fått mange spikerverk. Har noen forslag til hvordan komme videre? Og hvor kommer Holger Olsen fra? Inger Gundersdatter tror jeg kommer fra Asker, men hun er nok født ca. 1690 og det er dårlig med kilder for småkårsfolk.
  15. Med alle mulige variasjoner, fant jeg ikke dødsannonse for Nils Pettersen Kvammen noen aviser i ‘Vestland’. Adresseboka viser at han var kårmann på Kvammen i 1930 - se bilde. Han er gravlagt på Modnen i Eidfjord. 3365579 Nils Pettersen Kvammen 2111 1855 1503 1938 2203 1938 m D 01 5 Hvil i fred Vis Modnen Eidfjord Varig lenke https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digitidsskrift_2013061181030_001 S. 233
  16. Eg er på leiting etter fleire opplysningar om denne karen: Nils Christopher PETTERSEN fødd i Vestre Slidre 21.11.1855 gifte seg til garden Kvammen i Eidfjord og døydde 15.3.1938, uvisst kvar... Er det mogeleg å finna ei dødsdannonse for Nils Christopher som syner dødsstaden hans? Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  17. Torbjørn Henrik Hillersøy

LØYST! Hjelp til finne informasjon om Lars Amandus Hansson Giske f. 1890 i Ålesund

Mange takk for oppklarande svar!!!
  18. Larry, I find no reason why Jøran in this GENI profile is mentioned with the surname Haslerud. At this time, farm names were used as an address and not as a surname as we use them today. As far as I known, there is nothing connecting her to the Haslerud Farm, with one exception: One of her sons bought Haslerud in 1734. I've been unable to find an online edition of Berit Mogan's book. Thus, without been able to read what she actually has written, a possible explanation of what she might have meant is that Jøran is this family's first known female name. We don't know when or where Jøran was born. 1655 is probably just an estimate made by her profile's owner. When I read her probate record, linked to by Odd, I see that she was still alive in 1725 and that she gave up her estate: «Anno 1725 on the 12th of July came to me at the Fikken (Fekjan) Farm in the parish of Rollag the godfearing lady Jøran Hølgesdaater Laugen, Knud Nielssen’s widow, telling me that since she was en elderly woman she no longer was able to take care of her farm, she wanted to give up her farm and transfer it to her eldest son.» Thus, you have to look for her burial record after the summer of 1725.
  19. Aslak Smedal

Jahn Teigens aner

Hei Are Har i grunnen fått svar på det jeg lurte på. Hilsen Aslak
  20. Ein Michael Pedersen Klingenberg og kona Johanne Pedersdatter Tonning er nemnde fleire stader i skiftet etter svigerfaren, Peder Rasmusen Tonning. Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.B.a.1, Sted: Nordfjord sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAB Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=12493&uid=ny&idx_side=-3 Av kjende born: Øllegaard Michelsdatter død etter 1735, og Peder Michelsen Klingenberg fødd rundt 1700 i Sogn.
  21. . Her har du gjort en fantastisk jobb, Wenche ! Gratulerer med innsatsen og resultatet ! .
  22. Else- perhaps to make it easier for you- could you just decipher the first sentence "Det er temmeleg mykje gods som skal skiftast. Fyrst skiftar dei odelsgodset mellom ungane i kyrlag pa ein slik mate at det gar 8 kyrlag på eit markebol."
  23. Thanks for the links to the definitions. When I use Google to translate it for me- it has a hard time with some words and the results are somewhat confusing. It appears a "kyrlag" is a measure of value for a farm and is equal to "a 3-8 year old cow with at least one calf" and that it's value also could be equaled in a number of sheep or goats. However, the markebol definition Google comes up with is very confusing. Could you humor me and give me a short definition in English??
  24. Baard Vidar Pettersen

Peder Kristoffersen Straumens barn

For å sette punktum for konklusjonen om Kristoffer Andersens opphav, linker jeg til siste episode jeg har funnet i denne rettsaken. https://media.digitalarkivet.no/view/31247/281 Her stevner Abelone Kristoffer Pedersen for at han skal bevise sine påstander. Det kommer ikke noe mer ut av det, og jeg kan ikke saken kommer opp flere ganger heller. Men det interessante her er at Kristoffer Andersen for første gang er oppgitt med et gårdsnavn - Svalingen. Så da er den saken i boks. Med sløyfe på, for å sitere Finn Arve Sørbøe. Ellers interessant at Abelone Kristensdatter nå kalles Abelona Strømen, så kanskje ble hun likevel gift med gamle Peder Kristoffersen Straumen?
  25. Kyrlag: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Kyrlag Markebol: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Markebol
  26. Dåpen til Lars Amandus i Ålesund: https://www.digitalarkivet.no/kb20060925050693 Dødsfallet i kirkeboken: https://www.digitalarkivet.no/kb20050413040572
  27. Litt moro å finne denne tråden hvor jeg kommer inn på samme mann som trådstarter her, og kanskje flere kan ha interesse av å lese hvordan brennesle kunne brukes til å lage klær i et tidligere innlegg her. Lærte noe nytt nå
  1. Load more activity
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.