Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'modum'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 17 results

  1. Ønsker hjelp til å tyde bostedet til bruden Karoline Jensdatter og hennes far Ole O. Løpenummer 22 (nest nederst) Modum kirkebøker, SAKO/A-234/G/Ga/L0007: Klokkerbok nr. I 7, 1869-1878, s. 151 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070312610548
  2. Renate Hagen

    Hvem var Svend Helgesen Wahl?

    Malene Jensdatter Øren fra Modum ble gift med Svend Helgesen i 1776 (nederst, høyre side) https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650656 De fikk følgende barn sammen Ingebor, 1776 Modum (høyre side, nr6 fra toppen) https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650535 Ane, 1778 Modum (venstre side, nr3 fra bunnen) https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650543 Jens, 1780 Modum (øverst på venstre side) https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650553 Ole, 1782 Lier (nr52) https://www.digitalarkivet.no/kb20061214660205 Helle, 1784 Bragernes (nr 2 på høyre side) https://www.digitalarkivet.no/kb20061215640600 Hans, 1786 Bragernes (nr 2 på høyre side) https://www.digitalarkivet.no/kb20061215640613 Det står noe om «lægd» under Hans sin dåp. Barnas dåp passer bra med det som står i Lier historie: Gårdshistorie B.1 s.311, om at Svend Helgesen tok pantelån på Hval i 1782. https://www.nb.no/items/df0966a3f4de6e57595e88ee9ef94190?page=325&searchText=«Svend helgesen» I 1801 er Malene enke og tilbake på Øren med 3 av barna, Anne, Jens og Helle. (Malene sine foreldre er kjent). https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058274001874 Så hvem var denne Svend Helgesen? Hvor kom han fra? Hva drev han med? Modumbøkene nevner også 1 Svend Helgesen som kjøpte en del av Disen i 1777. https://www.nb.no/items/2fbbb71d8754f3af08a284aa739e4bd7?page=197&searchText=«Svend helgesen»
  3. Hei kan jeg få tydehjelp til vielsen 2. søndag i advent 1757 på Modum? (Midt på siden til venstre). https://media.digitalarkivet.no/view/8495/41915/28 Jeg TROR det står: Dom. 2. adv. Copuleret i Nyekirke Ungkarl Knud Hansen og Pigen Margareta Jensd. ..... paa Lobben ...........?? Caverer Ingebret Bentsen Quisle og Guttorm...... Kan noen knekke denne? På forhånd takk!
  4. Ønsker hjelp til å oversette vielse nr.34, enkemann Ole Abrahamsen. https://www.digitalarkivet.no/kb20051109010848
  5. Gevorben soldat Abraham Olsen får en datter, Berthe, med Berthe Andersdatter i Modum 1784, nr3 https://www.digitalarkivet.no/kb20061220660304 1789 får paret en sønn, Ole, i Drammen. Nr2 høyre side. https://www.digitalarkivet.no/kb20061219630650 1801 er Berthe Andersdatter tilbake i Modum som enke med 2 barn, Ole og Anne https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058274002045 Hva skjedde med Abraham?
  6. Frå Amerika får eg opplyst at: Truls Olson Saastad, fødd på Modum 25.1.1847 som son av gardbrukar Ole Trondson Saastad, opphavleg frå Hovde, og kona Bertha Caroline Olsdotter frå Saastad, skal ha utvandra til Amerika i 1872 Han gifte seg første gongen i Eau Clarie, WI 20.9.1884 med: Helene Evensdotter Prestegaard, fødd på Modum 13.3.1862 som dotter av gardbrukar Even Gulbrandson på Prestegaard, opphavleg frå Kilsen???, og kona Helga Torstensdotter frå Øverby, skal ha utvandra etter 1875? Parfolket flytte kort etter til Minnesota, truleg til Marshall County, der Helene må vera avlidi i 1885 eller 1886, for 27.12.1888 gifte Truls seg att i Marshall Co., MN med Ingeborg Hansdotter Nundal frå Årdal i Sogn. Er det nokon med ekspertise på Modum som kan hjelpa meg finna svar på følgjande: ** Stadfesta utvandringsåret 1872 til Truls Olson Saastad? ** Stadfesta opphavet til Even Gulbrandson Prestegaard? ** Utvandringsåret til Helene Evensdotter Prestegaard? ** Dato og stad for dødsfallet til Helene Evensdotter? Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  7. Jeg trenger hjelp til å finne dødsfallet til Aase Christophersdatter: Dåpen https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000038176898 Vielsen https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000009820636 FT1900 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037106000691 boende hos sin datter og svigersønn Etter 1900 finner jeg ingen spor etter henne, så trolig døde hun mellom 1900 og 1910.
  8. Denne familien klarer jeg ikke å finne i folketellinger. Familien er kjent fordi de fikk fire barn på Modum: Bolethe født 22/9 døpt 26/12 1842, https://www.digitalarkivet.no/kb20051114020480 Even døpt 21/11 1844, Andreas døpt 26/12 1847 og Helene Mathilde døpt 26/12 1852. I boka om Robsahm-slekten av Ch. Delgobe fra 1919 er familien omtalt på side 32 og 34. Det står at de (eller bare Hans?) var i Amerika i 1852-54 og at de fikk en sønn Johan der. https://www.nb.no/items/b660b15eb114112e3c3850aeb05a33b9?page=0&searchText=robsahm. Så står det at de flytta til Kristiania i 1855 og at Hans Evensen arbeida som vognmann. Ifølge Modums Historie bd IV hadde Hans Evensen gården Midtskogen fra 1834 til han solgte den i 1855. Hans Evensen Midtskogen reiste til Amerika i 1852.i utflyttingsregisteret er det anført at han var ekteviet i 1842, og at konen Christine Fredrikke Andersdatter med 3 barn ble tilbake. https://www.digitalarkivet.no/kb20051114021185 Fredrikkes faster var Johanne Fredrikke f Robsahm. Hun var jordmor på Modum fra 1822 til 1867. Hun var gift Andersen og hun hjemmedøpte i hvert fall de to første barna. Hun er benevnt som madam Andersen. Jeg får ikke sammenheng i denne familien. Takknemlig for hjelp.
  9. Jeg hadde nylig et spørsmål i tydeforumet om innførselen for Fredrikke Wilmers i protokollen fra jordmorskolen i Kristiania i 1819. Hun var tilsatt som jordmor i Råde. I tydeforumet fant vi fram til denne vielsen i Råde kirke 1820 https://www.digitalarkivet.no/kb20061023040134. Dette ekteskapet varte bare et par år. i 1823 var Fredrikke Arnesen enke og giftet seg på nytt på Eiker med enkemannen Anders Andersen. https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000937204. Hun var da blitt jordmor i Modum. I Rådes kirkebok står en Ole Andersen 30 år gammel, som døde i 1822. Er dette feilskrift for Ole Arnesen? Hva skjedde med Ole?
  10. 30. juni 1882 giftet Johan Person seg i Heggen kirke med Larine Gulbrandsdatter. Innført nest nederst på siden kb20061101370786 .https://www.digitalarkivet.no/kb20061101370786 Jeg leser fødestedet som Glafna. Dette må ha noe med Glafsfjorden og være i nærheten av Arvika. er det noen som kan hjelpe til å finne noe mer om denne mannen. I Norge kalte han seg Johan Pedersen. Han døde på Modum i 1904
  11. Karen Thomasdotter var ei ung jente frå Luster som flytte austafjells og fann seg ein ektemann på Modum. Me veit dei i alle fall fekk to døtrer i lag, men eg finn ingen av desse i FT1910, og det er soleis eit stort «mysterium» kvar det vart av dei. Slik ser manuskriptet mitt ut for denne huslyden pr. i dag: ~~~~~~~~~~~~~~ NB: Etter ein heilt fantastisk dugnadsinnsats er dette manuskriptet no erstatta av eit nytt i innlegg #29 på neste side! Kanskje dreg nokon kjensel på desse namni og kan fortelja meg noko om dei? Det ville gle meg mykje, og eg takkar på førehand for alle gode tips!
  12. Jeg oppdager en interessant detalj i skiftekortet fra 8.apr.1754 https://media.digitalarkivet.no/sk20100224635284 Der nevnes hustruens foreldre ved navn og jeg trenger hjelp til hennes mor. Jeg har ingen andre steder sett noe annet enn Michaelsdatter eller Michelsen, men her står det noe som kan tydes som Hudtfeldt. Trolig feilskrevet. Kan det være Huitfeldt? En Michael Hudtfeldt er ukjent for meg. Jeg ser at Geni har Anne Catharina Michelsdatter Kollerud, men er veldig langt unna det som er på skiftekortet. https://www.geni.com/people/Anna-Catrina-Kollerud/6000000006589171914
  13. Det finnes veldig mye info om Peder Ring og hans etterkommer i boken Familier i Drøbak i 1700 og 1800 årene https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2014030406036 Men jeg sliter med å finne opprinnelsen til Barbara Marie Høvig. Et mulig spor er et skifte i Drammen etter Peder Feddersen Høvig 4.mar.1735 hvor Barbara Maria Høvig nevnes som hans datter: http://da3.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=sk06021682&gardpostnr=1252&personpostnr=6644&merk=6644#ovre Her er Peder Feddersen Høvigs begravelse 19.feb.1735 https://media.digitalarkivet.no/kb20061215640255 Her er Barbara Marias dåp 19. mai 1733 https://media.digitalarkivet.no/kb20061215640101 25.okt.1735 gifter hun seg på nytt med han som er nevnt i skiftet, Simon Rasmussen https://media.digitalarkivet.no/kb20061215640124 Poul Holter er nevnt gift med enkens søster og de kjenner jeg til: Povel Hermandson Holter 1708-1762 gift med Anne Jensdatter Gamborg (bor på Sjåstad i Lier). Paret skal ha blitt gift i Eidsvoll og det kan være et spor, men jeg er redd det er et slektsvirus grunnet at det var en annen Jens Gamborg der. En gammel tråd har en del om Gamborg som er morens slekt https://forum.arkivverket.no/topic/164073-78732-hva-er-slekten-gamborgs-opprinnelse/ Det finnes en Jens Rasmussen Tingelstad Gamborg i Modum som trolig er den riktige morfar til Barbara Maria Høvig. Skifte etter ham er nevnt i tråden om Gamborg, men umulig å lese. Det hadde vært fint å få bekreftelse på at dette er riktig forbindelse for der bør Barbara Maria være nevnt for at kabalen skal gå opp. Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 8c (Hba 0008.c), 1741-1743, 490aoppb: Statsarkivet i Kongsberg https://media.digitalarkivet.no/sk20081027630331 Kan føye til (som det fremgår av boken) at første barn ble født i 1755. Fødselsår på moren 1733 kan passe. Litt vanskeligere er faren til Barbara Marie Høvig. Hvor kommer han fra (Høvig i Røyken?) eller er navnet feilskrevet.
  14. Frå Amerika er det dukka opp ei ny utfordring: Carl August Magnusson Mælum alias Charles A. Mallum, skal vera fødd på Modum 17.1.1858, men utvandra til Amerika i 1879(?) og døydde i Eau Claire, WI 1.12.1924. Som foreldre er oppgjevne gardbrukar og skomakar Magnus Pederson og kona Anna Margrethe Johansdotter. Her er huslyden på Skaugen på Modum i 1865: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0623&kenr=004&bnr=0093&lnr=000 Skaugen synest vera ein «parsell» av garden Mælum!? Og her er fødsli til Carl August 17.1.1858 på Mælum, Modum: https://media.digitalarkivet.no/view/1107/124 Og her er vigsli til forerldri på Modum 3.11.1854: https://media.digitalarkivet.no/view/1107/234 Faren skal vera frå Mælumeiget, medan mori er frå Slagsvold under Sønsteby. Eg har følgjande konkrete spørsmål om denne huslyden, som eg vonar nokon med lokal kunnskap kan hjelpa meg finna svar på: * Frå kva plass under Mælum hadde Magnus Pederson opphavet sitt? * Kan det stadfestast at Anna Margrethe Johansdotter verkeleg var frå Slagsvold under Sønsteby? * Kan det stadfestast at Skaugen var ein del av garden Mælum, og vart Magnus og Anna Margrethe buande der ogso i seinare år? * Kan det stadfestast at Carl August utvandra i 1879? Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  15. Lenke til jordeboka: https://media.digitalarkivet.no/rk20080716650773 Venstre side, fjerde innførsel står omtrent dette i første linje: Annders Thorrisbye, Hammer stigts goedz. Under er et klammer med tekst og denne teksten trenger jeg hjelp til. Så følger en linje hvor meningen vel er at Anders også bruker Langsrud som er krongods. Så følger noe tekst i et klammer til som jeg også trenger hjelp til. Vennlig hilsen Stein
  16. helen johanne berget

    eli carlsdtr.

    Hei. Kan dette den Eli Carlsdtr. f,ca.1699. Jeg har funnet henne som fadder i 1717. Laug Engelstads barn ( navnet kan jeg ikke tyde, en jente!) Det begynner Bl - - - da. 02.02.1717 døpt 07.03.1717. Faddere: Eli Carlsdtr. Gulsrud, Siri Christensdtr. Engelstad, Kari Andersdtr. Natvedt? Lars Olsen Askim, Anders Andersen Natvedt. Vennlig hilsen Helen.
  17. helen johanne berget

    eli carlsdtr.

    Hei. Jeg har leitet etter Eli Carlsdtr.. far.Carl i kikebøkene under dødsfall, men finner ikke den rette. Det er mange Carl der som kan være den rette. Hun var gift med alv Olsen husmann Søbakken Frognøen. Hole i Buskerud. Har prøvd i Modum bygdebøker, men det ble for vanskelig å få til lagringen. Vennlig hilsen Helen
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.