Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'Lindås'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 7 results

  1. Hun begraves som Niels Fammestads kone i 1740, 33 1/2 år http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000000955725 Lindås Sokneprestembete, SAB/A-76701/H/Haa: Ministerialbok nr. A 2, 1740-1748, s. 12-13 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070511640684 Jeg mener det står "og hands datter 7 dager gl"? Kan ikke se at det er transkribert. Skifte https://www.digitalarkivet.no/view/233/pa00000000776134 (nevnt i denne tråden https://forum.arkivverket.no/topic/94373-8430-hans-ols-fanebust-f1745-i-lindaas/) Der nevnes ektemannen Niels og 3 sønner, Erich, Ole og Joen. Familien er også omtalt i Bygdebok for Lindås bd.1, Myking, s.380 https://www.nb.no/items/233541c42eba93608edf460777b10cbb?page=383&searchText=bygdebok for lindås Kirkeboka har bare ført fødte og døpte fram til 1740, så vi finner ingen vielse eller konfirmasjon. Det framgår ingen steder hvor hun kommer fra og hvem som er hennes foreldre. Barnas fadre er hovedsakelig fra Fammestad. Unntak: Gulach (Nilsen) Groven (f. 1669 på Fammestad br.1), Ole Mogn. Møching (ingen barn Kari), Hans Olsen Fonnebust (bror til Nils), Marite Tveito (nabo, kanskje fars slekt) Her ser jeg ingen forbindelse til hennes opphav, men jeg kan ha oversett noe. Barnas formyndere: faren, Ole Hansen Fanebust (Nils' slekt), Ole Norland (Nørland i Masfjorden). Heller ikke her ser jeg noen forbindelser Søk etter Kari Olsdatters dåp i 1706 får ett treff, men hun etablerer seg der (Nørland i Masfjorden) https://www.masfjordsoga.no/gardsnummer-21-30/27-norland/bruk-5/ . Ville ellers passa bra med formynderen derfra. Når jeg utvider tidsperioden får jeg også en del treff jeg har kunnet utelukke. Disse to har jeg ikke kunnet utelukke, nr2 virker lovende: 1705 Kvalvågen https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000004180043 Datter av Ole Hansen Kvalvåg (Hundvin, s.183), Bb sier ikke noe mer om henne. Finner henne ikke gift i den boka. 1705 Hopeland https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000004179979 må være Hopland i Austrheim. Kari nevnt der i Austrheim bd2 s.608 https://www.nb.no/items/6bb6b123c40f185f9698338e3738f95a?page=611&searchText=bygdebok for austrheim, men ingenting om hvor hun ble av. Datter av Ola Kristensen Fammestad (1669-1705) og Kari Rasmusdtr. Eneste Kristen jeg finner på Fammestad er en sønn 25år av Mons 80år i 1666. Stadig ifølge Austrheim-boka skal Kristen Monsen være denne Christian Aadsersen i 1701 https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000596806 Her er et tre som har ham som sønn av Mons Magnesen Fammestad (1588-1666) https://gw.geneanet.org/jekang?n=fammestad&oc=&p=kristen+monsen Hvis Karis far var fra Fammestad kan det forklare hvorfor hun og Nils bosatte seg der (han var fra Haugsdal i Masfjorden). Hun har ingen levende foreldre eller søsken, og det forklarer hvorfor jeg ikke finner noen sånne blant fadrene. Hva tror dere? Jeg er litt forvirra.
  2. Siden Digitalarkivet i dag skriver at "No står berre to fylker att før heile landet er komplett" for denne tellingen. Tolker jeg det slik at Digitalarkivet ikke er klar over disse tre manglene ved transkripsjonene fra Hordaland finnes. I transkripsjonen av FT1875 for Voss mangler tellingskretsene for Evanger sokn I transkripsjonen av FT1875 for Sund mangler tellingskretsene 7 til 12 I transkripsjonen av FT1875 for Lindås mangler tellingskretsene 1 til 14 og 18 til 21 Hvor lang tid kan det for at disse manglene blir rettet.
  3. Christopher Johannesson, einaste kjende son etter husmann Johannes Christopherso i Mordøla under Ottum i Luster (1659-1725) (mor ukjend), var fødd i Luster kring 1686. I eit skattemanntal frå Luster frå 1711 vert det sagt at Christopher då var i teneste i Kjelstraumen på Lindås - som vel ligg i noverande Austevold. Eg kan ikkje sjå at han nokon gong kom attende til Luster, men er det mogeleg å finna ut noko om lagnaden hans? Eg ser at ein «musketer» Christopher Johannessen gifte seg i Krosskyrkja i Bergen 5.3.1713 med ei Karen Knutsdotter: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001007718 Ei dotter Else vart døypt i Krosskyrkja 18.4.1713: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000006090505 Ei dotter Else Johanne vart døypt i Krosskyrkja 29.12.1715: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000006090505 Aldersmessig kan han høva, men er det han?? Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  4. Hvis noen sitter med Lindåsboka band 3, hadde det vært supert med et oppslag på Fonnebust (fra side 405). Jeg leter etter mer info om Ole Iversen (?) som først var gift med Kari Olsdatter før 1736, og siden med Siri Olsdtr. Solend i 1756, hvis det da er samme Ole? I første ekteskapet har jeg notert disse barna: Iver ca. 1736 Erich, 1739-1810 Hans, 1745-1805 Og i andre disse: Martha 1756- Ole 1758-58 Erich 1759- Men jeg vet ikke hvor rett dette er, og ingenting om foreldra. Dessverre er ikke denne bygdeboka digitalisert, så om noen kan hjelpe?
  5. Johannes Guttormson Vigdal var fødd i Luster 15.5.1840, men flytte på 1860-talet til Bergen. Ved FT1870 (som digitalarkivet diverre ikkje vil gjera tilgjengeleg...) syner Johannes som handelsbetjent hjå brennevinshandlar Christopher Munthe i Stølegaten i Sandviken, Bergen, men 12.11.1871 gifte Johannes seg første gongen i Domkyrkja i Bergen med: Oline Birgitte Larsen, enkje, fødd i Trondheim 14.8.1828. I merknadsfeltet står det at første mann hennar døydde 2.2.1865: https://media.digitalarkivet.no/view/8333/162 FT1875 for Bergen syner at kona heitte Oline Vigdal, f. Bertelsen, fødd i Levanger 1828: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052295017703 Eg finn dei ikkje i FT1885, men i FT1891 er kona kalla Oline Bergithe Vigdal, fødd 1828 i Alstahaug Bruvik: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052994058227 Oline Vigdal døydde i Bergen 25.3.1899, og her er ho oppgjevi fødd i Levanger 1828: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000280509 Skal me tru fødselsdatoen oppgjevi ved vigsli hennar, kan det sjå ut til at det er denne jenta me er på leiting etter: Olianna Bergitte, fødd «uekte» 14.8.1828 og døypt 31.8.1828 i Alstahaug sokn i Skogn av foreldri enkjemann og kårmann Bertel Pederson Brendmaal og jenta Magdalene Olsdotter Røslien under Hasloe: https://media.digitalarkivet.no/view/16394/40 Og då må dette vera første ekteskapet hennar i Krosskyrkja i Bergen 24.3.1861 med Anfind Johan Larsen, fødd i Domkyrkjesokni 30.5.1829: https://media.digitalarkivet.no/view/8345/122 Men noko dødsfall finn eg ikkje for Anfind Larsen, i alle fall ikkje i Bergen, og heller ikkje finn eg Olina/Olianna i FT1865 for Bergen! ~~~~~ Når det gjeld denne første kona til Johannes Guttormson Vigdal, har eg følgjande utfordringar: ** Kven var far hennar, Bertel Pederson Brendmaal? ** Kven var mor hennar, Magdalene Olsdotter Røslien under Hasloe? ** Kvar vaks Olina/Olianna opp? ** Kvar budde Olina/Olianna i 1865? ** Dødsfallet til Anfind Johan Larsen, som skal vera avliden 1865? ** Fekk Olina/Olianna born? ~~~~~ So finn eg Johannes G. Vigdal som enkjemann og steinarbeidar i Bergen i 1900: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037335026838 Men han gifte seg att i Krosskyrkja i Bergen 8.10.1904 med Anne Christine Andersdotter Fæste, f. Lindås 1861: https://media.digitalarkivet.no/view/314/14 Og i 1910 finn eg Johannes og kona Anna Kristine som plassfolk under Feste søndre på Lindås: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036704002828 Anna Christine var fødd på Lindås 17.12.1861, og kyrkjeboki seier foreldri var husmann Anders Monsson Saltnæs med kona Anna Fredriksdotter: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000005142811 Her er huslyden som husmannsfolk på ein plass under Saltnes på Lindås i 1865: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1263&kenr=015&bnr=0068&lnr=000 Her er vigsli til foreldri på Lindås 30.4.1852: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000783287 Og her er endeleg Anna Kristine med foreldri sine i 1891 på plassen Pestviken under Fæste på Lindås: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052991000802 Eg tolkar dette slik som at Anders Monsson og kona Anna Christine Fredriksdotter (Kramer) på eitt eller anna tidspunkt flytte frå plassen deira under Saltnes til plassen Pestviken under Fæste, og det ser likeins ut til at Johannes Vigdal flytte inn der då han i 1904 gifte seg med Anne Christine Fæste? Noko dødsfall har eg so langt ikkje greidd å finna for Johannes Vigdal, men Anna Christine Vigdal døydde som enkje på pleiestiftelsen i Bergen 29.10.1925: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002032477 ~~~~~ Når det gjeld andre ekteskapet til Johannes Guttormson Vigdal, har eg følgjande utfordringar: ** Dødsfallet til Johannes Guttormsn Vigdal - mellom 1910 og 1925? ** På kva gard/plass på Lindås var Anders Monsson (Fæste) oppvaksen? ** På kva gard/plass på Lindås var Anna Christine Fredriksdotter Kramer oppvaksi? ** Har eg tolka dette rett når det gjeld flyttingi til Anders Monsson frå Saltnes til Fæste og at Johannes Vigdal overtoki same plass? ** Kva plass under Saltnes budde Anders Monsson på før han flytte til Fæste? Er me heldige, vil vel bygdebøkene for Lindås kunne gje oss svar på det meste av dette? ~~~~~ Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips om huslyden til Johannes Guttormson Vigdal og konene hans!
  6. Nåkon som kjenner Laila Larsdatter Dale. Må vera født midt på 1930 talet. dtr av Mossa (Amalie) og Lars Johannessen Dale?
  7. Født nr 57: https://media.digitalarkivet.no/view/11588/90340/26 Født nr 197: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070102620105.jpg 1891 telling: https://digitalarkivet.no/census/person/pf01052991004667 Gift 1899 nr 1 : https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060508060439.jpg Finner han ikke etter dette hverken i 1900 eller 1910 telling eller eventuelle barn. Noen som har forslag? Han hadde også en bror Edvard Martin Bergeson Fammestad Født 28.05.1878: nr 25: https://media.digitalarkivet.no/view/11588/90340/32 Han er ikke med i 1891 telling så trolig død før (finner han ikke som død) Far er Berge Erikson Hodneland og dør i Bergen 02.11.1878 I følge bygdebok for Lindås Myking sogn side 402 står han (faren) oppført under plassen Olderhaug under bruk 3 på Fammestad. Yrke Sjauarbeider i Bergen . Far død nr 22: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061122040236.jpg All info er av interesse.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.