Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'eikevig'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 1 result

  1. Gåten er at vi aldri har hatt noen info om opphavet til Andreas Monsen Eikevig (f. 1793 d. 1852) bosatt i Svolvær/Vågan. For et års tid siden ble det gjort en sammenslåing av to profiler på Geni.com. Det vi ønsker bekreftet er om disse, Andreas JOHAN Monsen født i Lofoten og Andreas Monsen EIKEVIG er en og samme person og hvis ikke, hvor kom Andreas Monsen Eikevig fra. Dette virker ikke sannsynlig at det er en og samme person da sistnevnte aldri er oppført med mellomnavnet "Johan" hverken i klokkerbøker ved barnas konfirmasjoner, datteren Johannas dåp, eller i vigselsregistret når han gifter seg i 1824. Men, intet hadde vært bedre enn å få bekreftet at dette er samme person for da har vi anene klare. Ser også at andre tidligere har diskutert Anders Monsen Eikevig uten å ha påvist opphavet hans. Se: Har via kirkebøker funnet konfirmasjonene til de fem barna vi har hatt registrert på Andreas og kona Johanna. De ser ut til å stemme, og kun en gang under konfirmasjonen til sønnen Lars Nikolai (http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050420030697.jpg nr. 33) er Johanna oppført som Johanna IVARsdatter Steen, ellers Johanna Everine STEEEN(sdatter). Tror kanskje dette kan være en feilskriving, for i FT1865 er Johanna Everine Steen oppført som enke og boende hos nettopp sønnen Lars Nikolai. https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038381001338 Maren Maria, konf. 18/8-1844 https://media.digitalarkivet.no/kb20050420030665 Martinus Steen, konf. 26/8-1847 https://media.digitalarkivet.no/kb20050420030676 Lars Nikolai, konf. 15/8-1852 https://media.digitalarkivet.no/kb20050420030697 Ane Johanna, konf. 26/6-1859 https://media.digitalarkivet.no/kb20050420030720 Johanne Sofie, døpt 28/3-1844 https://media.digitalarkivet.no/kb20050420030562 Johanne Sofie, konf. 17/6-1860 https://media.digitalarkivet.no/kb20050420030977 Johanna Everine Steen har vi notert som datter av Steen Zachariassen f. 1739 i Vågan, og Margrethe Nielsdatter f. 1761 i Vågan, med søsknene: Christian f. 1797, Serina f. 1799 og Petter f. 1801 (https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058485000609). Hvor navnet "Ivarsdatter" har kommet inn har jeg ikke funnet ut av, men det kan jo muligens tenkes at Andreas JOHAN Monsen var gift med ei Johanna Ivarsdatter. Den 7/6-1824 når de gifter seg er de oppført som: Andreas Monsen Eckevig og Johanna Iverina Steensdatter. Se avskrift av: "Lofoten og Vesterålen sorenskriveri. Prestenes døde- og vigselsslister 1809-50. Fortegnelse Paa Piger og Enker, som ere ægteviede i Waagens og Gimsóens Sogne fra 1. Janúar til sidste December 1824." http://trekilen.com/xls/Vaagen_1824.xls Jeg heller derfor til konklusjon at det er to forskjellige Andreas vi har med å gjøre. En Andreas Monsen EIKEVIG f. ca 1793 (kanskje i Bergen/Møre som vi tror), og en Andreas JOHAN Monsen f. ca 1795 i Ostad/Borge/Lofoten. https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058484000026 Har funnet to Andreas Monsen som kan være aktuelle kandidater, men klarer ikke å finne bekreftelse på at noen av dem har havnet i Svolvær. Det er: 1. Der er i FT1801 oppført en 9 år gammel Andreas Monsen født i Førde/Vefring/Naustdal. Foreldre Mons Haldorsen og Alet Andersdatter. http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058404002687 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f1801&gardpostnr=42389&personpostnr=619573&merk=619573#ovre Andreas Monsen født i Vevring/Naustdal 14/2-1792: http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=37&sql=low_forenamn+like+'andreas%'+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=2 2. I Korskirken, Bergen er en "Andreas Monsen, fød paa Sønmør 16år", oppført konfirmert 29/4-1810. SAB, Korskirken Sokneprestembete, H/Haa/L0007: Ministerialbok nr. A 7, 1736-1839 s 108 nr 29. https://media.digitalarkivet.no/kb20070321630346 Håper noen kan være behjelpelig med å klare opp i Andreas Monsen Eikevigs opphav enten det nu blir fra Lofoten eller Vestlandet/Møre.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.