Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'gressvik'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 1 result

  1. Hei, Har et par stk fra en familie som "forsvinner" for meg i Norge. Er det kanskje noen her som har noen gode innspill eller informasjon om hvordan jeg skal kunne finne de? Johannes Andreasson blir født i Lerdal, Färgelanda 05/10-1868 https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0019157_00032 Han bor ved en plass kalt Höghult helt frem til han 23/09-1887 flytter til Norge, og ser for meg ut som om det står Gressvik på innflyttingen: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0020717_00073 https://www.digitalarkivet.no/kb20060907040142 I de svenske HFL står det oppført at de har fått melding fra Walbo Häradsrätt om at han ble erklært død 06/06-1911. Det er ikke tilgjengelig data fra Häradsrätten online for en slik evnt attest eller lignende, så jeg får ikke verifisert at det er "rett" Johannes som de har meldt dødsfall om heller, eller evnt tilleggsopplysninger de har om dette. #4 på linken under: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0046860_00065 Når moren dør i 1899, så står det i skiftet hennes at både han og søsteren hans, Sara Justina f 15/02-1873 begge bor i Norge. Sara Justina har etter Husförhörene opprinnelig flyttet til amerika i 1889, men 10 år senere skal hun altså oppholde seg i Norge hun også. I mitt stille sinn, så har jeg basert på den informasjonen antatt at Johannes burde være å finne i de norske folketellingene i 1891, 1900 og 1910. Men ingen av folketellingene har gitt meg noen gode spor.. Jeg har funnet noen "kandidater" som ved feilinnføring av fødselsår kunne vært aktuelle, men når de spores bakover, så kan det ikke stemme med denne Johannes. Dette gjelder blant annet Johannes f 1848 fra Sverige som i FT er oppført som boende ved Bossum og gift med Sara, i FT 1891 bor han med sin mor, som ikke er Johannes sin mor... Han er innført som død i mai 1911, så relativt nære i dato for dødforklaringen i Sverige, men informasjonen fra de norske folketellingene får jeg ikke til å stemme med hans familieforhold/fødsel mm... MyHeritage gir meg noen treff på Sara Justina, men ingen som viser noe konkret med kilder om hvor hun ble av. Noen har lagt til en datter som er født 1898 i Illonois, noe som kanskje dårlig stemmer med tanke på bouppteckningen etter moren som sier at hun bor i Norge i 1899, deres 2 søstre bor i USA ihht samme bouppteckning. Det ligger også bilde på MH som med maskinskrift er påført "Solveig" Sara Justina Andreasson. Så om bildet faktisk er av henne, så kan det jo se ut som om hun har tatt seg det fornorskede navnet Solveig i dagligtale istedenfor Sara Justina. Heller ikke henne finner jeg noen spor av i norske kilder...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.