Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'lista'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 1 result

  1. Den 22.04.1810 fødte Anne Catrine Svendsdatter Uhrstad (ane i 7. ledd) (1774-1862) en uegte sønn Jonni: Ministerialbok for Flekkefjord https://www.digitalarkivet.no/kb20070529320255 Anne Cathrine var enke etter Tønnes Heinsen Uhrstad (1764-1803), kaptein og skipseier (kapteineksamen fra København 12.07.1785 og lisens i Kristiansand Borgerrulle 12.12.1792), omkom i forlis av galeonen "Engelen Rafael" eid av hans svigerfar Sven Sivertsen (Marstad). Sven var også skipper og skipseier. Jonni er i ministerialboken oppført med "fader Skipsfører Jan Jacobsen fra Pappenburg". Hvem var så Jan Jacobsen og hvorfor har Jonni som uegte sønn av en enke en rekke "framstående" menn som faddere? Bla. Petter Jansen Lemvig, Hr. Lieutenant Obelitz og Hr. Telegraph Inspect. Kahrs. I Listaboka III s. 470 står det at Kysttelegrafen kom til Hidra i juli 1809. Den var delt inn i inspektorater, og Kahrs var formodentlig leder for det lokale inspektoratet i 1810. Det skrives også at Kystvernet nettopp var opprettet og delt inn i divisjoner. Vest for Listasteinen var 7. Divisjon med kjøpmann Peder Jensen Lemvig i Rosvåg (Dannebrog) som divisjonssjef. I boka "Norges Sjøvæbning 1750-1809" er Johannes Baltzer Geberhardt Obelitz i 1809 oppført som sekondløitnant og sjef for kanonjolle "Thygeson nr. 2" ved Kristiansandeskadren. i 1810 er han nevnt som kommandrende "Hitterøyavdelingen". Alle er knyttet til Kystforsvaret, så hva er da koblingen til Jan Jacobsen? Trodde løsningen lå i en hendelse 10.04.1809 (altså ett år før fødselen), da to "kaper"skip "Hummeren" og "Hvalen" oppbrakte "en Papenburger koff "Die Fraue Margrethe" på reise fra England til Danzig med salt. Kunne Skipsfører Jan Jacobsen fra Pappenburg" være skipsfører på dette skipet og var innlosjert hos enken Anne Cathrine? Ville kanskje vært naturlig at han frekventerte "likesinnede". Men etter å ha fått kopi av papirene fra priseretten fra Nasjonalbiblioteket, viser det seg at skipsføreren av "Die Fraue Margrethe" ikke var Jan Jacobsen og han er heller ikke nevnt i papirene. Jonni (John) Urstad giftet seg i 1840 med Ågot Larsdatter Haar og emigrerte i 1853 til USA Skulle gjerne (om mulig) komme videre i hvem Skipsfører Jan Jacobsen fra Pappenburg var, hvorfor han var på Hidra og koblingen mot Jonnis faddere.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.