Gå til innhold
Arkivverket

[#14188] Feil ved søk Folketellingen 1801 Nøtterøe prestegjeld


Gjest Arve Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arve Arntzen

Jeg har arbeidet med Digitalearkivets Folketelling 1801 hvor jeg søkte etter tjenestefolk og fikk opp to tjenestepiger fra gården Sundene Nordre, en gård som visserlig ligger i Tjømø sogn. Ved å søke på Nøtterø sogn under prestegjeld Nøtterøy får altså en opp gården. Dette må være kopi av en feil i datautskrift av Folketelling 1801 gjort av Historisk institutt, Universitet i Bergen. Ved å konsultere tallene i Folketeljinga 1801 Ny bearbeiding 1980 ser en at denne har de rette tallene for folkemengde etter kjønn og alder. Derfor må det i denne være korrigert for ovennevnte feil. Ovennevnte feil har medført mye merarbeid for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du har rett. Av ein eller anna grunn har siste garden i Tjømø sokn i Nøtterø blir merka med Nøtterø sokn. Eg er lei for ekstraarbeidet du har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arve Arntzen

Hvordan går dere frem når det blir påpekt feil? Tar det veldig lang tid å rette opp?Det er forøvring også en transkriberingsfeil under Tjøme sogn hvor 'Lundene søndre' skal være 'Sundene søndre', nabogården til Sundene nordre. Begge gårdene ligger jo på Tjømesiden av Vrengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kontroll av gards- og soknenavn i 1801-tellingen pågår i Riksarkivet mot originalene. Det er et relativt omfattende og tidkrevende prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arve Arntzen

Det virker av svaret ditt at dette kan ta tid. Betyr det at slike merknader til kildene som jeg har gitt ikke spiller noen rolle i forbindelse med Riksarkivets kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det at gjennomgangen vil ta tid er nok korrekt. Når vi nå er i ferd med å få en samlet gjennomgang vil enkeltmeldinger være interessante nok, men ikke avgjørende, for et best mulig resultat. Vi registrerer meldingene, men kan ikke oppdatere på nåværende tidspunkt. Vi samler heller opp, og tar en samlet oppdatering og ny utlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.