Gå til innhold
Arkivverket

[#14191] 'Leilighetsfunn' av omstreifere


Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Denne nye debatten er egentlig en utskilling fra debatt 14111 som utviklet seg. Dere oppfordres til å lese innleggene der om hvordan man bør registrere omstreifere som dere finner i kirkebøker og andre kilder. Disse omstreiferene har gjerne ikke mange kirkelige hendelser i samme sogn, og man vet gjerne ikke mer om dem. Slik blir det bare en enkelt familie i en stor bygd, og fort glemt.Men det er fler av oss som har forsøkt å samle disse omstreiferene i en base, ihvertfall har vi tenkt tanken.Hvor bør den være? Norsk Slektshistorisk Forening tilbyr seg å registrere dem. LOR - Landsorganisasjonen for Romanifolket har mottatt endel kilder allerede.Det ville vært fint å få en diskusjon på dette. Kanskje viser det seg at noen sitter på 'løsningen' allerede.La meg understreke, fordi jeg vet at ordet Registrere og Omstreifer sammen ikke er et veldig positivt lagret ord at et slikt register er for slektsforskere, og ikke for annet bruk!! mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Heizann...Det burde kanskje vært en slags linke-side, der man kunne gå rett dit hvor kilden fantes på internett og kirkebok kilden med sidetall og det hele hvis boken allerede ikke allerede er kilderegistrert...?Dette var ihvertfall min mening, så får vi se hva det blir ut av dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Kai!Hvis kilden er dataregistrert og tilgjengelig på internett, ja. Men det er en voldsom jobb å vedlikeholde en linkside. Plutselig byttes et domene, eller en side legges ned. Tror det er bedre å registrere orginalen, dvs hvilken kirkebok i hvilket sogn hendelsen er skjedd. Ta en titt på [url="http://www.grenlandslekt.no/migrasjon.html>http://www.grenlandslekt.no/migrasjon.html eller på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Det er kanskje smartere Terje. Men hvordan skal man få til noe slikt? Alle som fant omstreifere i kirkebøkene ol. skulle kanskje av en slags plikt sende inn hvor i landet, kirkebokens navn, navn på personer ol.Det hadde kanskje vært en mulighet? Det er jo ikke alle omstreifere som lot sine barn døpe eller lot seg konfimere, så det er jo en veldig glede og finne noen av den største minoritetsgruppen i en kirkebok i Norge...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Kai.Plikt er vel drastisk, men et sted må en starte. Problemet her er vel at de aller fleste ikke har reisendes slekt, og ikke helt ser vårt problem i å finne igjen våre aner rundt om i landet.Vi begynner i det små, gjerne med LOR i bakgrunnen, så får vi se hvor langt det går - det er min mening.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiFant akkurat nå en opplysning i Orkdal kirkebok for 1842 (pos. 42:Født 4.2. 1842, døpt 27.3:Johanna Olesdt. fød paa en plads under Boxbu - forældrene var omvandrende folk fra Øyer i Gudbrandsdalen. barnets fader er ugifte Ole Olsen Sandeløk, der for tiden skal opholde sig i Hevne. moderen er ugifte Kirsti Hansdt. Jonsgaard.Skal være moderens første og faderens 4de leiermål.Faddrene var lokale personer.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Kjempefint Inger. Når er kirkeboka fra til? Hva er det 'offisielle' navnet (type I3 osv)? (Dette kan jeg også finne ut annen steds om du ikke har det for hånden). Pos 42, er det samme som folio (side)?mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiJeg har microfilmkort: Orkdal Mini 668A05 1840-1853. Pos. 42 er linjehevninging, altså linje 42 i 1842, døpte. Skulle det også være med sidetall ? Det er ikke alle kirkebøkene som har det, men det kan bør kanskje oppgis hvis det finnes.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

2 funn i mormonarkivet.Fredrik Falentinsen hesteskierer dpt.20/8 1747 Strøm Vestfold. Foreldre:mor Falentin hesteskiererFlorentina Akselsen f.d.1786 Berg Østfold Foreldre:Far Aksel hesteskiererEr disse svensker tro? På Fredrik Faltinsen tenker jeg Fredrik Faltin Hartman f.ca 1745.men kan jo være hvem som helst. Er det noen som kan sjekke kirkeboka?kansje flere opplysninger finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Denne dåpen kan du finne her i digitalarkivet under døpte i Hurum. Dessverre er det mange spørsmålstegn og færre opplysninger i digitalversjonen enn i mormonarkivet. Én idé kan være å kontakte GDS Buskerud som har transkribert og registrert kirkeboka.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Aud Marion Røen

Fra avskrift fra kirkebok for Ørland 1869 - 1889: Født 07.05. og døpt 12.05.1872; Marie Julianna av foreldre 'omvankende hesteskjærer Necolay Nilssen Landmark af Sverige, f. 1828, og kone Marie Larsd., f. 1830.' Fadrene er lokale folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Eg sit og lurer på kor ferske opplysningar som kan leggjast inn her. Eg har funne ein 'omreisande blekksmed' som døpte ei datter i 1928, i Fjell (MF Fjell KLOK A6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Eg sit med ei kyrkjebokavskrift frå Ål i Buskerud, der eit tvillingpar er døpt i 1786. Borna heite Carl Henrich og Kari, foreldra er oppgitt til Gev. Sold. Ludvig Jacobsen, angivet som gardbruger , emand og barne fader, og Anne Margrete Amundsdr. Omflakkende qvinde.Om den originale kyrkjeboka har meir å fortelja om dette, veit eg ikkje, men eg tvilar.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg vet ikke om trådstifter fortsatt følger opp denne tråden, men både ettersøkninger og kirkebokfunn av reisende tas jo jevnlig opp i Brukerforumet. Er det noen som tar vare på og systematiserer denne informasjonen?Selv har jeg både lagt frem funn og etterlyst mer informasjon under tema: ”Johanne Maria Jacobsdatter Lædel (Gripenfelt) f. i Tønsberg/Vestfold? 1790-1820”:Ved dåpen f. 21.07.1835 i Brunlanes av den 'uekte' datter, Christiana Maria i Tanum, er moren oppført i kirkeboken som ”pige Johanne Maria Jacobsdatter Lædel fra Tønsberg”. Johanne Maria kan neppe være annet enn datter av den assimilerte tateren Jakob Kristian Lædel (Gripenfelt) f. 1753. Etterslekten, Griffenfelt-klanen, står sentralt i Sundt innberetninger om fantefolket, og medlemmer av familien har gjort seg gjeldende langt inn på 1900-tallet som sagnomsuste knivsmeder og spellemenn. Både en kjent reinlender og en polka bærer navnet Griffenfelt; begge regnes i dag som ”etnisk romanimusikk” og er tilgjengelige på CD.Fra før er to barn av Jakob Kristian Lædels kjent: f. 1802 og 1804. Han var da nærmere 50 år og det ville ikke være urimelig at han hadde barn fra før. Fødselsårene for de to kjente barna gir en indikasjon på når han fikk avbrutt sin antatt påbegynte karriere som skarpretter i Christiania og havnet på ”fantestien”. Årstallet 1835 skulle normalt tilsi at Johanne Maria selv var født i tidsrommet 1805-20, men det er biologisk mulig at hun kan ha vært født så tidlig som 1790. I så fall ville det kaste nytt lys over skarpretterslekten Lædel og Jakob Kristians karriere i Christiania.Lædelslekten er ellers behandlet under temaet: Kjøpmann Johan Wilhelm Lædel og skarpretterslektene Lædel/Mühlhausen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Trådstifter tråler ofte forumet etter romanifolk, men da jeg har måttet prioritere arbeid ganske mye i et par år har det ikke vært så mye aktivitet i det siste. Men jeg sitter i en slektsforskergruppe som jobber med å kartlegge de reisende fra ulike kilder. Også de frekventerer på forumet, så disse blir lagret for ettertiden. LOR (Landsorganisasjonen for Romanifolket) har ønske om å legge denne informasjonen tilgjengelig for folk flest, men mangler flere ting, blant annet et bra program for å presentere dette.Når det gjelder informasjon av nyere dato (etter 1900?) bør en være særs forsiktig uansett om det er reisende eller 'vanlige' folk. Selv respekterer jeg dette og forsøker å være diskret når/hvis jeg søker etter personer født etter 1900. Dette til tross for at de nye digitale kirkebøkene jobber med 1930 som en grense for fødte/døpte.Men vi er fortsatt interessert i å vite om romanifolk også fra etter 1900. Dersom du vil, kan du gjerne sende det til meg på epost.Mvh Terje Rehn Holm-Johnsen Leder LOR Telemark/Vestfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med dette ' leilighetsfunnet ' Østfold, Varteig kirkebok :Indflyttede 1864 :April 1863 Foraaret. Hestekjører Johannes Lorents Norgreen 40 år og Hustr.Elena Johanna Jacobsdtr.Wahlgreen 41 år. Af Manden opgivet at have 3 Børn hvoraf Johanne Caroline født 21de Juli 1864.Opholdsted :Sikkelandshaven. Flyttet fra Eidsberg Prestegjeld.Hørende til Fantefølget har denne Familien siden Indflytningen været Inderst paa Sikkelandshaven, men den meste Tid været uden for Sognet paa Reise og da oftest i Sverige.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinvana Vahlgren

Takk, Rita!Dette var en interessant opplysning - også for meg!Elena Johanna (som vel egentlig het Helena Johanna)var født i 1823. Hun hadde først levet og reist sammen med Erik Rosenqvist, men som vi leser her flyttet til Norge sammen med Johannes Norgreen ( f. 1823). De øvrige barna, i tillegg til Johanna Caroline, var Johanna Magdalena (f. 1860 i Sverige) og Maria Sofia (f. 1862 i Norge).Med vennlig hilsen,Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke mye å finne om disse i tellinger,etter en rask titt. Men i 1865 Skedsmo på Riiseie Ble Fredrik Norgreen ug. af fantefølget f.1786 Sverige tellt.Johannes Lorentz Norgreen 37 år. far Carl Fredrik Norgreen, gifta seg 29/12 1861 Eidsberg med Johanne Helene 38 år. Far Jacob Wahlgreen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinvana Vahlgren

Hei Nina,Johannes Lorentz Norgreen og Johanne Helene (evnt. Helena Johanna) Wahlgreen var søskenbarn. Brudgommens mor var søster av brudens far. Slett ikke uvanlig blant romanifolket i tidligere tider!Med vennlig hilsen,Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

En liten korrigering!'Hei Nina, Johannes Lorentz Norgreen og Johanne Helene (evnt. Helena Johanna) Wahlgreen var søskenbarn. Brudgommens mor var søster av brudens far. Slett ikke uvanlig blant romanifolket i tidligere tider! Med vennlig hilsen, Vinvana'Det er ennå svært vanlig med søskenbarngifte blant ROMANIFOLKET...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinvana Vahlgren

Hei Kai,Joda, jeg vet da det Kai, men ikke SÅ vanlig som det var før...Tidene forandrer seg - også for oss! Har du forresten sett mitt spørsmål under Wigardt? God helg!Med vennlig hilsen,Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Henger meg på temaet i håp om at noen tilfeldigvis finner ut hvor Anne Nikolaidatter f ca 1793/94 er døpt. Se mitt tema nr 32483. Har mistanke om at hun er datter av Nikolai Henriksen og Marta Reinholdtsdatter. Hennes far fikk utstedt reisepass for reise fra Trondheim til Christiania i 1792. Tror at hun er født på denne reisen på strekningen fra Trondheim til Christiania. Men hvor?? Kanskje også i Sverige. Glad hvis noen har opplysninger om henne. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiI kirkebøkene for Tingvoll, Møre og Romsdal finner vi følgende under Døpte: Johan Bernhard Sandnes, født 16.02.1885, døpt ??.07.1885. Foreldre Ole Christiansen Grønberg, arbeider fra Fåberg i Gudbrandsdalen, født 1833, ugift og Agnete Christiansd. Sæter fra Fåberg i Gudbrandsdalen, født 1837, ugift.Anmeldt av barnefader. Hans 1ste leiermål. Hennes 2det leiermål. Har vandret sammen i 2 år. Merknad, Omvandrende, 16.07. Sørstranden i Kværnes prgj.Om noen har opplysninger om denne familien ville jeg satt pris på å høre fra dere. Har prøvd å finne dem i kirkebøkene for Fåberg, men foreløpig står jeg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.