Gå til innhold
Arkivverket

[#14191] 'Leilighetsfunn' av omstreifere


Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Mjelde

Omstreiferkone Gunhild Regine Jansen.Kom over disse navnene da jeg lette etter slektninger. Kanskje interessant for noen der ute?Holmestrand Prestearkiv, Fattigprotokollen 1907. (St.arkiv Kongsberg). 11/1 1907. Fra Magistraten. Nevnt omstreiferkone Gunhild Regine Jansens barns bortsettelse i Lillegården. Laila Skau Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Omstreiferkone Ellen Jørgine Gustavsen.14/1 1907. (Kilde St.Arkiv Kongsberg). Holmestrand Fattigkommisjon mottatt regning for barnet Ragna Jørgine Gustavsen, f.14/6-06. Mor omstreiferske Ellen Jørgine Gustavsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Ungkar og omstreifer Laurits Pettersen, født 1879 og hjemmværende Fredrikke Olava Olsen, født 1879 får sammen en datter i 1901. Datteren Olivia Berentine er født 07.5.1901 og døpt 27.05.1901 i Sandviken, Bergen. Faren har et barn fra tidligere. (kilde: skannet KB for Sandviken)mvh Rolf Erik Sanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Aud Sandbu

Viet 16. mai 1873 i Lillehammer: Ungkar, omreisende Taskenspiller Andreas Andersen 26 år gl. født i Jølster og pike Ingeborg Hansdtr. 26 år gl. født i Fron: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Johansen

Jeg vet ikke om dette akkurat er noen nyhet, men jeg legger det inn da jeg ikke fant de på søk her.Ole Jensen (Ole enkemand) dør hos sin datter Andrine på Østerud u. Gjestad, Hovin, Ullensaker, Akershus 16-03-1864 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5854&idx_id=5854&uid=ny&idx_side=-372>LenkeAndrine og Ole Amundsen blir gift 1848 (nr 31) LenkeAndrine med mann og familie i 1865 LenkeDet førstefødte barnet er født 29-11-1847,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jonny Mydland

Sander er av Pitrane, ja, - og bror til tre av mine oldefedre... Gunvor Lovise er av Vardals-folk, som jo Pitrane er også. Dermed er de også i slekt, noe som er svært så vanlig blant de reisende. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

1965- tellingen, Gloppen prestegjeld, Gård Hyenæs* (plads) : Børe C. Kraft %Logerende% Omreisende Dyrlæge, enkemann, 66 år, Fødested:Ringebø Prgj. i GudbrandsdalenLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Samme mannen registrert på Eid i samme telling, 1865: Børaa Krestens. Kraft, Logerende, kvakksalver, enkemann, født i Ringebu, 67 år. Logerer hos Pernele Monsd. Eids prestegjeld på gården Gjerdsledet. Øye sogn, Surendal: Gård,Aune Gullasæter, En kvinne ved navn Martha Olsd. Fattiglem, enke, 77 år, Bestandig omreisende uden bekjendt Hjemstavn.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Christian, døpt 23.søndag etter trinitatis 1764 i Åmot i Østerdalen - foreldre er Anders Jensen og Florentina Christiansdatter, ''Vandrendes fattige folk'' - Lenke (Hedmark fylke, Åmot i Åmot, Ministerialbok nr. 2 (1734-1779), Fødte og døpte 1765, side 190-191) - se den fjerde innførselen på s.190.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Bjørtuft

Fosnes i Nord-Trøndelag. Juni: Uægte barn Lavina. Mor Olava Michelsd Sejerstad og far Lars Thomesen TronhiemerLenke: LenkeVennlig hilsen Anita Bjørtuft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Tredje søndag i faste 1817 blir det i Vefsn døpt et pikebarn JOHANNA OLINA med foreldre en omreisende kobberslager fra Romsdalen Ole Olsen Holm og Sibylla Gundersdatter. Øverste høyre sideLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jørn Olsen

Denne er fra døpte i Kirkeboken for Eidanger i 1808. Dette er da en dåp i Siljan:side 152 - 11.sep Sil. Omreisende Gørtler Amund Olsen og Olia Arnesdatter fra Høland Anne Maria Faddere: Inger Olsdtr. Kiste, Inger Jørgensdtr. Ouestad, Jon Svendsen Ouestad, Nils Jonsen ibid, Gullich Larsen ibid. mvh Jørn Olsen Skien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Denne er fra døpte i Kirkeboken for Eidanger i 1809. Dette er da også en dåp i Siljan:side 153 12.mar Sil. Omreisende Blikkenslager fra Bodtne Præstegield Peder Mortensen og Maria Johannesdatter Elen Katrine Faddere: Anne Kiste, Gunild Kiste, Arne Kiste, Hendrik Skilbred, Bent Skilbred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Den omgående blikkenslageren fra Hedrum Peder Mortensen og kona Maria Johannesdatter har også sønnen Andreas Pedersen, dpt.27-4-1806 i Hof i Jarlsberg (en Jens Mortensen er blant fadderne og kan være en onkel). Vet Arnvid Lillehammer mer om disse? - god jul og godt nytt år til deg forresten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Hei, Jonny! Takk for helsing, og vel overstått julefeiring i varmen, og dessutan ynskje om eit fint og godt nytt år til alle som måtte lesa dette. Når det gjeld Peder Mortensen og Maria Johannesdatter, har eg ikkje så mykje, men i alle fall eit barn til, nemleg sonen Elias døypt i Søndre Land i 1804, då foreldra er sagt å vera frå Hedrum ('Herom') i Larvik grevskap. Men sonen Elias døydde alt etter fire år, og vart gravlagd i Eidanger i 1808, der også dottera Elen Karine vart døypt året etter. I 1808 er Peder nemnt 'omløbende blikkenslager, hvis hjemsted ingen visste', men det er vel grunn til å tru at han kom frå Vestfold. Eg ser ikkje bort frå at han kan vera den då 15 år gamle Peder Mortensen som i 1801-teljinga er nemnt som tenar hos Ole Rasmussen og Mari Tronsdatter på 'Wige søndre' i Hof. Elles kan ein kanskje mindre sannsynleg kar i 1801 vera den 26 år ganle Peder Martinusen som var dreng hos Hans Evensen og Mari Larsdatter på 'Dejebor' i Skei anneks i Stokke prestegjeld. Men eg held førebels ein knapp på den første. Elles har eg ingen passnotatar på Peder og Maria, så kanskje dei slo seg til meir fast i Eidanger eller deromkring etter kvart? Beste helsing frå Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Andersen Baklid

Tilfeldig funnet under leting etter egen slekt, kanskje av interesse for noen? Severine Kirstine, født 12.3.1876 i Lardal, Vestfold. Foreldre er omstreifende ungkarl Adolf Severin Johnsen Duaas og pigen Anna Larsdatter fra Holmedal i Sverige.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Takk for det, Arnvid! Du har tydeligvis ikke knyttet disse folkene til noen andre slektsgrupper. De kan jo ha vært på landeveien noen år og så slått seg til en plass som du nevner. Men yrkesmessig passer han jo godt inn blant de reisende. Jeg satser for øvrig på at vi kan treffes i første halvdel av mai :-) Godt nytt år igjen! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Hei igjen, Jonny! Den Peder Mortensen eg tenkte meg,kan kanskje by på eit problem. Det er nok han som vart konfirmert (nemnt sist av gutane) 26. september 1802 i Hof, skriven Peder Mortensen Wiige. Og då er det kanskje grunn til å rekna med at det er han som i 1811 gifta seg i Hof med Sofie Andreasdatter Eidsfoss. Dei fekk raskt eit par born, Matias i 1811 og Andreas i 1812. Dersom han er den blikkenslagaren vi er på jakt etter, er spørsmålet om Marie Johannesdatter er død mellom 1809 og 1811, eller om Peder har reist frå henne. Dette er nok mogleg, men førebels er eg likevel ikkje overtydd. Vennleg helsing Arnvid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Arnvid. Jeg kan forstå din skepsis til at disse er de samme. I tillegg til at han da var ung i 1804 ved første barnets dåp (som vi vet om), har vi ikke funnet ham i passprotokoller. I 1801 er der for øvig også nevnt en gevorben soldat på Dehli i Haslum i Asker, 22 år og tjenestegutt der. Ikke helt enkelt det der. Jeg har et dokument for 'Tilfeldige'. Peder og familien får være der en stund til vi eventuelt finner en sammenheng med en kjent reisende familie :-) Beste hilsener Jonny - og godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Hei. La merke til at dere skriver om Mortensen på Vike i Hof. Har ikke hverken bygdebøker eller notatene mine her, men har vært borti denne familien tidligere i forbindelse med egen slekt. Tenkte aldri på dem som reisende. Men, kan ikke påstå noe. Jeg lurer på om ikke foreldrene er registrert på samme gård FT 1801. Morten Pedersen med kone og barn. Hof har flere vann som henger sammen og ender i Eikeren. Gårdene Vike, Ravnås, Lindseth er ved Vikevannet. Mine slektninger kom fra dette området og ble etterhvert ansatte ved jernverket på Eidsfoss. Kan som sagt ikke være sikker før jeg får lest om dette på nytt. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Hei. La merke til at dere skriver om Mortensen på Vike i Hof. Har ikke hverken bygdebøker eller notatene mine her, men har vært borti denne familien tidligere i forbindelse med egen slekt. Tenkte aldri på dem som reisende. Men, kan ikke påstå noe. Jeg lurer på om ikke foreldrene er registrert på samme gård FT 1801. Morten Pedersen med kone og barn. Hof har flere vann som henger sammen og ender i Eikeren. Gårdene Vike, Ravnås, Lindseth er ved Vikevannet. Mine slektninger kom fra dette området og ble etterhvert ansatte ved jernverket på Eidsfoss. Kan som sagt ikke være sikker før jeg får lest om dette på nytt. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Her er en til fra Eidanger. Denne er fra 1813:F. 25.mai D. 07.jun Eid. Omreisende af Ramnæs Præstegield Erik Andersen og Marthe Gutthormsdatter Niels side 162Faddere: Anthonette Omholt, Johanne Viig, Knud Øen, Ole Orerød. Disse navna etter fornavna til fadderne er ukjente i Eidanger som stednavn?mvh Jørn Olsen Skien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.