Gå til innhold
Arkivverket

[#14193] Wilkensen, NK, Bergen


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

Er det noe slektskap mellom Hans, Laurits (Lorenz), Casper, Henrich og Anne med etternavn Wilkens(en, datter), og hvem er foreldrene? NK, Bergen 1559 - 1675. Noen som vet? Hilsen Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sollied mener Lauritz Wilchensen, gravlagt i Nykirken 27. oktober 1693, var sønn av borgermester Wilchen Tormodsen (ca. 1567-1651).Hans Wilchensen, som det ble ringt for i Mariakirken 24. november 1690, skal likeledes være en sønn av Wilchen Tormodsen. Skiftet ble sluttet 20. juli 1691.Daniel Wilchensen, født i Bergen 10. oktober 1599, og død 1644, er også en av sønnen til borgermester Wilchen Tormodsen.Derimot var Casper Wilchen så vidt jeg kan skjønne ikke fra denne slekten. Han skal være født i Wismar 2. juni 1615.Kan Anne Wilchen være Anna Caspersdatter Wilchen, som det ble skiftet etter 3. februar 1676? I så fall skal hun være datter av Casper Wilchen fra Wismar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Takk for innlegget. Anne Wilkensdatter, er datter av Wilken Clausen Ratken. Wilken var eldste sønnen til Anne Rickardsdatter (Petanne) og ektemann nr 2, Claus Ratken. Har lurt på hvem Wilken Clausen er oppkalt etter. Hvis jeg ikke har misforstått, så var borgermester Wilken Tormodsen enn nær venn av familien Ratken. Kan være at Wilken Clausen er oppkalt etter ham. Har også tenkt at det kan være et slektskap mellom Anne Richardsdatter og Wilken Knudtsen på morssiden, uten at det er noe mer enn spekulasjoner. At 'min' Anne Wilkendatter er datter av Wilken Clausen kommer klart frem ved vielsen mellom henne og ektemann Jan Andersen, hvor det står at hun er datter av salige Wilken Klasen. Dersom Anne Richardsdatter er oldebarn til Adrian Falkener i Trondheim, kan det kanskje være slektskap mellom de to Wilkener. Vet ikke hvordan jeg skal finne ut av dette. Noen idéer? Med vennlig hilsen Greta S.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Berit Knudsen

Jeg sitter akkurat nå og leser i et lite hefte om Jacob krk. i Lûbeck.(The church of the seafarers and fishermen.)Der finnes navnet Claus Wilken på en 'lysekrone'. En sånn i messing med mange armer til å ha stearinlys i. Jeg vet ikke om du kommer borti han, men du nevner Wilken Clausen så derfor skriver jeg av hva det står:The heirs of the elderman of the Bergen Seafarer, Klaus Wilcken, donated this chandelier in his memory in 1645. On the underside of the sphere one findes the following inscription: (Old German in rough translation) !In honour og God and in memory of Claus Wilken his heris donate this chandelier on december 24, 1645, to decotare this church.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Berit. Takk for innlegget. Det var virkelig interessant. Det kan kanskje være Klaus Ratken det er snakk om. Hans eldste sønn med Anne Wilkensdatter het Wilken, som da igjen kan være oppkalt etter farfaren sin. Claus døde en gang på 1625-30 tallet. Han var omtalt som en rettskaffen mann og sto for en del av kostnadene ved bygging av Nykirken i Bergen. Det kan kanskje å være en ide å prøve¨å finne ut hvem disse 'heirs' er. Men det blir sikkert meget vanskelig. Når det gjelder heftet du har funnet om Jacobskirken i Lübeck, har du fått det fra Tyskland eller....? Hilsen Greta S.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fikk tak i heftet da jeg besøkte kirken i sommer.Jeg synes det er veldig rart om hans egentlige navn skulle vært Ratken. Det sto jo så tydelig Wilken. Kan han ikke være i slekt med Anne Wilkensdatter, om han var i slekt i hele tatt da. Kanskje bare en tilfeldighet?Kan 'elderman of the Bergen Seafarer' bety noe sånt som Olderman for Bergenske sjømenn, eller bare rett og slett eldste sjømann fra Bergen. Det siste høres jo litt rart ut, for lyskronen ser ganske stor og flott ut så fam. må hatt en del penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo igjen. Jeg skrev feilt etternavn på Anne, Claus sin kone. Hun het Anne Rickardsdatter, Anne Wilkensdatter er barnebarnet, datter av Wilken Clausen Ratken. Arven etter Claus var meget stor, så arvingene hadde mye å rutte med. Når det gjelder 'oldermann for Bergens sjømenn' så er jeg ikke sikker. Claus var handelsmann, men antagelig også eier av skip. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg må melde pass da jeg ikke helt klarer å holde styr på alle navnene uten en omtrentlig tidsangivelse. Men, kan det være en mulighet for at han var sønn av Wilkens Tormodsen? Aldersmessig skulle vel det kunne rime.Er det ingen som forstår hva det menes med 'Elderman' og 'the Bergen Seafarer'. Kan det bety kapt. eller lignende på skipet Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er snakk om Oldemannen ved Bergenfahrerkompanie zu Lübeck, i motsetning til oldermennene ved f eks Kontoret i Bergen. Begge institusjonenes arkiver finnes nå katalogisert i Findbuch 9, utgitt 2002, fra Archiv der Hansestadt Lübeck. Av forordets side 15 var f eks Claus Wilcken oldermann for Lübecks Bergenfahrer 1625-43. For listen over oldermennene ved Kontoret i Bergen, se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Wilken Clausen var sønn av Claus Ratken som døde en gang på 1620-30tallet. Dersom Claus Wilken var eldermann fra 1624-42 så må det være en annen. Trodde først av denne Claus Wilken var stasjonert i Bergen, men skjønner nå at han var i Lübeck. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.