Gå til innhold
Arkivverket

[#14199] Oppslag i bygdebok for Torvastad, Karmøy, Rogaland.


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Iflg. bygdebok for Sveio nr. III s.115 skal Nils Nilson Haugland vera f.i Skåre i 1820.(han døydde i Sveio 1884)Bygdebøkene for Skåre fortel ingen ting om denne mannen, men i FT. 1865 står det at han er f. på Torvastad.Er det nokon som kan hjelpa? Er det råd å finna han i Torvastad?Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Skåre var frem til 1879 et kirkesokn under Torvastad prestegjeld.Dersom du ikke får svar, kan jeg se etter i kirkeboken for Torvastad prestegjeld.Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Skåre boka Bind II side 858 om garden Grønhaug Nils Nilson Teigland f ca 1817. Han kan ha vore son til Nils Steinarson og Barbro Bårdsdotter. Dei hadde bruk 8 på Teigland i Moster sok. Karen Andersdotter gifte seg med Nils Nilson. Ho blei fødd ca 8125 og skal ha vore frå Finnås prestegjeld. Born: Barbro N f 1855 Ola Andreas f 1860 d som liten Barbro Nikoline f 1864 Ola Andreas f 1865 I FT 1865 budde dei på bruk 8 på Grønhaug ( i Skåre) Regner med at dette er den rette ? Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk skal du ha Hans, men dette er nok desverre feil.Den karen som eg er ute etter, var gift med Martha Jonsdtr. Og dei hadde iallfal éi dotter, ho heitte Anne Martha.Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hvor er de i FT 1865 ? Vet du hvor kona Martha kommer fra ? Når og hvor ble datteren Anne Martha født ? Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg har sett igjennom kirkeboken for Torvastad p.g døpte 1817-24 og utflyttede fra Skåre sokn 1820-65 (avskrift). Blant utflyttede fant jeg ingen som passer.Dersom en går ut fra at Nils Nilsen Haugland på Lien i Sveio/Sveen ved ft 1865 er født i Torvastad prestegjeld ca. 1820, er det to som kunne være aktuelle.Døpt 1.10.1820 i Skåre sokn -Niels- foreldre Niels Hanss. Steensnes og Kari Omundsdatter.Han er det ikke. Det nok er han finner han på Steensnes ved ft 1865 (dette bekrefter Skåreboken også):Digitalarkivet: 1865-telling for 1152 Torvestad. [21232/18]294 3 80 Kirke Skaare Torvestad Steennæs 245a 11760 2 Niels Niels. Logerende Føderaadsmand, Daglønner ug 46 m Torvestads Prgj.Den andre jeg mener en bør se på er denne her:Døpt 20.3.1822 i Skåre sokn :-Niels- utenfor ekteskap, foreldre : ungkarl Niels Nielsen Nordre Wixoe* af Sveen sogn og pigen Ragla Knudsdtr. Grønhyller.*Nordre- Vikse.Han har jeg ikke klart å finne igjen i ft. 1865, dersom det da ikke er din -Nils Nilssen- på Haugland. Men han kan jo være død eller flyttet.Ragla Knudsdtr. Grønhyller 1797-1858 blir i 1844 gift med en Ola Jonsen Storasund. De er ikke ført opp med barn i bb for Torvastad.Siden jeg ikke finner denne Niels Nielssen f. 1822 blant utflyttede fra Torvastad p.g, er det ikke umulig at han kan ha blitt oppfostret hos farens familie i Sveio/Sveen.Jeg kikket så vidt under Nordre Vikse i Sveio Gard og Ætt b.? uten å finne spor av faren der.Ved ft. 1801 er det registrert en Nils Nilsen 2 år på garden Ørevig i Moster sokn, Findaas p.g. Denne garden ligger kun et par km sør for Haugland . I tillegg til å sjekke gifte i Sveio , burde en se litt rundt denne Nils Nilsen Ørevig f. ca 1799.Ved ft 1865 er både Ørevig og Haugland registrert under Valestrand sokn, Stord p.g.Mvh. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei og takk for at de engasjerar dykk!!Dåke er kjempegreie!!!!Eg må berre beklaga SÅ masse, men eg var heilt sikker på at MIN hukommelse er det ingen ting i vegen med, så eg skreiv feil patronym på kona til denne Niels Nielsen.Ho heitte altså MARTHA RASMUSDTR!Og eg har drive hektisk ettersøkjing no, og er kome fram til at det er henne me har her: LenkeSå som de forstår hadde eg ikkje funne rette folka i 1865.... eg beklagar SÅ mykje at eg ikkje sjekka at eg hadde rett, før eg la det ut!!!Men mannen hennar er det ikkje fullt så enkelt å finna ut av, iallfall når du Geir trur at det ikkje han som bur på Steensnes i 1865..Eg fann ei Martha Rasmusdtr. og Niels Nielsen gift i Sveio 28.6 1871, ho 44, og han 50.(Fam.Search)Anna Martha (dottera) vart f.1872 i Sveio, så det er mogeleg at desse er dei rette....men kvar er Niels fødd??Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Nils Nilsen Steensnes f. 1820 dør ugift i 1894. Dette i følge Skåre Gard og Folk b.I.Orginalkilden til vielsen vil ihvertfall fortelle hvem som var far til Nils Nilsen, og vanligvis hvor han er født.Forøvrig mener jeg det fortsatt kan være denne Nils Nilssen som i 1865 er ført opp på Lien i Sveio (se under her). Det er ikke umulig at kona Martha Jonsdatter, som i 1865 er 63 år, kan være død før 1871 og at Nils siden er gift på ny med en Martha Rasmusdatter. Dermed ser jeg fremdeles muligheten for at det er den Nils Nilsen f. 1822 i Skåre sokn som gifter seg i 1871 i Sveio, og som vi finner på Lien i Sveio ved ft 1865.Selv om fødselsåret, både ved ft 1865 og vielsen i 1871, er litt i utakt med 1822 er min erfaring med folketellingene at fødested svært ofte er riktig. Digitalarkivet: 1865-telling for 1216 Sveen. [34986/222]457 4 267 Kvalvaag og Braattvedt Sveen Sveen Lien i Sveen 150 12447 31 1 Nils Nilss. Huusfader Gaardbruger og Selveier g 46 m Torvestad Præstegjd 1 5 14 3 22448 32 Martha Johnsd. Hans Kone g 63 k Sveens Præstegjeld2450 34 1 Anna Johnsd. Hendes Søster Spinder og Strikker ug 70 k Sveens PræstegjeldDersom de aktuelle kirkebøkene for Sveio er å finne på vårt lokale bibliotek kan jeg se etter i løpet av neste uke.Det kan jo også være at Sveio boken, som omhandler Lien, kan gi svar på hvem denne Nils Nilsen 46 år ved ft 1865 i Torvastad p.g. er.Mvh. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Geir, takk igjen. Eg bestiller kyrkjebøkene imorgon, eller forresten, eg lagar eit nytt innlegg og spør om nokon har kyrkjebøkene.Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei Mariuann !Tok ein liten kikk på Family Search vedr. ekteskapet du fann mellom Niels Nielsen og Marthe Rasmusdatter i 1871. Der er det oppgitt fylgjande note under: 'Husband previously married Additional data in original record 'Dette betyr jo at Nils Nilsen må ha vore gift før, så kan hende Geir sin teori om at Nils først var gift med Marthe Jonsdatter deretter med Marthe Rasmusdatter ikkje så utenkjeleg. Dette også sidan Marthe Jonsdatter ser ut til å vera ein god del eldre enn mannen Nils (i følge ft. 1865).mvh Helga KallevikPS. Kva med eit oppslag i Skjold bøkene for å prøva å finna den Marthe Rasmusdatter som er omtala i ft. 1865? Dersom du finn henne der, står det kanskje noko om kven ho gifte seg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei igjen!Grunnen til at eg nemde Skjold i innelgget over, er den lenka du viser til frå ft. 1865. Her har du funne ei Marthe Rasmusd. Tjenestepige ug 37 f. Skjolds Prgj. på Garviken. Sidan ho er oppgitt å vera født i Skjold, er det kanskje mogleg å finne ut meir om henne i bygdebøkene der. Kanskje info som kan bekrefta at dette er den rette Martha ?Ser også på fam. Search at far til den Martha Rasmusd. som gifter seg i 1871 er Rasmus Thorgerson, og at Martha er f.1827 (dersom info på fam. search er korrekt ?).mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk til deg Helga!Skjoldbøkene vart sjekka opp og ned igår(og endå meir idag) då eg fann dette: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1216&kenr=010&bnr=0062&ln=00>Lenke Men det er ikkje noko å finna om desse i bøkene.Eg trur at bror til denne Martha Rasmusdtr. også budde i Sveio, det kan sjå ut som dette er han:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei !Tok ein kikk i ft. 1801 for Skjold for å sjå etter om der kunne vera ein aktuell Rasmus Thorgerson, far til Martha rasmusdatter f. 1827 i Skjold, men så langt eg kunne sjå fann eg ingen. Men sidan Martha er født i 1827 kan han jo vera f. etter 1801. Fann heller ikkje nokon aktuelle Thorger under Skjold i ft. 1865, men innan den tid kan han vera død.Tok også ein kikk på førenamn Thorger (Torger)for å sjå om det finst nokon aktuell far til denne Rasmus Thorgerson. Då fann eg 4 stk. under Skjold i ft. 1801 som kunne vore far til Torger og farfar til Martha:1) Torger Eriksen 25 år, Lianger. 2) Torger Christoffersen 34 år, Romseland 3) Torger Iversen 28 år Grinde, 4) Torger Olsen 23 år, Odland Tysvær.Dette er jo litt spekulativt, men dersom du likevel har Skjold bøkene, kunne det kanskje vore verdt eit forsøk å sjå ein gong til på desse gardane om der er født ein Rasmus Torgerson rett etter 1801 som då seinare kan ha blitt far til Martha f. 1827.Helga K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei. Eg har iallfall bestilt microfilm så får me sjå om det ikkje er råd å finna ut kven som var far til faren :-) Altså far til Niels Nielsen, og då visar det seg kanskje at Fam. Search har skreve feil far på henne...Eg har forresten prøvt det som er å prøva av mogelege løysingar i Skjold bøkene.Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Selv om jeg er skeptisk til å bruke -Familysearch-, kan det til sine tider være greit som et 'grovverktøy': Men de fleste av oss er vel enige i at dette må sjekkes mot originalkildene.Jeg kikket i kirkeboken for Sveio sokn, Sveio p.g, både presten og klokkeren sin bok.(Det ser ut som om presten har skrevet av boken til klokkeren, eller omvendt.)Gift 28.6.1871: Enkemand Niels Nielssen 50 år, fødested Birkeland, oppholdsted Lien. far : Niels Nielssen Birkeland.Pige Martha Rasmusdatter 44 år født på Flatnes i Skjold p.g. Far: Rasmus Torgersen.Jeg fant ikke Niels Nielssen på Birkeland (Byrkjeland) i Sveio b.2. Dette kommer jeg tilbake til.Jeg er så frimodig at jeg tror farsnavnet til Martha sin far er feil innført ! Det skal være -Larsson-. begrunnelsen kommer jeg til etter hvert.Flatnes er i ft. 1865 ført under i Skjold p.g, men garden er ført inn i Sveio Gards og Ættesoge b. 3 . Derfor finner du ikke disse folkene i Skjold bøkene da Flatnes i dag ligger i Sveio kommune.Av trolig samme grunn er det heller sparsomme opplysninger når det gjelder familien til Martha Rasmusdatter 44 år i 1871 i Sveio b.3.Sveio b. 3 s.336: Risviken under Flatnes leieboere :Her er en Rasmus Larsson nevnt , kona er ukjent, barn: Knud f.1832 d.1832, Jon f. 1833 til Bjelland i Sveio . Jeg fant ingen Rasmus Torgerson der.Ifølg Familysearch IGI har dette foreldreparet -Rasmus Larsson og Alis Torgersdatter, døpt disse barna i Skjold i Rogaland.Lars døpt 1823, Torger 1826, Martha 1828, Knud 1832, Jon 1833.Lars er trolig han en finner i Risviken (under Flatnes) i Skjold ved ft.1865,. Legg merke til at han har en datter -Alis-. Jon finner en på Bjelland i Sveio ved ft 1865.En av fadderene ved dåpen til Anna Martha i 1871 er Jon Rasmussen Bjelland.Rasmus Larsson og Alis Torgersdatter er trolig de som -Familysearch- har registrert som gift i Skånevik i 1822. Det var en del innflytting til Skjold fra de indre fjordområdene på denne tiden. To av mine 2-tippoldeforeldre kom fra Skånevik p.g til Skjold et par år før.I Sveio b. 3 s.110 Lien:Nils Nilssen, Roaldsnes f. ca 1826 i Torvastad g. 1849 med Martha Jonsdatter Uren f.ca 1803. Her skriver forfatteren av boken at Martha og Nils bosatte seg på bruk 4 på Lien. Han nevner videre at Martha ble værende på Lien til ca 1890 ? Men ikke hvilken Martha. Her setter jeg igjen frem en påstand; jeg tror ikke forfatteren har fått med seg at Nils er gift om igjen med en annen Martha-; Martha Rasmussdatter-. Martha Jonsdatter er trolig den jeg fant død her:Kirkeboken for Sveio døde: 29.Jan 1870, gardmannskone Martha Johnsdatter Lie 65 år. Med ft. 1865 som utgangspunkt kan jeg ikke finne andre kandidater til henne, enn kona til Nils Nilssen på Lien i 1865.-Roaldsnes- ligger under Hagland i Skåre sokn, helt nord på grensen til Sveio. Blant de nærmeste gardene som en finner der er Nordre-Vikse og Birkeland.Jeg mener fremdeles at den Niels Nielssen som blir døpt i 1822 i Skåre sokn, Torvastad p.g er den som gifter seg med Martha Rasmusdatter i 1871. Men jeg skulle ønske en hadde bevis, og ikke bare indisier.Gardsnavnene som forbindes med Nils og faren er : Nordre- Vikse (Sveio), Roaldsnes (Torvastad, Skåre sokn) og Birkeland (Sveio) Moren kom fra -Grønhiller- (Torvastad, Skåre sokn). Alle disse gardene ligger innen en radius på ca 4-5 km.Det blir en del løse tråder dette, og det kan virke som jeg har laget kartet først og terrenget etterpå, men av og til må en en prøve og feile.Angående kirkebøker; før 1861 hørte Sveio sokn til Finnås prestegjeld. Mvh. Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

En annen indikasjon på at farsnavnet til Martha Rasmusdatter sin far er feil, er at når broren Jon Rasmussen Bjelland gifter seg i 1858 (Familysearch IGI), oppgis farens navn til å være Rasmus Larssen. Mvh. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

OI, det er heilt utruleg for ein jobb du har gjort Geir!!Det ser jo ut for at største delen av 'gåta' er løyst!!1000,1000 TAKK!Helsing frå Mariann, eller eigentleg frå mannen min, det er hans tipp(og tipptipp)oldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

PS:eg bestilte microfilmen for vigsla til Martha Rasmusdtr. og Nils igår, men den kan eg jo berre avbestilla...Takk atter ein gong!Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.