Gå til innhold
Arkivverket

[#14200] To (tvilsomme) slektslinjer tilbake til Erling Skjalgson


Gjest Bjarne Birkrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Fra den andre slektslinja sakser jeg følgende:'11. Magnus Eskilsson Boberg, g.m. Hafrid Sigtryggsdotter12. Bengt Hafridsson, lagmann i Vestergötland'Etter Hans Gillingstams artikkel 'Bengt Hafridssons ätt' i ÄSF I (1957-89), s. 115-116, er Bengt Hafridssons far en ukjent mann, muligens med navnet Gustav. Alle ledd frem til ham bortfaller derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Knut: ja, jeg skal lese den litteraturen det henvises til. Naturlig nok har jeg ikke rukket å gjøre det ennå, etter at innlegg 18 ble sendt inn.Tore: det er greit at du påpeker feil og mangler i disse slektslinjene - det er nettopp det jeg etterlyste. Men jeg liker ikke at du antyder at jeg skulle ha 'forfalsket' noe som helst. Som jeg gjorde det klart i det aller første innlegget, dreier dette seg om to overleverte slektslinjer som jeg har 'arvet' fra en eldre slektning. Jeg gjentar at jeg ikke på noe tidspunkt har trodd at disse linjene skulle være feilfrie, og det har ikke vært min hensikt å 'servere' noen 'forfalskninger'. Tvert imot har jeg etterlyst rettelser og tilføyelser, nettopp av den typen du og flere andre har kommet med. Forøvrig, når det gjelder hvem som var mor til Ramborg Knutsdatter, støtter jeg meg på utsagn fra flere slektsforskere før meg om at historikerne 'er uenige' om spørsmålet. Hvis du mener å kunne vise til at ALLE er enige om at Ramborg var født utenfor ekteskap, flott! Men akkurat det spørsmålet svekker ikke de framlagte slektslinjene, siden den mulige/påståtte forbindelsen går gjennom Ramborgs far (Knut Algotsson).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har et forslag: Hva om man laget en egen side, gjerne i tilknytning til Digitalarkivet, som man f.eks. kunne kalle 'Avkreftede slektslinjer' el.l. Der kunne man så legge inn de linjer som etter hvert er bekreftet å være feilaktige. Slik kunne Tore Vigerust og andre slippe å måtte kommentere de samme linjene år etter år etter år. Riktignok virker det som om slike slektstavler er mer uutryddelige enn pesten, men kanskje ville det bli LITT bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei Bjarne, jeg mente slett ikke at det var du som hadde stått for 'forfalskningene' - disse linjene er gammelt nytt. Og de har vært lagt frem på nytt og på nytt, også her i Digitalarkivet (om enn i forkortede versjoner).Så lenge de historikere som har uttalt seg om saken, har forklart at Ramborg Knutsdotter et født utenfor ekteskap, er det hold i å si at historikerne er enige. Altså de historikerne som har uttalt seg. Jeg er klar over at mange med slektshistorisk interesse, vil ha det til at Ramborg er ektefødt, og for å styrke dette strøs det om med utsagn om at historikerne er ueninge. Ihvertfall kjenner ikke jeg til at noen med en viss forskningsbakgrunn har gått god for at Ramborg er ektefødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg skjønner ikke hva Bjarne sikter til, når han sier at slektslinjene går gjennom Ramborgs far ?Disse linjene er jo gale, de også, jevnfør Äldre svenska frälsesläkter, som jeg viste til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Tore, jeg mener ikke noe annet enn at de påståtte - og jeg understreker 'påståtte' - linjene har Ramborgs far som ett av leddene, og at ingen av de to linjene er avhengig av hvem som var Ramborgs mor. Men at linjene uansett er gale, er som sagt noe jeg hele tiden har hatt mistanke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ja, jeg forstår.Til Sveins forslag: alle de riv ruskende gale slektslinjene som for tiden fylles opp på internett, er ikke bare kopier av eldre like gale tavler, men inneholder også stadig nye varianter. Det dreier seg altså ikke bare om kloninger men også om mutasjoner. Noen standardfeil går igjen, og disse kunne en ha standardsvar på, liggende et sted på nettet. Men der blir de ikke funnet før noen viser til dem. Heller ikke min artikkel om den hellige Birgittas slekt fra 1992 (i NST) leses - arbeidet føles derfor unyttig, og det gjelder også påpekningene om feil i slektslinjer tilbake til middelalderen. Om ikke lenge er omfanget av slike slektslinjer på nettet så stort at ingen lenger orker å kommentere dem. Eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Min tidligere omtalte lille artikkel i NST for 1992 ble samme året utvidet noe, men tanke på utgivelse, noe som ikke skjedde. Den er nå lagt ut på mitt websted, http://www.vigerust.net/adel/birgitta.html Her omtales kun *enkelte* av de problemer som knytter seg til den slektslinja som ble lagt frem som utgangspunkt for denne duskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg forstår problemet med muterte tavler, likeledes at folk ikke leser artikler. Likevel: Hvis man hadde et sted på nettet å vise til neste gang en variant eller klon dukket opp (på nettet), kunne man henvise dit, og slik gjøre stedet stadig mer kjent for de som ennå ikke kjente til stedet, i stedet for å måtte skrive de samme tingene på nytt. Svaret man ga kunne da kanskje bli noe kortere, i det minste.Debattforumet her er etter hvert blitt litt for stort og uoversiktelig til å finne tilbake til tidligere debatter om feilaktige tavler. Samtidig kan likevel Digitalarkivet som sådant være et passende sted å ha en slik side for feilaktige tavler, siden det har en rimelig stabil adresse. Det er ofte et problem at sider legges ned/skifter adresse, slik at man ikke finner dem igjen etter en tid.Dette forutsetter selvfølgelig at det er interesse fra DAs side at en slik side opprettes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Da vil jeg bare beklage for at jeg feilaktig gikk god for store deler av disse slektslinjene. Kjempeflott at det finnes folk med kunnskap nok som kan avsløre humbug-slektslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.