Gå til innhold
Arkivverket

[#14201] Lars Olsen Omsland, Brunlanes, Vestfold early 1700.


Gjest Vidar Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Larsen

A skifte has shown that Lars Olsen Omsland became the lagverge for my ancestors Maren Olsdatter Roppestad on the death of her husband in the early 1720s (innlegg no 14150). It is therefore a possibility that Lars was Maren's brother. As I have no information on Maren's parents, any information on Lars Olsen Omsland would be gratefully received. Does the bygdebok for Brunlanes have any information on his origin? Please note I read Norwegian. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei;sjekket bygdeboka for Brunlanes her om dagen. Så vidt jeg kunne se inneholdt den ikke noen Lars Olsen på noen på Omslandgårdene. Lars kan ha bodd der så kort tid at han ikke er fanget opp i bygdeboka.Det var noen bønder ved navn Ole på Omsland, men i deres barneflokker var det ikke nevnt verken noen Lars eller Maren. Men - barneflokkene i bygdeboka er jo ikke nødvendigvis komplette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Vidar,Burde ikke Maren og Lars hatt samme etternavn om de var søsken? Det finnes bare 3 Roppestad gårder nær Larvik, og de er i Hedrum. I mantallet 1701 er her en Lars Olsen, 24 år, dreng. Muligens har han skiftet navn etter gårder han jobbet på?Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Maren og Lars har samme patronym, og det er det som er viktig. Om vi skal være pinlig korrekte burde personene benevnes som Maren Olsdatter, på Roppestad 1721, og Lars Olsen, på Omsland 1721.Men din observasjon fra 1701 er interessant, Inger. Dette året nevnes på Roppestad bonden Amund Anderssen (46), sønnen Anders Amundssen (12), og tjenestedrengen Lars Olssen (24).Amund er identisk med Maren Olsdatters ektemann (men ekteskapet sto nok ikke før rundt 1705). Kan det tenkes at Amund har giftet seg med søsteren til tjenestedrengen sin? Marens barn er født i perioden ca. 1706-ca. 1718, hvilket gjør at hun selv er født mellom 1673 og 1691 (dersom vi tenker oss at hun var minst 15 år ved første fødsel og maksimalt 45 år ved siste). Det passer jo godt med drengen Lars Olsens fødselsår (ca. 1677)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Det gikk litt fort i sted, og ble litt feil. Det jeg mente var at Lars muligens ca 1720 var dreng på Omsland, og derfor ikke er nevnt i bygdeboka fra Brunlanes. Maren hadde vel giftet seg til Roppestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

HI Kristian and Inger, thanks for your effort. So nothing in Brunlanes bygdebok. With a name like Lars Olsen and Maren Olsdatter there may possibly be too many candidates for parenthood.A possibility is that Lars was son, not mention in the bygdebok, of one of the Oles on Omsland, but ‘learning his trade' on Roppestad as a dreng. A marriage between the farmer and the sister of a farmhand may then have been more acceptable, she would after all have been a farmer's daughter. A skifte after the Oles on Omasland is probably the only answer. Thanks again. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Vidar,Har gått over skiftene i Larvik sorenskriveri med farsnavn Ole fram til 1725, men ikke funnet arvinger der to heter Maren og Lars. Det kan jo tenkes at faren fremdeles lever, eller at skiftet står et annet sted.I skiftet til Maren Olsdatters mann Anund Andersen er Maren O. Anunds 3. kone. Han hadde to barn i sitt 1. ekteskap, 1 i sitt 2., og med Maren O. var det 5 barn:Lars A. 15 år, Wirne ???? Anundsen. 11 år, Søfren Anundsen. 9 år, Lice ??? Anundsdatter 5 år, og Maren Anundsdtr. 3 år.Enken formader (ønsker) til lagverge Lars Olsen Omsland.At enken (Maren) vil ha en som bor på 'andre siden av bygda' til verge tyder jo på at det er familie.Skal holde øynene åpne for navnene når jeg leter videre etter Friis navnets opprinnelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Wirne skal være Niels!Ser man på Roppestad og Omslands beliggenhet på kartet, er det ikke utenkelig at Maren og Lars kan komme fra Eidanger eller Siljan. Og da må en jo over i et annet (Bamble, tror jeg) sorenskriveris skifteprotokoller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Kristian,Maren er vel gift til Roppestad, og Lars finnes ikke i bygdebøkene på Omsland. Er klar over at de kan høre til Eidanger/Siljan, men timene flyr når nesa er begravd i gamle skifter, så jeg må ta Bamle og Larvik by når jeg skal innn på de bøkene med flere saker.En annen ting er jo også at hvis faren har hørt til Moholt står skiftene i Larvik, selv om dette egentlig jo er Telemark.Mvh Ingr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Helt enig, Inger - og det er heller ikke min mening å sette deg i gang med å gå gjennom dusinvis av protokoller. Jeg ville bare minne om at det er mange muligheter, spesielt når vi har med folk fra 'grensetrakter' å gjøre.For øvrig bruker jeg akkurat nå litt tid på skifteprotokollen for Larvik og Sandefjord 1729-1736. Jeg har lyst til å skaffe meg litt oversikt over Larviks befolkning, og da passer det bra å ta utgangspunkt i Tore Vigerusts publiserte skattelister 1729-31 på http://www.vigerust.net Dersom jeg kommer over Lars og/eller Maren der, sier jeg naturligvis fra.1729-36 er trolig litt sent for å finne foreldrene (?), men kanskje finnes det søsken som døde uten livsarvinger? I skifteprotokollene kan en finne fantastisk mye informasjon på uventede steder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Helt enig Kristian, men jeg tok alle skiftene fram til 1725 og ingen 'passet' med livsarvinger som Maren og Lars. Et eller annet sted finnes de nok, men så var det det der med å finne dem.For øvrig må jeg få lov til å takke deg for all den fine 'infoen' du har lagt ut, det må ha kostet deg enormt med arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg tenke å fortsette utgivelsen av disse skattelistene til sommeren, særlig skattelistene for Larvik (og andre byer) 1718-1721.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Else Thorsen

Siden jeg har en Lars Olsen fra Roppestad blant mine aner, tar jeg opp igjen denne tråden. 'Min' Lars Olsen giftet seg med Maren Sørensdatter Bjønnes, og fikk blant annet sønnen Anund Larsen (f. ca. 1728) som kom til Allum. Lars Olsen døde på Roppestad i 1733. Skiftet etter ham finnes på Kristian Hunskaars Hedrumsider.Er det noen som vet om han er identisk med Lars Olsen Omsland, evt. med den Lars Olsen som er nevnt i manntallet i 1701?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.