Gå til innhold
Arkivverket

[#14232] Balnes i Troms men i Hedmark ?? Christen Nilsen fra Balsnes i Hof f. ca 1668


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

ja så var det geopgrafikunnskapen da?. Er det et sted som heter Balsnes i Hof i så fall hvor ? Har sjekket innholdsregister både i Aasnes og Våler Bygdebøker uten klaff.Og hvis noen har arbeidet med denne Christian tidligere så strever jeg litt med hans foreldre. Noen som gidder ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Garden heter Balnes. Sjå Hof Bygdebok 2 - s.456.Fra gammelt Hof prestegjeld med anneksene Åsnes og Våler til 1848.Seinere kommunene Hof, Åsnes og Våler. I dag er Hof gått inn i Åsnes kommune, slik at det gamle Hof prestegjeld utgjøres i dag av kommunene Åsnes og Våler.Det som omfattet Hof kommune, har i dag bra bygdebøker skrevet av Hans Marius Trøseid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Takk Arild. Det var vel likevel rart det ikke var noen Balsnes henvisninger i Åsnes og Våler bøkene ??.Jeg mener å ha hørt/lest at Trøseid også nå er i gang med ytterliggere bind av Hof Bøkene. Var det slik at de første bindene ikke dekket hele området. Vet du noe om dette ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg er ikke klar over at han arbeider mer med Hof, men vet han etter Hof har utgitt bok for deler av Grue - og arbeider med mer i Grue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Sjekket dette ut og fant ut at du har helt rett:Hans Marius Trøseid er i gang med et nytt bind av gards- og slektshistoria for Grue. Det vil omhandle den nordligste delen av kommunen på vestsida av Glomma. Arbeidet skjer i regi av Solør slektshistorielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.