Gå til innhold
Arkivverket

[#14233] Emil Peterson, Fra Vermland til Norge 1895


Gjest Odd Kjetil Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Kjetil Berg

Emil Peterson født 27/3-1877 fikk attest for å reise til Norge 23/8-1895 Vi vet ikke hvor han skulle, men antar Oslodistriktet. Noen som vet noe om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er verdt å legge merke til at Emil Petterson var bosatt i Amerika når han dro 1907Og, han ankom Ellis 13. november 1907. Han skulle til sin bror, Arthur Norman (for et flott navn a gitt!!)side en: [url="http://www.ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=%2Fcgi%2Dbin%2Ftif2gif%2Eexe%3FT%3DG%3A%5C%5CT715%2D1040%5C%5CT715%2D10400751%2ETIF%26S%3D%2E5&pID=102134030275&name=Emil%26nbsp%3BPetterson&doa=November++13%2C+1907&port=Southampton&line=0027>Lenkeside to:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Takker så mye for hjelpen. Dette vil trolig hjelpe meg til å finne min forsvunnede oldefar, Svante August Petterson. Emil er sønn av broren Pelle. De 2 andre søsknene(Olle Peter og Ida) reiste over til USA på forskellige tidspunkt. Dere har nå hjulpet meg til å lokalisere Emil og Ida i Cal.I folketellingen 1910 kan jeg ikke finne noen av disse personene i Cal, men mulig noen napp på Hawaii. Jeg får prøve det sporet litt videre, til jeg evnt. finner ut at det er rett eller feil. Igjen en stor takk.Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Berg

Når det gjelder Emils slektsforhold til Arthur Norman så står det faktisk 'Father in Law' altså svigerfar og dennes fulle adresse: 918 Chesnut Str., Oakland, Cal. Oakland er rett over bukta for San Francisco. Det finnes en Emil Peterson i San Francisco både i 1920 og 1930 folketellinga. I 1920 står det at han er 41 år, mens det står 53 år i 1930. Det siste passer jo på en som er født i 1877. Imidlertid ser det ut som om det er samme pesonen det er snakk om for begge tellingene refererer til Page 15A - Roll T626_197.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Njaaa... det står vitterlig Brother-in-law.... han hadde ikke rukket å få seg noen svigerfar enda. (han var 's' single) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Odd Kjetil, når reiste Ida og Olle, og vet du hvor de reiste fra? Hvor i Sverige var de fra? Har du nærmere stedsangivelse enn Värmland? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Disse to reiste fra Sillerud (tror jeg ) De er barna til Pelle Pedersen (peterson) som jobbet ved vannverket i Drammen i 1865. Pelles bror Svante August reiste også til Amerika ca.1881-82. Han har du hjulpet meg med å finne i Sillerud før. Vi håper på å finne han i US ved hjelp av andre familiemedlemmer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Berg

Joda, det står faktisk 'Brother In Law' så da må jo Arthur Norman være mannen til Emils søster Ida. Jeg finner 2 stk. Ida Norman i 1920 tellinga men kun en passer i alder. Det rare er at hun nå bor i Boston, Massachusetts. 40 år og født i Sverige - kanskje ikke nok til å tro det er samme dama, men det bor faktisk en Arthur Norman - 45 år født i England i samme byen. Imidlertid ser det ikke ut som om de bor på samme sted da sidenummerene er forskjellige. Forøvrig er det kun en person imellom dem i indexen. Når det gjelder hvor Emil reiste fra i 1907 så står det jo Dalsland og det er vel lenger sør enn Sillerud som er i Värmeland. Kanskje hans mor Florina hadde flyttet på sine eldre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Odd Kjetil! Kan ikke du legge ut navn og datoer ol. for de som emigrerte, så er det lettere å finne ut om vi finner rette personer.Det som er vesentlig her, er å evt finne de vi vet hvor er/var, og så følge dem frem i tid. Deretter er en obituary neste step, for å finne ut om det var nær familie i live ved en persons bortgang!California death-index ligger gratis på www.rootsweb.com Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Olle Peter: utfl.att. nr. 18 dato 10/3/1893 Født 26/11/1874, Emil: Født 17/03/1877Ida: Født:06/10/1878I følge utfl.att. reiste Olle Peter til Scandia Republic. Kans. N. AmerikaKjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.