Gå til innhold
Arkivverket

[#14242] Uleselige kirkebøker.


Gjest Mette Gunnari
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg antar at du må henvende deg ved det aktuelle Statsarkiv og be om å få bruke originalen. Noen kirkebøker er blitt filmet på nytt de siste åra, men i noen kirkebøker er nok blekket så svakt at en må ha originalen for å ha sjanse til å få lest noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Min erfaring ar et 35 mm film er fullt på høyde med originalen i de fleste tilfeller, men at fiche (mikrokort) svært ofte er av dårligere lesbarhet. Fichen er kopi av kopi av kopi (omtrent) etter 35 mm filmen. Hvis det er mulig bør du prøve 35 mm på dårlige lesbare bøker. Jeg var borti et tilfelle på Statsarkivet i Tromsø, der jeg fikk lese originalen pga dårlig lesbarhet på 35 mm, men det viste seg at jeg ikke fikk mer ut av originalen. Denne boka var tildels skrevet med knøttsmå skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

I en del tilfeller vil faktisk 35 mm rullfilm ha bedre kvalitet enn originalen. Filminga ble foretatt rundt 1950. Etter den tid er noen kirkebøker blitt såpass slitt at de er blitt en del dårligere med årene. Filmene derimot viser tilstanden rundt 1950.Egen erfaring er at en del mikrofilmkort har så dårlig kvalitet at de må anses som ubrukbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.