Gå til innhold
Arkivverket

[#14247] Sør og nord Odalen , Hva er Theodor og Linas etternavn?


Gjest Solfrid Therese Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Therese Henriksen

I følge F.tellingen 1900 Aker ,gården Solbakken, kommer Theodor Hagen f. 1867 fra Nord Odalen, Lina Hagen f. 1867 fra Sør Odalen. Barna Elfrida Mathilde f. 1896, Aker og Trygve f. 1898 , Aker. Datteren Guldborg Louvise Hagen skal være født rundt 1902 Eidsvold. Problemet er at det står Hagen som etternavn på disse. Jeg vet altså ikke hva Theodor og Lina het før de tok Hagen som etternavn, altså hva foreldrene het. Hvis noen kan hjelpe meg med å finne dette, så blir jeg kjempe glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei på deg, Solfrid! Løsningen her er vel å komme til kirkebøkene for barnas dåp, der vil sannsynligvis pikenavnet på Lina stå. Det er også mulighet for at de ble gift i samme kirken. Kanskje det er en snill sjel som kan ta en titt i Akers døpte, eller evt. en titt på Eidsvoll?Muligheten for å få hjelp med Eidsvoll-titt, er større dersom du lager ett tema med Eidsvoll i heading/stikkord, slik at Trond Lunde ser innlegget ditt!!Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Som konfirmert i Sør-Odal 1881 finner jeg Lina Pedersdtr Mikkelstuen, f. 19.02.1867 (Utydelig dato, men året er sikkert). Foreldrene er Ungkar Peder Hansen Spetalen og Pige Marthe Larsdtr Stomperud. I bygdeboka for Sør-Odal (bd. V, s. 80) er Lars Olsen fra Stomperudlykkja 1806-72, g.m. Inger Margrete Olsdtr fra Fenstad i Nes på Romerike oppsittere i Mekkelstun Stomperud. En av deres døtre var Marthe, f. 1844, og om henne står det at hun i 1867 fikk dattera Lina med Peder Hansen Spetalen. Jeg har dessverre ikke dåpslistene for den aktuelle perioden, men skulle du finne hennes f.dato et sted, har du mulighet for å finne ut om dette er den riktige Lina. (Det ser ut til at mor Inger Margrete var f. på Nordgarden Ånnerud i Nes, foreldrene var nok odølinger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei. Jeg tror jeg har denne karen i mine notater. En Theodor Eriksen Hagen f 17.12.1867 i Nord-Odal, døde i Ullensaker 16.1.1926 (fant denne her i DA blant døde i Ullensaker). Jeg vet ikke hva kona het. Det blir ikke oppgitt i 1926, men han var oppgitt som gift mann da. Fødestedet hans var Trautbråtehagen (eller Nordhagen), du vil finne litt opplysninger i Nord-Odal bygdebok bind 2 side 108-109. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det var jeg som ba Solfrid å lage ett tema der Eidsvoll ble nevnt i temalinja, slik at Trond så innlegget :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Dersom det var Lina Pedersd. Mekkelstun, Stomperud i Sør-Odal som var g.m. Theodor Eriksen f. 17. des. 1867 Trautbråtehagen, så var Lina f. 8. april 1867, døpt i Strøm kirke 18. april. Hennes far var Peder Hansen f. 16. des. 1839, døpt 8. mars 1840 i N.Odal. Far, Hans Pedersen og Olia Olsd. f. ca 1819, død 6. jan. 1880 Grubebgakken/Monsrud, Spetalen i Vinger. (V.II.s.199) Marte Larsd. Stomperudlykkja var f. 15. mars 1844, død 1912 Sjøenden i Sør-Odal. Finner du vielsen (trolig i Aker) får vi bekreftelsen på om det er de rette personer som her er nevnt. Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Jeg skal fjernlåne kirkebøker for Aker, men vet ikke hvilken kirkebok( til hvilken kirke) jeg skal låne. Er det noen som har noen tips? Her er Solbakken, Aker i 1900 tellinga: LenkeJeg tenker på perioden 1870-1890Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1865 finnes det 2 Solbakken i V.Aker: Solbakken av Frøen, V.Aker hovedsogn og Solbakken, Malling Løkke Ladegårdsøen(bygdøy?) i V.Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Et skudd i blinde kanskje:Theodor Thorstensen (far Thorsten Thorstensen) gifter seg 11.3.1894 i Domkirken (Trefoldighet menighet) med Lina Anette Larsen (far Lars Eriksen).Dette ifølge FS - batch no. M428334 - film/fiche no. 255762.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Takk for svar.Jeg har kommet til at Theodor het Eriksen , f. 1867 Nord Odal og Lina het Pedersdatter, f. 1867 sør OdalDatteren Elfrida Mathilde skal være født 1896 i Aker, så jeg regner med at giftemålet er rett før det.Eller i hvertfall noen få år før det.Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ena Hovden

Hei. Ville bare si at det står om Theodor f.1867 på side 178 i den NYE Nord-Odal bygdebok II. Men dessverre ingen flere opplysninger enn de du allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Solfrid T. Stordalen Henriksen

Finn, du skriver i innlegg nr. 9 at Marte Larsdatter dør 1912 på Sjøenden i Sør Odal. Da er det vel henne jeg finner her:LenkeDet vil si at hun senere ble gift?Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. Stordalen Henriksen

Nå blir jeg litt i tvil: når er egentlig Lina Pedersdatter Mekkelstuen født?Jeg fant henne f. 14.02.1867 og døpt 18.04 i Sør Odal(kirkeboken). Men ved hennes konfirmasjon i 1881 står det at hun er født 19.02.1867.Det er mulig jeg har skrevet av feil dato, eller lest feil.Men da hun døde i Ullensaker 12.08.1931 står det at fødselsdatoen er 14.11. 1867.Finn skriver i innlegg 9 at hun er født 08.04.Er det noen som kan hjelpe meg å nøste i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Solfrid T. Stordalen Henriksen

Hva menes med nye NYE Nord-Odal bygdebok II.? Er det en annen forfatter? Hvor mange bind finnes i den nye serien? Hva er forskjellen fra de gamle bøkene? Fint hvis noen kan svare meg på dette. Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Solfrid. Det kom en ny utgave i 2003. Med ny utgave menes det at den er oppdatert. Du kan se oversikt over utgavene som Birger Kirkeby har gitt ut dersom du går inn på http://www.hedmark-f.kommune.no/fylkesbiblioteket. Du kan bestille bygdebøkene på biblioteket der du bor, det finnes oversikt over hvilken gårder hver bok innholder. Lykke til. Hilsen MoNA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Solfrid T. Stordalen Henriksen

Jeg har stussa litt på Linas fødselsdato. Nå har jeg gått igjennom alt jeg har /har fått.Det er feil Lina som vi kom fram til.Det var derfor fødselsdatoen ikke stemte med datoen som ble oppgitt ved hennes død. Da jeg lette etter denne datoen, fant jeg henne. Hun het Lina Fredriksdatter Piksrud/Pexerud. F. 14.12.1867, foreldre:Fredrik Persen og Eli Engbretsdatter.Så det har nok gått litt fort i sbvingene.Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.