Gå til innhold
Arkivverket

[#14249] Per Grøn, Tjølling gift ca. 1763-1767 ?


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Per, eller Peder Grøn giftet seg med Else Maria Lorensdatter fra Hurum en gang mellom 1763 og 1767. Per Grøn var fra Kjerringvik Tjølling. Kan noen verifisere giftemålet, eventuelt også om de fikk barn ? Hvem var Per Grøn, og hva slags yrke hadde han? Per døde i 1767 (når?) , og enken giftet seg 28.01.1768, 21 år gammel, med enkemann (?)og Los, Lars Krukeholmen, også han bosatt i Kjerringvik i Tjølling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er vel antakelig han som i FamilySearch opplyses å være født 1725 i Larvik, med foreldre Erik Andersen Grøn f 1675 Fjellbakke, Kville, Sverige, død 2.4.1749 Langebye, Sandeherred (Vestfold), begravet 8.4.1749 og hustru Anne Hansen f 1685 i Larvik, død 21.3.1749, Langebye, Sandeherred, begravet 27.3.1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Erik Grøn og Anne ser ut til å ha hatt flere barn: 1. Hans Eriksen Grøn, f ca 1718 i Larvik gift 17.6.1755 i Tjølling med Edelene Christensen. Disse fikk et barn, Erik Hansen Grøn, døpt 7.12.1760 i Kjerringvik.2. Niels Eriksen Grøn f ca 1720 i Larvik, g.m. Pernille Mathiasen. Disse fikk en sønn Erik i 1744 i Kjerringvik (død samme år) og en ny Erik født 1749 på Langestrand (Larvik).Alt fra Mormonernes FamilySearch (som må sjekkes nærmere). Men alt dette visste du kanskje?Mh Arnstein Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

I følge bygdeboka for Tjølling av Lorens Berg 1915 så var foreldrene:Erik Andersøn Grøn f. 1675, d. 1749 på Langemyr, los og fisker i Kjerringvik, g.m. Anne Hansdatter ca. 1710, Anne d. 1749søsken: Hans Eriksøn Grøn den eldre, f. ca1711, d. 1786 Gift 4 gangerNils E. Grøn, først los i Kjerringvik, bodde senere i Larvik. Gift m. Pernille Mattisdtr.Hans E.Grøn d.y. død 1773, g.med Mari Halvorsdtr.Inger E.Grøn g.1.g. m. Ola Halvorsen Holtan, 2. g.m. Ola Perssøn HoltanMaren E.Grøn gift 1744 m. Ola Mikkelsønn Huseby, S.herrad. Bodde i Sandefjord.Peder var g.m. Rise Kristophersdtr, og ble borte på sjøen. Skifte foreligger fra 1758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Iflg. bygdebok for Tjølling, bind III, side 914etc. fremgår at Erik Andersen Grøn, f. i Fjällbacka, Bohuslän ca 1675, gift med Anne Hansdatter, riktig nok fikk en sønn Per, f. 1725. Han var los, bodde på Kjerringvik, bruk nr. 3. Men han ble borte på sjøen 1758. Altså kan det ikke være han som giftet seg i 1760-årene.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Det virker jo som om dette er to forskjellige familier, men så har vi jo også dette at det var Erik Anderssøn Grøn som grunnla Kjerringvik. (De fleste i fam. var loser)Dette er, i følge boka, en familie som kom fra Bohuslen i Sverige på 1660-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Rise giftet seg på nytt med Lars Olsen fra Tjølling. Da Rise døde, giftet Lars seg på nytt, og HAN giftet seg da med Else Marie Lorensdtr fra Hurum. Disse to fikk barna Rise Maria f 1768 g.m. Henrik Torgersen, Sandø, Tjøme, Ole Larsen som fortsatte i Kjerringvik og Hans f 1776.Slektsnavnet skal egentlig ha vært Grønner (iflg Lorens Berg - lokalhistoriker).Erik Andersen Grøn skal ha kjøpt halve gården Langeby i Sandar i 1737 (alt fra Tjølling bygdebok, Bind III - Jan W. Krohn-Holm)Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Har gått over ætte-tavlene som står i bygdeboka for 1915 . Her finnes bare en Per/Peder, og det er han som forsvant på havet, med skifte i 1758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk til dere alle for et raskt svar, og en sannsynlig oppklaring av en feil informasjon! Jeg har nå fått sjekket at Else Marie ikke var enke da hun giftet seg med Lars Olsen i 1768. I kirkeboken under vielser, står det at han var enkemand og hun 'pige'. Dermer er det ganske sannsynlig at hun ikke hadde vært gift tidligere, slik jeg har fått opplyst. Hun skulle etter sigende ha vært gift med Per Grøn. Det viser hvor viktig det er ikke å stole på muntlige kilder! Er det forøvrig noen som har kunnskap om Else Marie og når hun kom til Kjerringvik, eventuelt hva slags arbeid hun hadde før hun giftet seg med Lars Olsen. Lars var fra Krukeholmen på Tjøme og 16 år eldre enn Else Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

I FT 1801 er det vel hun som er gjestgiver i Hurum, 54 år gammel og enke 1 gang. Det er litt forvirrende opplysninger om barn i FT. Se: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det står forresten mer i FamilySearch (antar at det er riktige personer): Lorens Marcuson Helmer giftet seg 26.1.1744 i Hurum (et annet sted står at han giftet seg i Strømmen, Vestfold - samme dato) med Appelone Pedersdatter Benichmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Appelone kan i tilfelle være etterkommer av hollenderen Aache Fichessen Benichmann, død før 1661, borger, skipsreder, kjøpmann i Christiania.Men nå ble det veldig mange antakelser som i tilfelle må verifiseres! Good luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Dette begynner å likne noe! Til Ketil Harbek: Det er sannsynligvis Else Maria som er gjersgiver i 1801. Hennes sønn, Hans Larsen, 24 år, borger til Christiania og skipper, bor sammen med sin familie hos moren, eller omvendt i Filtvedt. Til Arnstein: At Appelone (eller Abelone)Pedersdatter er Else Marias mor visste jeg fra tidligere, men ikke at hun het Benichman. Dette passer imidlertid meget bra, fordi under Else Marias dåp i 1747 står en Jens Bennechman som en av fadderene. Dermed har vi åpnet for en ny linje som jeg kan undersøke. Takk til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

En ting til før jeg gir meg: Jeg noterte at Hans Bennechman og Ambor Anunsdr hadde en sønn Peder til dåpen 10.09.1752 i Strømm. Dette er vel bror til Abelone (antakelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Arnstein. Jeg tror du kan ha rett i at Hans Bennechman kan være bror til Abelone, kanskje også en yngre bror. Når de kaller sitt barn Peder, er det kanskje etter Hans' far, Peder Bennechman? Finnes det andre i Strømm som heter Bennechman tidlig-midt på 1700-tallet? Er det noen som har kunnskap om Strømm/Svelvik og hvem som bodde der på denne tiden ? Dette er en slektslinje som jeg hittil har vært helt ukjent med, men som begynner å falle på plass med en del andre linjer jeg jobber med. Som svar til tresnittet: Marit Bockelie er min firmenning. Jeg kjenner henne godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

... og da kan man vel i tilfelle ANTA at Peter Fichessen Benichman var sønn av Ficke Aukesen (Aagesen) Bennichman som var hører i Lier 1668-1680 og kap samme sted 1680-1694 (Norsk prestehistorie)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her ble det faktisk borte et innlegg, og mitt siste henger derfor noe i lufta. Det jeg skrev i innlegget som ble borte, var at det finnes opplysninger om Abelone Benichman og Peter Fichessen Benichman i NST (Norsk Slektshistorisk Tidsskrift) nr 3, side 181, og at man derfor kanskje kan anta at dette er far (Peder/Peter) og datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og kjøpmann Auche Benichman finnes det opplysninger om i NST nr 21, side 258 og her: Lenke ... men NÅ skal jeg gi meg (har vel ødelagt hele moroa for deg)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For ordens skyld; jeg har IKKE sett i NST når det gjelder Ben(n)ichman(n), men du kan jo sette inn et nytt spørsmål der du ber noen gjøre oppslag på de sidene jeg har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Har funnet en del mer om Peder Fichessen Benichman. Han var gift med Ingeborg Truglsdatter og ser ut til å ha bodd i Stømmen (Svelvik). De fikk 8 barn, hvorav Abelone var den eldste. Hun hadde, som antydet en yngre bror, Hans (f.1719). Takket være at kirkebøkene for Hurum nå legges ut på nettet går det raskt å sjekke opp mye av dette. Har i løpet av dagen nøstet opp ganske mye, både når det gjelder Abelone Benichmans slekt og hennes mann, Lorens Marchusen's slekt. Arnstein, du har vært til utolig god hjelp, og du ødelegger absolutt ikke moroa for meg, snare tvert imot! Du hjelper meg inn på veier og stier som sikkert vil stimulere ennå mer. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.