Gå til innhold
Arkivverket

[#14252] Hans Siverts., Bergen først på 1800-tallet


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Vår mangeårige jakt på Maria Jørgensdatter (se f.eks. debatt nr. 11331) fortsetter. Et halmstrå kan kanskje følgende være: Marias datter Gunilde, som ble født i 1802 og ble foreldreløs i 1813, ble konfirmert i Korskirken i Bergen 04.10.1818. Som hennes foresatte oppgis da: 'Møll Arb. Hans Siverts'. Vi har prøvd å identifisere denne Hans Siverts. nærmere, i håp om at det kanskje kunne eksistere noen slags forbindelse mellom ham og Gunildes foreldre, men hittil forgjeves. Er det noen som har noen ide om hvem denne Hans Siverts. kan være? Hvor han bodde i Bergen? Hvor han var fra? Hvem han eventuelt var gift med? o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Som andre har sagt før meg her: det er OK å diskutere med seg selv, men sannelig er det bra med litt hjelp også!Jeg har en teori, nærmest 'et skudd i mørket', om at den Hans Siverts. jeg søker kan være identisk med grenaderen Hans Siursen Aase, som i 1801, 27 år gammel, er 'inqvarteered' i Bergen på adressen 15-43/44. Grunnen til dette 'skuddet' er syltynt, men dog noe mer enn ingenting: Gunildes far, Ivar Olsen Qvamsøe, var nemlig også grenader i Bergen i 1801, og om lykken står meg bi, så var Ivar Olsen Qvamsøe og Hans Siursen Aase fra samme kant av Hordaland, nemlig sognet Wigøer (Viker) med Strandebarm i Kvam. For i Strandebarm finner vi en gård ved navn Aase, og der heter bonden faktisk Siurd Siurdsen i 1801, og han har da flere barn i alderen 20 til 28 år. Altså kan Hans Siursen Aase meget vel tenkes å tilhøre denne familien. Kan tilføye at det finnes mange Aase-gårder i Hordaland, men bare på denne i Strandebarm heter bonden Siurd (som jo ofte blir til Sivert o.l. som kjent).Om det så skulle vise seg at dette 'skuddet i mørket' kan ha noe for seg, så hjelper det meg neppe nærmere en oppklaring av hvem Gunildes mor, Maria Jørgensdatter, var datter av eller hvor hun kom fra. Men spennende er det nå likevel!Noen som vil henge seg på denne tråden? Flere hoder tenker som kjent bedre enn ett.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har nok ikkje mykje å bidra med, Hans, men det kan godt vere rett. Sidan ho vart foreldrelaus før ho vart konfirmert, vil eg tru det var naturleg at vener eller kjende av familien tok ho til seg. Men derifrå til å finne nokon samanheng til Marie, er noko anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Bjørn: det ser vel dessverre ut til at Maria Jørgensdatter skal forbli en uknekket nøtt enda en tid. Du skal likevel ha stor takk for at du lar høre fra deg. Det er godt å vite at kunnige folk der ute åpenbart gjerne vil gi den hjelp de måtte være i stand til å gi. Ligger ikke så lite oppmuntring i det, så tusen takk for din aldri sviktende intersse!MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Elin! Det var nyttig å få vite at Sjur Åse i Strandebarm ikke hadde noen sønn Hans. Da blir det absolutt interessant at det faktisk også fantes en (eller to?) Hans Sjursen Åse fra Sogn og Fjordane. Og om det skulle være en av disse som i 1817 hadde tatt seg av Maria Jørgensdatters foreldreløse datter Gunilde, f. 1802, ja, så blir jo sjansen i det minste større enn null for at Hans Sjursen Åses slekt kan ha hatt noen slags kjennskap eller annen forbindelse til Maria Jørgensdatters slekt. Så dette skal jeg sannelig grave videre i. Igjen: tusen takk for ditt engasjement i denne gamle nøtta! Har du flere ideer eller innspill, vil gleden her stå i taket, garantert!MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Har nå funnet ut at Hans Sjursen Åse, født 23.04.1787 i Indre Holmedal (Gaular), antagelig er han som giftet seg i Indre Holmedal 19.05.1812 med Mari Pedersdatter, også fra Indre Holmedal, født 13.07.1787. Dette paret døde visst på Åse, Indre Holmedal, Mari 3.5.1837, Hans 1.3.1844. Og det ser ut til at det ble skiftet etter begge: Mari: Indre Dale tinglag, protokoll 19, side 77, årene 1836-45, Hans: Indre Dale tinglag, protokoll 19, side 407b, årene 1836-45.Et problem blir det unektelig å forestille seg at denne Hans Sjursen (Sivertsen) Åse skulle kunne være grenader i Bergen i 1801! Så kanskje var DET den eldste av de to Hans Sjursen Åse, nemlig han som ble født i Indre Holmedal 28.5.1771?Det forekom jo ikke sjelden at to brødre fikk samme navn, selv om den førstefødte IKKE døde. (Selv har jeg flere slike Hans-par i min egen slekt).Etter dette er fortsatt mitt fokus på Maria Jørgensdatter. Kan hun være fra Indre Holmedal eller der omkring? Hun skal være født omkring 1774 pluss/minus et par år. Noen som sitter med kirkebok for Indre Holmedal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hans Siverts. (Sjursen) oppføres som tidligere nevnt som Gunilde Ivarsdatter Qvamsøes foresatte ved hennes konfirmasjon i Korskirken i Bergen 4.10.1818. Han tituleres da møllearbeider. Er det noen som har tanker om hvor hans arbeidsplass da kunne være, forutsatt at han arbeidet i Bergen? 'Mølle' ble jo brukt som betegnelse på ulike slags industrielle virksomheter, f.eks. sagmølle o.a., ikke så begrenset som vi bruker ordet i våre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.