Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Turid Didriksen

[#14253] Yrke: Factor. Hva er det?

Recommended Posts

Guest Turid Didriksen

Hei.I et skifte fra 1916 finner jeg at min fars tante Olufine , var enke etter factor Olaf Svendsen. Hva slags yrke var dette?Hilsen Turid

Guest Inger Tysland

Jeg tror det er trykkerileder latinsk utgave

Guest Turid Holsve

Historisk leksikon, 2. utgave:Faktor. I. Bestyrer for et faktori (s.d.). II. Oppsynsmann eller forvalter på et arbeidsted (verksted, fabrikk).

Guest Turid Didriksen

Hei igjen.Tusen takk til dere begge to.Hilsen Turid

Guest Agnete Schjønsby

Så sent som i slutten av 1980-årene samarbeidet jeg med en utmerket Faktor på et trykkeri i Østfold. Dette er altså ikke en utdødd tittel, selv om den er gammel og ærverdig!

Guest Turid Didriksen

Hei Agnete. Det var artig å høre at tittelen eksisterer også i våre dager. For meg var den helt ukjent. Mener du at han jobbet i et trykkeri, eller kan det være annen virksomhet? Familien bodde i Trondheim. Carl`s far var skredder. Olufine, hans enke, står i f.t. 1900 oppført med syforretning som yrke. Trodde kanskje det kunne være noe innen den bransjen.Hilsen Turid

Guest Arild Kompelien

Faktor brukes også i dag. På Bergens Tidendes trykkeri er det 3 skift. Lederen for hvert skift har tittelen faktor.Tidligere tror jeg nok tittelen faktor helst ble brukt om den daglige lederen på et trykkeri. Slik at man på hvert trykkeri bare kunne ha en faktor. Men praksis har nok vært forskjellig. Hovedpoenget er ihvertfall at faktor innebærer en lederfunksjon. Videre var det vel også slik at man normalt steg i gradene fra trykker til 1. trykker og så faktor. Med andre ord, en faktor er nok i de fleste tilfeller utdannet trykker.

Guest Bjørn Davidsen

I følgje 'Store Norske Leksikon' kan det vere ein teknisk (avdelings)leiar i ei trykkeribedrift. Med andre ord kan dei både ha faktor på setteriet, trykkeriet og i andre tekniske avdelingar. Eg kjenner mange slike nolevande og yrkesaktive.

Guest Arild Kompelien

Bjørn har helt rett, det var for snevert av meg å nevne faktor bare i forbindelse med trykkeri.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.