Gå til innhold
Arkivverket

[#14253] Yrke: Factor. Hva er det?


Gjest Turid Didriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Didriksen

Hei.I et skifte fra 1916 finner jeg at min fars tante Olufine , var enke etter factor Olaf Svendsen. Hva slags yrke var dette?Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Historisk leksikon, 2. utgave:Faktor. I. Bestyrer for et faktori (s.d.). II. Oppsynsmann eller forvalter på et arbeidsted (verksted, fabrikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Så sent som i slutten av 1980-årene samarbeidet jeg med en utmerket Faktor på et trykkeri i Østfold. Dette er altså ikke en utdødd tittel, selv om den er gammel og ærverdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei Agnete. Det var artig å høre at tittelen eksisterer også i våre dager. For meg var den helt ukjent. Mener du at han jobbet i et trykkeri, eller kan det være annen virksomhet? Familien bodde i Trondheim. Carl`s far var skredder. Olufine, hans enke, står i f.t. 1900 oppført med syforretning som yrke. Trodde kanskje det kunne være noe innen den bransjen.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Faktor brukes også i dag. På Bergens Tidendes trykkeri er det 3 skift. Lederen for hvert skift har tittelen faktor.Tidligere tror jeg nok tittelen faktor helst ble brukt om den daglige lederen på et trykkeri. Slik at man på hvert trykkeri bare kunne ha en faktor. Men praksis har nok vært forskjellig. Hovedpoenget er ihvertfall at faktor innebærer en lederfunksjon. Videre var det vel også slik at man normalt steg i gradene fra trykker til 1. trykker og så faktor. Med andre ord, en faktor er nok i de fleste tilfeller utdannet trykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I følgje 'Store Norske Leksikon' kan det vere ein teknisk (avdelings)leiar i ei trykkeribedrift. Med andre ord kan dei både ha faktor på setteriet, trykkeriet og i andre tekniske avdelingar. Eg kjenner mange slike nolevande og yrkesaktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.