Gå til innhold
Arkivverket

[#14260] Ludvig August Ludvigsen, Skomagermester på Askøy i 1865


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Jeg mangler info om foreldrene til Ludvig. I FT 1865 er han bosatt Askøy sammen med konen Kristine Larsine Nielsdtr og 3 barn. Fødested er oppgitt til Fjeld Prestegjeld og han er 31 år. Men i Digitalarkivet (ekteskap på Askøy) er han i 1863 28 år og har fødested Bergen. Kan noen hjelpe meg med mer informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Tru om det ikkje er han her som vi finn under døypte i Askøy med ugifte foreldre:UF,,Sapho Ludvig,fra Bergen,Kleppe,,,,,Dorte Sørensdtr,,,,Uægte,Ludvig August,0112,0612,1835Det høver i alle fall med alderen då han gifta seg 28 år gamal i 1863.Her er forresten både ekteskapet (0) og heile barneflokken på 6 døypt i Askøy:AS2150,0,Ludvig August,Ludvigsen,,Uk,Bergen,28,Pige,Kristine Larsine,Nielsdtr.,,Florvaag,26,,,2505,1863AS2150,1,Ludvig August,Ludvigsen,Florvaag,,,,,Kristine Larsine Nilsdtr,,,,Huusmand,Nielsine Dorthea,1408,2510,1863AS2150,2,Ludvig August,Ludvigsen,Kleppestø,,,,,Kristine Larsine Nilsdtr,,,,Skomager,Berntine Serenne,0707,0708,1864AS2150,3,Ludvig August,Ludvigsen,Kleppestø,,,,,Kristine Larsine Nilsdtr,,,,Skomager,Ludvig Christopher,0709,1510,1865AS2150,4,Ludvig August,Ludvigsen,Kleppestøe,,,,,Kristine Larsine Nilsdtr,,,,Skomager,Tollef Andreas,0406,1006,1867AS2150,5,Ludvig August,Ludvigsen,Strudshavn,,,,,Kristine Larsine Nilsdtr,,,,Skomager,Ingeborg Sofie,2111,2612,1869AS2150,6,Ludvig August,Ludvigsen,Laksevaag,,,,,Kristine Larsine Nilsdtr,,,,Daglønner Hjemmedøbt 5/11,Thala Andrea,2310,2303,1873Sidan han budde i Laksevåg i 1873, kan han ha fått fleire born døypt i Laksevåg kyrkje etter 1875. Og ganske riktig. I basen min over døypte i Laksevåg (1875-86) som no er til korrektur på SAB, fann eg:Johanne Severine 0102 1705 1875Jakob Olai 2310 3011 1879Ludvike Konstanse Augusta 2301 0203 1884Om der er endå fleire etter 1886 veit eg førebels ikkje, men det er vel tvilsamt etter som kona då var komen over dei 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo Bjørn. Takk for svar. At Ludvig var fødd utenfor ekteskap stemmer med hva en annen etterkommer av Ludvig fortalde. Han mente å ha hørt av sine foreldre/besteforeldre at Ludvig trolig var uekte sønn av en Østerriker som var lærer på 'latinerskolen' i Bergen.Har noen oversikt over lærere ved 'Latinerskolen' i rundt 1835?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Jeg prøver igjen. Bergen Katedralskole har som kjent jubileum nå og i den anledning lurer jeg på om noen kjente til lærerpersonalet som arbeidet ved skolen rundt 1835. Ludvig August far, Sapho Ludvig, var etter ifølge fortelliger Østeriker og lærer ved Latinerskolen. Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Roald Sjursen

Jeg forsøker enda en gang. Kjenner noen til Ludvigs Augusts far, Sapho Ludvig? I innlegg 2 har Bjørn skrevet:' Sapho Ludvig,fra Bergen,Kleppe '. Sønnen Ludvig August ble født 1835.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Det som mangler i den opplysningen du har fått fra Bjørn Davidsen er at Sapho Ludvig har tittelen 'uhrmagersvend' ved dåpen til Ludvig August i 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dei opplysningane eg la ut, er ikkje mine. Dei har eg fått frå SAB. Eg veit at SAB ikkje har lese korrektur på registreringane av døypte i Askøy, difor er dei heller ikkje lagde ut på DA. Sidan eg korkje har film eller kopi av kyrkjebøkene, kan eg ikkje stadfeste påstanden til R-JW om at LA var døypt i 1836, ikkje 1835 som det står i filen frå SAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Med bakgrunn i at faren 'var' uhrmagersvend da sønnen Ludvig August ble døpt, har jeg tydelig lett feil steder etter Sapho Ludvig.Takk til dere begge for utfyllende informasjon. Jeg har kontaktet en eldre urmaker i Bergen, som har endel kjenskap til gammel urmakerhistorie, før Urmakerlauget ble stiftet i 1894. Kanskje jeg nå kan finne bakgrunnen og opphavet til Sapho Ludvig???? Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest erling t. endresen

Jovisst, han er født i året 1835, kirkeåret 1836 begynner nemlig med første søndag i advent i det 'forrige' år, og det er altså ca. nov/ des. 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer blir Ludvig August Ludvigsen konfirmert på Askøy i 1850, merk fødselsdata også her. Faren er urmagersvenn og ungkar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.