Gå til innhold
Arkivverket

[#14261] Var min bestemor i slekt med Christian Michelsen(statsminister (1905-1907)?


Gjest Lars-Christian Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars-Christian Hansen

Jeg er blitt fortalt av min mor at hennes mor, Liv Olaug Michelsen, f. uekte i Christiania i 1896 av Elise Christine Michelsen(f. 1862, domk. i Bergen) og Edvard Marius Andersen(Dansk skuespiller) er i slekt med tidligere statsminister (Peder)Christian Hersleb Kjerscow Michelsen!(f. 1857 bergen). Når jeg nøster opp Liv Olaug sin morsside finner jeg ingen link til Christian Michelsens side. Hennes mor Elise ble sendt til Christiania i skam for å føde dette'uekte barn', og ble senere sendt til USA. Liv Olaug vokste opp hos sin onkel Gjert Christian Michelsen(f. 18/7 1829 i Bergen) i Bergen. Gjør oppmerksom på at jeg er helt grønn vedr. slektsgranskning, men er helt bitt av basillen. Kan noen gi meg noen tips her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Gjert Christian M. må vel ha vore onkel til Elise Christine, ikkje til Liv Olaug?Elles kjenner eg ikkje til PCHKM-slekta, diverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg fant ingen Liv Olaug født i 1896 i Kristiania der jeg hadde ventet. Så før jeg ser over alle minigheter i byen, er du sikker på årstallet (en fødselsdato hadde også vært stor hjelp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Heller ikke i 1895 fant jeg henne i Fødselsstiftelsen som var mitt førstevalg i Kristiania. Men med ca. 450 døpte hvert år, er det fort gjort å overse en.Det hadde vært fint om etterlyser hadde nærmere fødselsdata (og hadde Liv Olaug flere fornavn?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Chr Hansen

Liv Olaug Andersen Michelsen ble født 07071896 (iflg min mor) i Kristiania. Dette uekte barn var visstnok en skam for familien i Bergen, så Elise ble sendt til Kristiania for å føde barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei jeg stammer fra en KOLBEIN RASMUSSON VINDINGLAND. Han stammet fra den gamle Bjerkreim-slekta.Han ble født i 1588. Han var CHRISTIAN MICHELSEN`S forfader i ubrutt mannslinje!.I alle år ble det sagt at vi var i slekt med CHRISTIAN MICHELSEN men det er jo ganske langt uti!.Vet noen noe om denne mannslinjen??Kansje det er noe lignende du har vært borti??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars chr. Hansen

Se på lenken til PEHÅ (nr 4) på denne siden. Der er hele mannslinjen til Christian Michelsen gjort rede for helt fra Kolbein Rasmussen Vinnimgland (1588)i en artikkel av Øyvind Ask. Har ikke kommet noe lenger med min kobling til Chr. Michelsen. Min mor forteller at hennes mor satt på fanget til Chr. Michelsen fra Bergen til Kristiania under en togreise, og historien forteller at de var i slekt. Jeg tror derimot at forfengelige bergensere med nettopp dette etternavnet likte å utgi seg for å være i slekt med dene kjente herre. Akkurat som de håndterte min bestemors fødsel. De sendte først moren til Kristiania for å føde, for så å sende henne 3-4 år til USA for å gjemme henne fra offentligheten. Kan være en fisefin gjeng jeg har med å gjøre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.