Gå til innhold
Arkivverket

[#14266] Bergens Borgerbok 1752-1865 - oppslag


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Brynild Olsen Eimstad flyttet fra Voss til Askøy i 1838 og giftet seg i Bergen 1848.Jeg finner Brynild O.E. som 'handelsmand' i FT 1865 for Bergen, som 'kjøbmand' i 1875 og som 'Chef og Indehaver af Glas og Lampeforretning' i 1891.Jeg lurer på om han hadde borgerskap. Han er ikke å finne i databasen Borgerbrev Bergen 1866-1916. Er det noen som kan sjekke om han er oppført i Bergens Borgerbok 1752-1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Brynild Olsen Eimstad frå Voss tok borgarskap som handelsmann den 11. februar 1851. Borgarskapet vart oppsagt den 30. november 1904. (Kjelde: Bergens Borgerbok 1752-1865, s. 377)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det veit eg ikkje, men det høyrest jo merkeleg ut. Forklåringa kan likevel vera at t.d. ein annan har halde fram med handelsverksemda på det same borgarskapet. Men dette kan eg svært lite om. Her må andre hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Takk for tipset. Det ser virkelig ut som om borgerskapet var knyttet til forretningen:Brynild hadde 5 døtre og bare to sønner - Bernt Olai (Infanterikaptein) og Nils Martin, 'kjøbmand' i farens bedrift. Martin reiste til New York i 1902, hans kone Anna i 1903. I 1909 ser jeg Anna Eimstad igjen som passasjer 'For at besøke familie' i Brooklyn. Da er hun 'Kjøbmands Enke'. Sannsynligvis døde Martin Eimstad i Amerika ca. 1904 og det er vel derfor at borgerskapet ble oppsagt. Mvh. B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.