Gå til innhold
Arkivverket

[#14267] Dissentere m.v. i Fjære/Grimstad - (1850 - 1900)


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg arbeider litt med kirkelig historie på Fevik i Grimstad. I den sammenheng vil jeg gjerne orientere meg om befolkningens søkning til ulike kirkesamfunn og evt. ikke-religiøse livssyn. I Arendal hadde man både evangelisk luthersk frikirke, metodister, baptister m.v. mot slutten av 1800-tallet. Jeg har studert et par menighetsprotokoller som gir info om dette. Hvordan kan man utnytte folketellinger til å kartlegge slikt? Er det andre kilder jeg bør benytte? Hvordan skaffe informasjon om tidlige kontakt med Hauge-bevegelsen, og andre religiøse strømninger? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

1900-tellingen kan lede til en del statistiske data (under kollonnen;trossamfund) som man selv kan jobbe videre med, men det finnes en solid generell biblografi på temaet ditt på adressen: [url="http://www.ub.uio.no/uhs/sok/fag/teologi/baser/nkhb.htm>Lenke Du kan sikkert også henvende deg til personer i ”Nettverk på forskning på regional religiøsitet”. Her er adressen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.