Gå til innhold
Arkivverket

[#14269] Ole Halsteinsen Voll, f. 1720 i Rennebu, Meldal


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

Ole Halsteinsen Voll ble født i Rennebu i 1720, og jeg prøver å finne ut hvem hans foreldre var.I følge FamilySearch var faren Halstein Voll. Jeg har funnet to mulige kandidater - Halstein Jonsen Vold f. 1690, og Halstein Engelsen Vold f. 1686.Er det noen som vet noe om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Ole Halstensen Voll, bruker Asphaugen, Surnadal. Fødd 1720 på Staure, Voll i Rennebu.Hans far var Halstein Jonsen Voll f 1692 på Staure.Hans mor var Marit Olsdatter Ramsem f 1693 på RamsanOle var gift med Anne Lødensdatter Bjerkaker i 1746 (k.b.). Hun var født 1713 og datter av Løden Olsen Bjerkaker og Haldis Ingebrigtsdatter EggenHans barnebarn Ole Olsen Asphaug flytta til Straumsneset på Nordmøre. Han er min tippoldefar sier Alf Steinar Nekstad i e-post 23.juli 1999.Se ellers: home.online.no/~leskjerv/aner/5291.htmLeiv Skjerve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiHalstein Jonsen Voll er ifølge kirkeboka døpt 13.7. 1690, ikke 1692 som det står i bygdeboka. Fødselsåret der er sikkert oppstått ved at man har gått ut fra alder ved død, eller evt. en folketelling (f.eks. 1701). Disse aldrene er ofte feil, men i enkelte tilfeller er det de eneste man har å forholde seg til. Fødselsår som er oppgitt sent på 1600- og først på 1700-tallet er derfor som regel ca. tall. Dette gjelder også for de andre som er nevnt her. Bør forresten nevne at Ola Halstensen ble slik Leiv skrev det, gift med Anne Lødendt., og ikke Anne Olsdt. som det står i bygdeboka. Dette har jeg sjekket mot kirkeboka.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Glemte å nevne at Ole Halstensen Voll er døpt 21.7. 1720. Her er altså årstallet riktig. De andre fant jeg ikke nevnt i kirkeboka. Den er veldig mangelfull på den tida.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Tusen takk for svar, begge to. Jeg var inne på siden du henviste til, Leiv, og der var det mye nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.