Gå til innhold
Arkivverket

[#14271] Anne Oline Olsdatter (Holdhejm) f 1877 i Trysil


Gjest Karin Bergström
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Bergström

Jag söker föräldrarna till min ffm Anne Oline Olsdatter f 1877 i Trysil. Oline var min ffm och gifte sig i Idre, Sverige.Hon fick sitt första barn 1896.Hon finns alltså inte me di folkräkningen 1875 och 1900. I hennes konfirmationsbok har hon tillnamnet Holdhejm. Hur går jag vidare för att finna hennes föräldrar? Med vänliga hälsningar Karin Bergström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg starter med 1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00428.wc2&variabel=0&postnr=1101&fulle=true&spraak=n>Lenke på gården Holdheim i Trysil finnes trolig din familie med husfar Ola. Den ene sønnen Emil har dessuten midlertidig tilhold i Sverige. Ola husfar har også midlertidig tilhold på gården Ljørdalen i Trysil i samme telling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Bergström

Hej och tusen, tack för för dessa upplysningar!!! De betyder så mycket för mig.Oline gifte sig med Halfvar Andersson i Grötholen,Idre. De fick barnen Anders 1896,Ingeborg 1897,min farfar Olof 1900 samt en dotter Alma som jag ännu icke vet när hon föddes. Alla barnen antog namnet Bergström. Min farfar hette alltså Olof Bergström. Han flyttade till Norge och bodde där i många år,men återkom till Sverige. Min farfar talade mycket om sin mor Oline, som dog när han var liten.Jag skulle givetvis bli mycket tacksam om någon har dessa bygdeberättelser från Trysil, så att jag kan få veta vilka de egentligen var.Många hälsningar Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I Trysil bygdebok bind 1 s.457 under Holdheim står;I. Ola Engebretsen Østby 9/1 1850-10/6 1930 g. 1881 Anne Andreasdatter Dypgraven 28/5 1855- 5/10 1925.Barn: 1. Emil Sigvart 22.12.1881 2. Gina Elise 21.10.1886 3. Albert 03.08.1890 4. Sina Oline 01.05.1896Ole Engebretsen hadde trolig brukt Holdheim fra 1889.Altså ingenting her som støtter at Anne Oline er 'uekte' datter av Ole og Anne, jeg ville i tilfelle tro bare av Anne. Mht. Emil Sigvart ble han ifølge samme kilde gift 1909 med Anne Marie Martinusdatter Kilde, Nybergsund.Tror nok det må kirkebøker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I mitt innlegg er det kommet en bisetning uten mening. I siste avsnitt, vennligst se bort fra 'jeg ville i tilfelle tro bare av Anne'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kanskje det har bodd en annen familie på stedet forut for denne. Det er vel lite trolig at to av barna skulle bruke Oline til mellomnavn også.Det er ellers ingen av navnene som jeg ser går igjen hos Anne Olines barn. Fødte i Trysil vil gi deg navnet på foreldrene dersom dette var hennes hjemsted.Har du sjekket opp vigselsboka når hun gifter seg? Denne skal angi iallefall hennes fars navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Bergström

Jag tackar så mycket för all information jag fått! Jag ska nu beställa mikrokort på vigselboken,så att jag kan bli säker på vad hennes far hette.Med vänliga hälsningar Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AE Ferner

Anne Oline Olsdtr. ble født 08.10.1877, dpt. 24.03.1878 i Ljørdalen. Foreldre: Tjenestepige Anne Andreasdtr. Dypgraven, f.1855 og Ungk.Hsm.søn Ole Arnesen Tørberget f.1858. Alt iflg. kirkebok for Trysil. Jeg har funnet kun en mulig Ole Arnesen i Tørberget, men har ikke fått sjekket denne i kirkeboken ennå. Iflg. Trysilboka reiste denne Ole til Amerika sammen med foreldre og søsken. Mvh Anne Elise Ferner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Bergström

Hej Anne Elise. Tack för att Du har tagit Dig tid att hjälpa mig med detta! Jag hittade inget namnpå fadern i vigselboken i Sverige, så Dina uppgifter var mycket värdefulla för mig!!Jag har Anne Olines konfirmationsbok och där står att hon har konfirmerats i Lördalens Indremissionsforening 8/10 1893.Vad betyder Ungk.Hsm.Son ? Är det en hemmavarande hemmansägarson?(Min norska är på icket vis flytande....) mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AE Ferner

Jeg går ut fra at det betyr Ungkarl, husmandsønn. Jeg har søkt på de digitale Emigrantlistene i kveld, men har ikke funnet noen Ole Arnesen der. Så fort jeg får anledning til å gå på biblioteket, skal jeg se etter om jeg kan finne noe mer om ham. Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Kirsten Olsen

Ungk=ungkar (ugift), Hsm.sønn=husmannssønn, jeg tror dere kaller det for backstugesittare. En som bodde på en plass som lå under hovedgården. Han kunne være helt underlagt bonden på gården, eller han kunne ha litt jord selv. Som betaling for at han fikk bo på plassen, måtte mannen, og ofte andre i familien jobbe et bestemt antall dager per år på hovedgården.Jeg finner, i likhet med Anne Elise, også kun en Ole Arnesen i Tørberget. Ved Anne Olines dåp oppgis han å være vanfør. Ole er født 31/1-1859, i følge dåp i Trysil kirkebok. Foreldre Arne Tørrisen og Eli Mortensdatter Tørberget. Faren Arne var fra Åsnes i Solør, mens moren Eli var fra Tørberget. Foreldrene gift 16/3-1854 i Trysil kirke. Ole er konfirmert i Osen kirke i 1774. Han kalles da Østenheden, (foreldre Arne Tørrisen og Eli Mortensdatter Tørberget) Fødselsdato bekreftes på nytt. Oles søster,Anne Marie og broren Tørris Arnesen dro til La Crosse i juli 1884. Foreldrene dro i 1887. Broren Ener dro i 1888. Men jeg finner ikke Ole i listene over reisende til USA, men de listene jeg har, er ikke komplette. Mvh May Kirsten Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Bergström

Hej May Kirsten! Tack för dessa upplysningar! Jag förstår vad han arbetade med. I södra Sverige kallas dessa backstugusittare, men i norra Sverige har de annat namn.De som utvandrade till Amerika från Trysil avreste de från Oslo eller Trondheim eller annan hamn?Du skriver att Ole skrivs som vanför.Jag antar att med det menas ett fysiskt handikapp, exempelvis rörelsehindrad? mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Kirsten Olsen

Vanfør er som du antar et fysisk handikapp. De som dro til USA fra Trysil reiste fra Oslo. Mvh May Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AE Ferner

May Kirsten! Jeg kan ikke se noe sted i Kb for døpte at Ole Arnesen er vanfør:Jeg har tolket det som står etter Ungk. som Hsm.søn. Den gotiske s'en kan lett jo forveksles med liten f. Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest May Kirsten Olsen

Etter en kontroll i kirkeboka, må jeg nok beklage at vi tidligere har lest feil, og derfor har feil i våre notater. Det står ikke varfør. Beklager nok en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Karin Bergström

Jag vill ge dagens ros till alla er som hjälpt mig att finna min anmoder Anne Oline!Samtidigt vill jag önska er ett forsatt trevligt 17 maj-firande!!!mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Karin Bergström

Har någon tillgång till kyrkoböckerna för Trysil och kan se Anne Andreasdatters föräldrar? Anne föddes 1855-05-28 och avled 1925-10-05 i Trysil. Hon var min ffmm och hade tillnamnet Dypgraven.Om jag skulle vilja resa till Trysil; finns kyrkoböckerna där så att man kan läsa dem, och Trysils bygdebok, var kan man få läsa den?mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei Karin ! Du spurte om foreldrene til Anne Andreasdatter. Anne, uekte født den 28.05.1855 i Trysil. Døpt den 08.07.1855 i Trysil. Far: ungkarl og inderste, Andreas Ottersen Sendsjøvigen. Mor: pige, Gjertrud Persdatter Dybgraven.NB! Hennes andre barn, det første 4½ år og med far: Kristian Enersen fra Vaaler i Solør.Faddere: Ole Olsen Norum og hustru Anne Persdatter. Kirsti Johnsdatter Lunde-Øvergaard. Kari Johnsdatter Næs. Halvor Halvorsen Næs.Trysil kirkebok, bok VOL 139, side 35, linje 75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.