Gå til innhold
Arkivverket

[#14274] rett til min database!


Gjest Geir Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Moen

Stor var mitt sjokk da jeg gikk inn og sjekket databasene jeg har levert til dere over Evenes i Nordland og det dukker opp fire - 4 - andre rettighetshavere til den jobben jeg har brukt måneder og år på! Hva skal det bety! Nå ble jeg neste sur :-((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har gått inn og sjekka i databasen vår over databasar, og der står du som rettighetshavar til alle databasane dine. Dermed er det ein systemfeil på vegen derifrå og fram til skjermen din og min. Eg skal sjå på det så rakt eg kan. Feilen er min og berre min, og eg kan berre seia meg lei for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du kan du smila over heile andletet. No ser det ut som om alt går bra. Dermed kjem alle basar til å få rett eigar att, automatisk, etter kvar som dei vert brukte FRÅ MENYSYSTEMET. Mend ermed kan det bli ein del basar som heng att, om du opnar dei frå eit bokmerke, eller frå søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei! :-)))) (se jeg smiiler over det hele!Av ren nysjerrighet - hva er årsaken til at slikt kan skje? Er det veldig tekniske saker eller lar det seg forklare for oss 'vanlig dødelige'? Ellers skal du og dere ha takk for den jobben dere gjør. Når jeg tenker meg om så er vi vel raske til å kritisere men ikke like flinke til å rose/takke, så takk skal du/dere ha for en kjempejobb.Skal love at jeg ikke henger med gjeipen så raskt hvis noe slikt skulle hende igjen(mot formodning). Kanskje jeg bare slår hodet i bordplata neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det let seg nok forklara. Kven som eig ein database står fleire stader. Det står for det første i ein database me har over alle databasane våre; snart 3000. Og den databasen finst både på arbeidsservaren vår, på ein kopiservar og på den du brukar. I tillegg står det i kvar enkelt database som me har på fire forskjellige maskiner i tre forskjellige hus. For å spara oss arbeid og sikra at alt er rett legg me inn informasjon berre ein stad; i databasedataben vår på arbeidsservaren vår. Men kvar gong det me har gjort forandringar her blir den automatisk overført til driftsservaren. Derimot skjer oppdateringa av den enkelte databasen første gong den blir brukt. La oss ta eit eksempel: Me fann ut at namnet ditt var feilstava. Då retta me det hos oss og så ville databasedatabasane automatisk bli retta. Derimot ville dei einskilde databasane bli retta første gong dei blei brukte etterpå. Det var den siste proseesen som gjekk galt. La oss sei at ein av dine datanbasar var nr 2497. Då gjekk systemet til nr 2498 og henta eigar, databasenamn osv. Dermed blei det rett på mange (hos deg t.d. fordi det vart lagt inn feliere databasar frå deg samstundes). Men så gjekk det galt på den siste i kvar serie me fekk frå deg. Det er nok noko slikt som gjorde at me ikkje oppdaga feilen.Me sette dette system i gang for nokre månader sidan rett og slett fordi det viste seg at me elles ikkje klarte å retta alle stader det måtte rettast. Me er elles svært så glade når nokon påpeikar slike feil. Som eg har sagt nokre gonger er staben vår så liten at me rett og slett ikkje har kapasitet til å feilsjekka så grundig som me skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Blir vel med dere som med oss at når vi legger ut en database så synes folk det er veldig kjekt, men det ligger masse, masse arbeide bak det som gjøres og slik blir det jo for dere også. Det er det arbeidet og ikke minst tia dere bruker som brukerene ikke er klar over eller tenker over. Sånn blir det i ett samfunn hvor alt skal skje med en gang. Med ett tastetrykk så skal vi få svar på våre spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Når det blir registrert og lagt ut nye databaser på nettet, hvordan skal vi som er ny vite hva som ikke er begynt på ? Og kan vi bruke det nye programmet Augustus å registrere det i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Hanne! Den beste måten å vite hva som blir registrert og ikke, er å kontakte DIS-lokallaget i det området du er interessert i å vite noe om. Selvom ikke alt blir registrert i DIS-regi, har de veldig ofte oversikt over hva som er registrert, og hva som blir registrert! for å komme til lokallagene: http://www.disnorge.no'Problemet' er jo de som sitter hjemme på 'gutterommet', og ikke sier noe før de er ferdig..tamtaram.. da kan det hende at du og naboen har sittet samtidig og knottet det samme!Så, moralen er, selvom du ikke registrerer i DIS-regi, så bør du si ifra, slik at det er en instans som har peiling.:o) Jeg har f.eks. ikke peiling på hva som skjer i hjemmets lune rede og andre kroker i Akershus, selvom jeg er koordinator for kilderegistrering i DIS-Oslo/Akershus!Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Mensen

Jeg vil gjerne benytte sjansen til å takke Geir Moen for de fine databasene fra Evenes. De har gjort at jeg er kommet et godt stykke videre når det gjelder min manns aner fra området. Jeg åpner Digitalarkivet hver dag i spenning for å se etter mer….. Kan jeg fortsette å håpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Takk skal du ha Laila, da vet jeg omtrent hva som er gjort for Ålesund sin del i hvert fall. Vi har da mye igjen skjønner jeg. Men det kommer vel litt etter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei Anne Grete.Joda det kommer mer fra min side. Har sendt inn konfirmerte og begravde for Evenes 1748-63 og driver nå på med fødte i samme periode så det kommer da noe etterhvert. De databasene jeg har lagt ut har egentlig vært helt ferdige eller delvis ferdige fra min side for lenge siden men jeg hadde ikke i tankene å legge de ut offentlig før jeg kom i diskusjon med en som hadde gjort det allerede og så var det bare å trå til. Men jeg må poengtere at dette ikke er korrekturlest slik at du har det i mente i forhold til at det kan forekomme feil eller feiltolkninger av dette materialet. Finner folk feil eller lurer på noe så er det fint om de gir meg beskjed så jeg kan sjekke det en gang til. Til Laila =:-0 Ellers så må jeg nok innrømme at jeg er en av de som IKKE har gitt beskjed til DIS om hva jeg skriver av ...tamtaram.... så kanskje jeg burde gjøre det først som sist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Steinar Vasaasen

Når det gjelder Hedmark fylke, vil jeg anbefale å ta kontakt med de lokale/regionale slektshistorielag for opplysninger om hva som er ferdig registrert eller som er under arbeid. Det meste av registreringen i Hedmark koordineres av Hedmark Slektshistorielag, Solør Slektshistorielag eller Sør-Østerdal Slektshistorielag. Vi forsøker også å holde Statsarkivet på Hamar oppdatert om status. Det er lite (om noe) som registreres i DIS-regi.Med hilsen Steinar Vasaasen leder i Hedmark Slektshistorielag stein-va@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.