Gå til innhold
Arkivverket

[#14279] Tarald Halvorsen - fra Eidsvold til Nes ca 1805?


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Jeg leter etter opphavet til Tarald Halvorsen, som i 1805 (iflg bygdeboka) kjøper gård på Hogset/Hofset, Nes på Romerike. Tarald H Hogset var gift med Dorte Larsdatter og hadde barna Anne Dortea og Halvor.Jeg mistenker at denne Tarald Halvorsen kan være identisk med han som er tjener på Waaler i Eidsvold i 1801. 27 år og ugift. Noen der ute som vet noe mer? Eidsvold er som kjent et vanskelig prestegjeld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Familysearch: Tarald Halvorsen, birth about 1783 of Nordgarn, Hogset, Akershus.Marriage: Dorte Larsdr, ( birth about 1786 of Nordgarn, Akershus )about 1807, of Hogset, Akershus.Mye 'about' her, men det kan kanskje gi en ledetråd ?-Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Takk skal du ha!, men jeg har vært på fam search. De tar for gitt at han er født på og kommer fra Hogset/Nes. Iflg bygdeboka gjør han ikke det. Det er derfor jeg leter utenfor Nes-bygda. Dessuten: Det at Eidsvolds bygdebøker gikk opp i flammer kan være forklaringen på at det ikke er mer presis info å få i family search. Altså: Manglende info kan paradoksalt nok peke i en retning! Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Nei, jeg har ikke sjekket kirkebøkene. Bare bygdebøkene så langt. Det at han 'kommer fra intet' inn på Hogset i 1805, har jeg tolket til at han kom 'utenfra'. Han er i alle fall ukjent for bygdebokforfatteren. Videre finns det ingen Tarald Halvorsen i prestegjeldet i 1801. Bare 11 ved det navnet på landsbasis i 1801. Dette gjør kanskje spekulasjonene mine for friske, men det var jo mye samrøre mellom Nes og Eidsvold på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, det siste er riktig, men også i høyeste grad Ullensaker (og flere andre prestegjeld). Jeg er enig at formuleringen skulle tyde på at forfatteren (jeg har ikke sett etter hvilken bok dette er) ikke har funnet vedkommende i kirkebøkene, men jeg tror jeg ville med egne øyne se på Nes først. Hvilke Taral/Tarald var 'i nærheten' i 1801 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agnete Schjønsby

Det er bare 11 Tarald Halvorsen (med ulike skrivemåter)på landsbasis i 1801, hvordav 5 på Østlandet. Bortsett fra Eidsvoldskaren, er det en i Hoff, Hedmark. Han er sjekket, og han døde i 1801 etter tellingen. Videre en gift husmann (37 år) i Åmot med 5 barn. Han er det neppe. I Eidsberg i Østfold er det en som er for ung (8 år) og i Sandsvær Buskertud en som er 18 år. Sistnevnte er ikke 'sjekket ut' av saken. Alt i alt mener jeg at Eidsvoldsmannen er svært sannsynlig. Selvsagt enig i at kirkebøkene må gås etter i sømmene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg finner sønnen til Tarald Halvorsen på Nedere Jaeren I Ullensaker fra Hofset i Nes. Flyttet dit i slutten av 1830 årene. Det er ikke langt fra Jaeren til Nes da dette ligger i Nordkisa.Eidsvoll Waaler. Det er flere som er døpt Tarald her gjennom årene, men finner ingen husmann selvfølgelig i bygdebøkene. Men det er referert til at det har bodd flere husmenn fra Nes der. Lykke til videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Jeg ser at jeg har prestert å skrive at bygdebøkene for Eidsvoll gikk opp i flammer. Jeg mener selvsagt kirkebøkene. I 1870-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Nyheter: Dorte Larsdatter, kona til Tarald Halvorsen, er funnet i bygdebok for Eidsvold, under gården Råholt. Hun er datter av Lars Larsen Råholt og Inger Henriksdatter. Hun er 'gift med Tarald Halvorsen Breen' (Nes). Tarald kommer altså i 1805 til Hogset i Nes. 1801-tellingen viser ikke at han var verken på Breen eller på Hogset da. Kirkebøkene for Nes har så langt gitt oss Taralds død og dåpen til et av barna. Det er bakgrunnen vi står fast på. Vi har altså funnet bakgrunnen til Dorte - men Tarald er fortsatt et mysterium. Han gifter seg vel for fint til at det er sannsynlig at han er husmannssønn. - Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Etter Agnetes funn, passer det bra å avsløre hvem Tarall Halvorsson er.Brukeren på Nordstun Våler, gnr. 8 (østsida Eidsvoll) 1725-54, het Ola Iversson og gift med Barbra Halvorsdotter fra Enger. Begge var født om lag 1700. Det var skifte etter Ola 04.10.1754 og Barbara 09.05.1765. De hadde 9 barn, hvorav sønnen Halvor (f. o. 1730, d. mellom 1791 og 1801) var bruker på Nord-Strand, gnr. 65 (vestsida Eidsvoll)1761-91.Halvor Olsson var gift med Ingeborg Pålsdotter, antakelig fra Ljødal. De hadde 8 barn, blant annet Tarall, f. om lag 1774 (27 år i 1801 og tjener på Nordstun Våler). Tarall var altså i tjeneste på den garden som faren hans var fra. Antakelig var Tarall og Dorte gift i Eidsvoll, men Nes kirkebøker bør også sjekkes.Litteratur: Eidsvoll bygds historie bind II, 1. del, s. 64-65, Eidsvoll bygds historie bind II, 3. del, s. 109 og Nes på Romerike, Gardshistorie, bind I, s. 537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Smask, smask! (til Trond fra Agnete og Kathy). Nå blir det fest og hygge med bygdebøkene for Eidsvoll igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Kjære Trond - kan du avsløre hvilken gård Halvor drev? Var det Breen? Kommer ikke i nærheten av bygdebok for Nes på ukevis (påske!) - kunne du avsløre hva de andre barna het? Da får vi sjekket noen dåper og 1801-tellingen! Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Nå var jeg for kjapp igjen. Jeg leser nå ydmykt om Strand i Eidsvold. Men hva betyr referansen din til bygdebok for Nes? Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ingen Taral Halvorsen og Dorte Larsdatter viet i Nes 01.02.1801-1808 (med mindre de har gjemt seg svært godt). Første barn jeg fant døpt i Nes, var Anne Dorthe den 20.03.1808 (HF 347 Nes 4 1782-1816 f.172).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er ikke sikker på hva du mener med referansen i Nes bygdebok, såvidt jeg kan se står det ikke noe 'nytt' eller avklarende der, eller er det jeg som overser et poeng ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Poenget var kun å vise til hvilket bind og sidenr. i Nesbøkene som Agnethe i sitt første innlegg viste til. Det har med kildehenvisninger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

Agnete was referring to the Nes på Romerike Gårdhistorie, Bind I, page 537. That was our starting point in our search for my great-great-great-grand father Tarald.I recently was on a research trip to the Family History Library in Salt Lake City. Although I have photocopies of the information about the Hogset farm and of the church records of Tarald’s death and his son Halvor’s birth, I did not have time to find more Nes church records. I can not decipher the names of Halvor’s godparents and I did not find the birth record of his sister Anne Dorothe. Her godparents may be a big clue to other relatives of Tarald or Dorte.Much of the handwriting in those records is a challenge, to say the least, but that will just make any discovery more exciting. I have ordered microfilms for the Nes church records that I can use here at the local Family History Center, but it will be from 2 to 6 weeks to get them.We have consulted the 1801 census for possible Taralds and Dortes. Agnete then checked for them in the Eidsvoll books and found the right Dorte. Tarald still needs more investigation.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

To Kathy. Taral need more investigation. Note my contribution nr. 11. Tarall is from Nord-Strand in Eidsvoll, son of Halvor Olsson and Ingeborg Pålsdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

I have to correct my self (nr. 20). Taral needs no more investigation. He is from Nord-Strand in Eidsvoll (see my contribution nr. 11)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

Perhaps I should have said confirmation of facts rather than investigation. I have found too many errors about other ancestors' families in the bygdeboks to rely solely on them. In all those cases, information from the church records has 'set the record straight'.Since there are no Eidsvoll church records for the period in question, locating collaborating information about Tarald won't be as easy. But looking for such information still seems to be a reasonable course of action.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

My investigation and written literature tells me that Tarald is from Nord-Strand in Eidsvoll. I have no other theory. It is correct to be critical, but in this case, I am quite sure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

My experience is that the Eidsvold books are rather precise and not speculative. So I agree with Trond. We can trust the background of both Tarald and wife Dorte. But we cannot expect to find out much more about their bacground than what is in the Eidsvold books. I'll help you out with that when I'm back from Easter holidays, Kathy. God påske alle sammen! Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.