Gå til innhold
Arkivverket

[#14291] Maritte Bervendsdatter og Johannes Johannisen, Røros


Gjest Lars Chr Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Chr Hansen

Maritte og johannes giftet seg på Røros 21/2 1751. De er begge høyst sannsynlig født før 1727 da de ikke står oppført på 'født i Røros 1727-1766' under kirkebøkene- døpte. De kan jo komme utenbygds fra, men er det noen som har oversikt eller lenker til døpte og evt. vigde før 1727 på Røros?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvis du går til Nyttige lenker nederst på siden, finner du under Kjelder Dis- Norges geneaologiske ressurser, som gir en oversikt over det som finnes av ressurser på nettet angående Røros. (Kirkebøkene for Røros 1701 - 1719 er eksister forresten ikke lenger).Hvis du bruker kirkebøkene 1727 - 1767 på RHD (Universitetet i Tromsø), så er faddere og forlovere lagt ut der, noe som være til stor hjelp for å finne slekten. Faddere for dem du leter etter var f. eks. Hans Knob og Sivert Bersvendsen.Mvh: Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Vet du om Marit Bersvendsdatter eller Johannes Johannessen hadde noe slektsnavn?Det kunne være av interesse om du kunne nevne den av barna du stammer i fra eller flere barn om mulig.Mvh. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars chr. Hansen

Hei Astrid Takk for svaret. Jeg vet ikke om disse hadde noe slektsnavn desverre. Skal prøve å gi deg den slekslinjen ned til meg: Barn av Johannes og Maritte : Even Johannesen f 1752, Røros. Han giftet seg med Karen Olsdatter, f. 1751, Røros. De fikk Johanna Evensdatter f. 1792,Røros. Hun giftet seg med Johannes Krogh fra Verdal, f. 1789. Deres datter Albertine Margrethe Krogh f. 7/1 1831 Trondheim, er min tippoldemor, og giftet segden 10/6 1852 med Lars Andreas Hansen f.6/6 1827, Lade-Strinden. De fikk sønnen Hans Jørginius Hansen i domkirken 10/6 1852. Consulen HJH var stortingsmann fra Trondheim på begynnelsen av 1900 tallet, og stiftet bl.a. Trondheim Preserving(still going strong)og Trondjems Handelsstands forening. Deres sønn Harald Marius Hansen giftet seg med Margot T. M. J. Ringvall Pettersson (S) og fikk sønnen Hans Marius Hansen, min far. Håper du skjønner dette. Jeg er helt grønn på området!! Hvis du ser på innlegg 14323 så har jeg en greie der også. kanskje du har noe å bidra med der også? Takker for all hjelp. Synes dette er vanskeligLars-chr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg spurte deg om hvilken sønn (datter) du stammet fra, fordi det er en annen Johannes Johannessen som giftet seg med Martha Ingebrigtsdatter i 1746, og jeg tror heller det er disse som er foreldrene til Even.Jeg har Rørosbøkene her hjemme, og jeg har funnet Even Johannessen (1752 - 1824, sønn av Johannes Johannessen (Nyplass)1720 - 1800 og Martha Ingebrigtsdatter.Blant Evens faddere finnes Anders Olsen Sund som var gift med Evens faster Berit Johannesdatter, og Maria (Jochumsdatter), Peder Johansens (Evens farbror)hustru.Navnet Even har han fra morfars far (tror jeg). Fadder på Evens bror Johannes er Ingebrigt Evensen Bjørgum som sannsynligvis er Martha Ingebrigtsdatters far.Evens kone Karen Olsdatter hadde ifølge Rørosboka Sommer som etternavn. De bodde på Moen i Rugeldalen.Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars chr. Hansen

Hei igjenTusen takk skal du ha. Jeg skjønner etterhvert at det ikke bare er å stole på det man finner i de digitaliserte listene. Noterer meg din info. Skal prøve å finne ut hvilken linje som er riktig, men kommer vel ikke lenger enn du har kommet her tenker jeg. Den virker mer fornuftig.Lars Chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars chr. Hansen

Til Astrid:Kan du se på denne for meg, også fra Røros. Flyttet ekteparet Anders Andersen Vintervold f. 1726 Røros og Lucie Larsdatter f. 26/1737 til Lade-Strinden og fikk sønnen Lars Andersn f 1762. Lars Andersen står oppført på Vigeraunet gård-Lade med sin kone Randi Andersdatter f. 1762 og med sin mor Lucie Larsdatter. Er dette Lucie Larsdatter fra Røros? Alder i folketellingen 1801 og hennes fødselsår stemmer overens. lars Chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvis dette er riktig, så finnes Evens farfar grubesmed Johannes Michelsen og hans oldefar ertscheider Even Bjørgum i manntallet for 1701. Johannes Michelsen var gift med Karen Olsdatter Kurås, en søster av en av mine aner. Det var slik jeg hadde en idé om hvor jeg skulle finne frem til riktig sted i Rørosboka (bind 5, side 343/344).Om gården Moen, hvor Even bodde, i samme bind side 139.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Beklager - så ikke ditt siste innlegg. Rørosboka, bind 5, side 238, under Vintervold: Anders Andersen Vintervold, g. 1757 med Lucie Larsdatter. Han ble husmann på Hognesaunet under gården Hognes i Stjørdal.Det var alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg ser at de på Vikeraunet har en datter Maren. Mora til Anders Andersen het Maren Rasmusdatter og faren Anders Jacobsen Vintervold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars chr. Hansen

Kan det være slik at de flyttet fra Stjørdal til Strinden? Finner ingen annen Lucie med den alderen i fylket! Kanskje jeg skal stille dette spørsmålet på debattsidene til en som har oversikt over bygdebøker i Stjørdal. finner ikke vintervold navnet i Størdaltellinga i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

De finnes åpenbart ikke i Stjørdal i 1801, og det er mye som taler for at du bør følge denne tråden du har startet på.Stjørdalsbøkene er forresten bra bygdebøker etter min erfarng.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du har sikkert sikkert allerede funnet Even Johannessen og Karen Olsdatter her i 1801:LenkeJeg ville for ordens skyld opplyse at Moen i 1801 var en plass under Rugeldal (Rueldal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars chr. Hansen

Ja jeg har funnet dem. Hele cluet for meg nå blir å finne ut om Lucie Larsdatter og Anders Andersen Vintervold er de jeg tror de er (fra Røros) og om de er foreldrene til Lars Andersen på Stinden. Litt merkelig at denne Lars Andersen ikke bruker navnet Vintervold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lucie Larsdatter er i hvert fall mor til Lars A. ifølge FT 1801, men om hans far var Anders Andersen - det må du nok til kirkebøkene for å finne ut.Angående Vikeraunet - i Theim Byleksikon står det at Vik. lå under Lade gård, og ble tilskjøtet Lars Andersen i 1803. I 1826 ble Vikeraunet øvre tilskjøtet eierens svigersønn Bengt Johnsen og Vik. nedre eierens sønn Ole Larsen. Noe mer står det heller ikke i Strindaboka, ifølge en arbeidskollega av meg som har sjekket denne.I FT 1801 og 1865 var folk på bygdene oppført med fornavn og farsnavn - det vil du se ved å studere folketellingene. Etternavn (med eller uten farsnavn) finnes i først og fremst i byene - også Røros hvor det var relativt vanlig med farsnavn pluss etternavn, særlig for dem som bodde inne i selve Bergstaden.Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars chr. Hansen

Jeg håper virkelig at Vintervold er farsnavnet hans. Da får jeg mye 'gratis' tilbake til midten av 1600 tallet. Kraftig i overkant av hva jeg hadde forventet for en mnd. siden. To små spørsmål på tampen. Hvordan setter du inn lenker i innleggene? og til slutt, jeg har en person som virker kinkig å finne noe på. Han heter Ernst Erichsen,f.1819 i Nordsøen. Finner ikke hvor det er! Han var gift med Trine Jensine Rian, og han er far til Petra Marie Erichsen,f 1858, som er min tippoldemor. Alle i Trondheim. PS. Synes du har vært fantastisk snill og hjelpsom, så bare si stopp når det blir for mye herfra.Lars Chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Om å lage lenke:Du merker adressefeltet, drar ned Rediger og velger Klipp ut. Når du skriver et innlegg og vil ha lenken inn, velger du Lim inn. Da vil hele adressen stå der. Når du sender innlegget, vil det hele stå som LENKE.Jeg er ikke spesielt snill, men interessert i alt som gjelder Røros. Min far kom derfra, og min farfars slekt er der, og jeg tilbringer en del tid i i Rugeldalen hvor min familie har feriested i nærheten av den gården hvor min slekt har bodd siden 1743.Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars chr. Hansen

Min far sa alltid at han hadde røtter til 'Røros-Krogh'ene' fra sin oldemor Albertine Margrethe Krogh, f. 7/1 1831 i Trondheim. Henner Mor Var Johanna Evensdatter f1792 på Røros, men hun har vel ikke noe med noen Krogh fra Røros å gjøre? Han(min far) mente det hadde noe med pels/skinnhandlere å gjøre, altså en Krogh eller Krog slekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har absolutt ingen greie på slektene Krogh, Krohg, Krog. Noe vil du sikkert finne ut ved å foreta et søk på tema som inneholder Krog.Når det Rørosfamilien Krog, så påstås det i Rørosboka at familien opprinnelig het Krogen (gårdsnavn Krokan i Ålen). Kilden for denne påstand er tydeligvis Ålbyggboka. Den ene Krog som finnes på Røros i FT 1801, Jens Olsen Krog, 22 år, var ifølge kirkebøkene på Hognes.net sannsynligvis født i 1779, og faren het Ole Jensen Krogen. Det er mulig det er noe i den nevnte påstand, men jeg vet ikke noe sikkert.Nok om det. Jeg synes nå du bør legge ut dine spørsmål angående Krog i Verdal og familien på Vikeraune ut som egne temaer. Da er det mulig du får svar fra andre som har greie på dette.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Din ane Johanna Krog var født MOEN (FT 1865)- det vil si hun brukte gårdsnavnet som etternavn.Jeg vil henlede din oppmerksomhet på en slektning av deg i FT 1875 for Røros:LenkeEven Olsen Moen var sønn av Johannas bror Ole Evensen fra Moen i Rugeldalen og Berit Clausdatter fra Engan i Ålen. I FT 1900 vil du finne ham som Øivind (!) Moen på gården Vongraven i Ålen - som 'omvankende' og 'Skræppehandler'. Han var kort sagt en omreisende handelsmann som hadde sine varer i en trekasse han bar på ryggen.Min far husket denne mannen godt - han dro fra gård til gård og rundt omkring på gruvene og solgte ulike ting til folk. Jeg har noe stoff om denne mannen som jeg kunne tenke meg å dele med deg.HVIS du er interessert, så gi meg din postadresse (Det er noe jeg må kopiere og jeg skanner ikke!)Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.