Gå til innhold
Arkivverket

[#14293] Ane Olsdtr. gift 02.08.1830 i Kinn med Ole Didriksen.Hvem var hun datter av ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ane giftet seg med Ole i 1830.Da var hun angivelig 27 år.Ole var fra Ytre Reksten i Kinn , Sogn og Fjordane.Han var født 22.04.1798.I 1865-tellingen finner jeg familien på Rognaldsvåg i Kinn.Der er alderen til Ane oppgitt til 64 år.Jeg skulle gjerne ha visst hvem Ane var datter av , og når hun var født.Dersom noen har tilgang til kirkeboken for Kinn 1830 , burde vel opplysningene finnes i forbindelse med ekteskapet hennes.Jeg er også interessert i opplysninger om når Ane og Ole døde. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved vielsen i 1830 i Kinn er det bare opplyst at hun var Anne, 27 år, datter av Ole og fra Skorpen. I 1803 finner vi døpt Anne, datter av Ole Clausen Yttre Skorpen og Anna Larsdatter (Kinn A3-157B), og det stemmer med opplysningene som er gitt i 1830, uten at vi kan garantere at det er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svaret Yngve.Jeg ser det er skifte etter Ole Clausen i skiftepr.11 side 438 1798-1811, men det er jo for tidlig til å kunne være til særlig hjelp.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Ole Clausen ble holdt 10. oktober 1809. Han etterlot seg tre barn: Claus, 12 år, Elise, 10 år, Anna, 7 år. Det står oppført formyndere for barna, men så vidt jeg kunne se var gjelden større enn formuen, slik at vi ikke kan følge disse arvingene i overformynderprotokollene. Men opplysningen i skiftet forteller i det minste at Anne Olsdatter Skorpen, født i 1803, levde opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Eg har nokre opplysningar liggande (kilder er eg usikker på) som seier at foreldra til An(n)e er:Ole Classon Ytre-Skorpen (Kinn) 1742-1809)Anne Larsdtr. Ytre-Reksten (Kinn) (1766-?)Foreldre til Ole:Claus Larsson Hovden (Kinn) (1707-1777)Gjeirtrud Larsdtr. (????) (?-1751)Foreldre til Anne:Lars Ytre-Reksten (Kinn) (?-?)Dorthe Didriksdtr. (????) (1746-?) Som du ser mangler eg sjølv mykje opplysningar omkring dette tidspunktet så om du har noko som kan vere av interesse for meg så er eg takksam. Emailadr. mi er: ghersvik@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til dere begge for hjelpen.Til Gisle.Av gifte i Kind her på Digitalarkivet ser jeg at Claus Larsen giftet seg i 1731 med Gjertrud Larsdatter.Men samme mann giftet seg i 1751 med Anne Andersdatter.Ole Clausen ble i følge databasen over døpte i Kind her på Digitalarkivet døpt 05.02.1765.Det stemmer også med alderen som er oppgitt ved tellingen i 1801.Dermed må det være Anne Andersdatter som er mor til Ole.Lars Østensen død 21.05.1789 giftet seg med Dorthe Didriksdatter , Reksten 24.11.1761.Dorthe døde 1806.Anne Larsdatter ble døpt 26.11.1766. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for informasjon Rune! Men…første giftet til Claus Larsen var 1732 ifølge DA (ikkje 1731).Du har nok rett i at Ole Clausen er fødd i 1765, og at det er den rette mannen her.Kjenner du til meir info om Anne Andersdtr.? Kven foreldre til Lars Østensen er?Når det gjelder Dorthe så er det vel ho vi finn i Digitalarkivet: Døypte i Kinn 1729-1785:Dorthe f Dierich Lars. Indre Rexten Kinden 0605 1734Dierich er vel denne, funne i Digitalarkivet: Vigde i Kinn 1689-1815:Diderich Larsen Hofden Uk. P. Inger Nielsdtr. Domben Trolovet paa Schorpøen 3die Jan. 1731 K. 29de Juli 1731 K. 1731 KindenEr dette far og mor til Ole Didriksen? Digitalarkivet: Døypte i Kinn 1729-1785:0910 Diderich Fæster m Jurgen Rexten Bremanger 0910 17491307 Kassi f Bendix Kinden Kind 1307 1757Kva tyder Fæster?Digitalarkivet: Vigde i Kinn 1689-1815:Dirich Jørgensen Yttre Rexten/Indre Rexten Uk./M. P./Qv. Kassie Bendixdtr. Kinden 20de April 1779 K. 26de Julii 1780 K. 1780 KindEr dette dei rette personane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Gisle. Det du har funnet stemmer med mine opplysninger.Når det gjelder Anne Andersdtr. så vet jeg ikke mer enn deg.Det er ikke oppgitt noe gårdsnavn på henne i forbindelse med ekteskapet med Claus Larsen.Når det gjelder Lars Østensen , så tror jeg det er ' vår mann ' som ble døpt 05.04.1718.Faren var Østen Sunde.En gutt med samme navn og samme far ble døpt 17.05.1712, men han døde vel tidlig.Og om dette er rett , så giftet en Østen Peersen Sunde seg 06.01.1713 i Kinn med Synneve Christensdtr.I den forbindelse er det nevnt en Peder Johans. Sunde i merknadfeltet.Det kan være faren til Østen.Må se litt etter skifter som kan bekrefte funnene våre. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.