Gå til innhold
Arkivverket

[#14295] Død i Amerika


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Hvordan kan jeg finne ut om en person døde i USA?(Niels) Martin Eimstad, kjøbmann fra Bergen, f.1857, sannsynligvis død i New York ca. 1904 (i hvert fall før 1809)Noen som kan gi meg et tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Du har sikkert sett at det er 22 nålevende med Eimstad til etternavn. Kanskje en ide å kontakte en av dem? Lykke til. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei. For over ti år siden prøvde jeg å forske på omstendighetene rundt en nordmanns dødsfall i California rundt 1910. Jeg fikk da tips om at UD (Utenrikspepartementet) kanskje hadde opplysninger om dette for eksempel skifteforhandlinger. Og det hadde de! Til denne saken fant jeg rapport om årsakene til dødsfallet, korrespondanse mellom amerikanske og norske myndigheter (lensmannen) om eventuelle arvinger ol.Så dette er kanskje en mulighet også? Det er mulig at arkivet til og med er lettere tilgjengelig nå enn dengang (for ti år siden).Allikevel vil jeg nevne at jeg går ut i fra at det kun er mulig å finne slike saker hvis den avdøde ikke hadde familie og arvinger i USA, og det måtte søkes etter eventuelle arvinger i 'gamlelandet'.Vet ikke om det er tilfelle for den du leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hmm.. når jeg snakket om 'arkivet', mente jeg å referere til arkivet som UD sitter på. Men det er mulig at dette er avlevert til Riksarkivet nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.