Gå til innhold
Arkivverket

[#14297] Hva betyr merknaden K: '(Sold:L)' eller K:'(Sold:Lægd)'


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

I meknadsfeltet i 'Døpte i Lier 1794-1813' som er lagt ut her i Digitalarkivet finner jeg forkortelsene K:'(Sold:L)' og K:'(Sold:Lægd)'.Kan noen fortelle meg hva det betyr?Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Etter å ha kikket på et større utvalg av merknadene i basen, tror jeg K: symboliserer at det er en merknad hentet fra kirkeboka, i motsetning til E:, som må være en merknad satt inn av den som har utført registreringen.'Sold:L' og 'Sold:Lægd' kan kanskje bety at barnet er innført i en infanterilegd, i motsetning til 'Dr.Lægd' etc., som må bety dragonlegd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Det er helt riktig som Kristian skriver, K er en kommentar som står i kirkeboka, mens E er en egenkommentar, dvs registrator når han/ hun vil påpeke etter eller annet ved det som står i kirkboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Riktig nok, bortsett fra at K'en står for 'Kilde', i følge standarden, og gjelder altså anmerkninger i kilden, som det ikke er noe felt for i registreringsprogrammet. Derfor vil man kunne finne 'K:' også i folketellingsregistreringer. Vil registrator for egen del gjøre oppmerksom på forhold i en datapost, følger denne teksten etter en 'E:'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for klargjøring så langt! Neste spørsmål blir da hvilken relevans det hadde at barnet var innført i en soldatlegd?I denne forbindelse kan det kanskje være verdt å nevne at Jens Monsen Hamberg (min 2-tippoldefar) som døpte sønnen Ingebret i 1804 (og hvor den nevnte kommentaren bl.a står) var smed og skal etter tradisjonen ha vært svensk av fødsel. Så langt jeg har funnet ut bodde han og familien (han ble gift med Kari Ingebretsdtr Klemmesrud i 1796) på Grini i Røyken som visstnok var et hovedkvarter for det lokale dragonregimentet. Jeg har lest et sted at det skjedde en organisatorisk omlegging av den militære organisasjonen rundt 1800, noe som kan ha medført at min ane flyttet fra Røyken til Lier. Den nevnte kommentaren skulle imidlertid tilsi at han fortsatte å ha en viss militær tilknytning. Eller hur?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

'Fra 1600-tallet var ordningen at et visst antall gårder - en legd - hadde plikt til i fellesskap å utruste en soldat. I kystdistriktene fantes såkalte sjølegder' (Stoa/Sandberg: Våre røtter)Ordet legd er nok mest kjent i forbindelse med fattigstellet - komme på legd(a). I det tilfellet var det ei legd som hadde ansvaret for å ta vare på (holde liv i) sine gamle. Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.