Gå til innhold
Arkivverket

[#14298] Liv Halvorsdatter Svenkerud, Nes/Ål


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Har et problem her med en mulig ane som het Liv Halvorsdatter Svenkerud. Hun var født i Nes, og bygdeboka for Gol nevner at hun har flere søsken: Gunnvor gift med Ola Knutson Knutsli, Barbro gift med Arne Arneson Golberg(muligens også mine aner??),Margit gift med Ola Larson, og broren Ola.Liv Halvorsdatter Svenkerud ble trolovet med min ane Herbrand Tomasson Sire fra Ål 11.06.1712, og de ble gift 02.10.1712. Barn: 1)Ola født ca 1714. Kan jo bemerke at han kalles sin eldste datter for Liv.2)Gro født ca 1716 som er min ane. Hun kaller også en av sine døtre for Liv(som er min ane videre), men får 3 døtre med andre navnt først.Mor til Liv iallefall skal være Anne Arnesdatter fra Villand. Hun døde i 1724, og var da 77 år gammel(altså født 1647). Det stemmer dårlig overens med at jeg ellers har fått oppgitt at datteren Liv skal være født ca 1650. Hvis dette stemmer, så kan jo heller ikke Liv være mor til barna Ola Herbrandson Sire født ca 1714, og min ane Gro Herbrandsdatter Sire født ca 1716. Vet ikke når Liv Halvorsdatter døde i Ål, men lurer på om det kan være skifte på den som er oppgitt som hennes mor Anne Arnesdatter som bodde i Svenkerud da hun døde i 1724, og ble gravlagt i Nes 19.09.1724. Hvis det er skifte på henne, så kan dette kanskje avklare noe her iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg glemte å skrive i forrige innlegg at det var skifte i 1687 på mannen til Anne Arnesdatter. Der står det kanskje noe om alderen på barna hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jeg fått vite at det var et skifte etter Anna Arnesdatter Svenkerud(født Villand) i 1726, og at det der skal være oppgitt at hun hadde 4 døtre og 3 sønner. Den som sendte denne opplysningen hadde det fra 'Hallingslekter' av Botolf Baklien. Det skulle være interessant å vite om det sto noen navn på spesielt døtrene der, men også på sønnene. Kanksje står det også noe om hvem de da var gift med. Hvis det er oppgitt at Liv Halvorsdatter Svenkerud ble jo gift med Herbrand Tomasson Sire i 1712, og de var brukere i Sire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.