Gå til innhold
Arkivverket

[#14299] Espeset, Grøtsland og Devegge i Nes, Hallingdal


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Har ei grein i Hallingdal, der jeg har fått undersøkt litt skiftemateriale m.m., men har et håp om at mer 'lokalkjente' har mer info om disse personene og deres slekt.1. Sigrid Halvorsdatter Espeset (1733-1773 g.m. Tyge Sørensen Nes), var datter av:2. Halvor Ellevsen Espeset (d. 1769), hvis forfedre jeg ikke kjenner nærmere. Halvor var g.m. 3. Ambjør Håvardsdatter Grøtsland (1699-1769), som var datter av:6. Håvard Bjørnsen Grøtsland (ca. 1649-1707) og 7. Guri Larsdatter Devegge (ca. 1655-1726)Håvards forfedre er for meg ukjent, og følgelig av interesse. Guri var datter av:14. Lars Rolfsen Devegge (ca. 1635-1686) og 15. AmbjørAlle opplysninger blir mottatt med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Rune!Jeg er tidligere blitt muntlig opplyst at din nr. 15. Ambjør skal ha patronymet Eriksdotter. Jeg regner også med at vi vil få veldig mye stoff om disse slektene etterhvert som Terje Østro gjør seg ferdig med flere av de nye bygdebøkene for Nes og Flå.Første bind av gårds- og slektshistorie for Nes kom i handelen 13. juni 2002, og jeg tror det første bindet for Flå vil være klart nå til påske. Når det gjelder slektene med tilknytning til Rukkedalen (bl.a. Espeseth), så vil det vel gå en liten stund før de behandles, da neste bind for Nes ser ut til å handle om gårdene nede på flata i dalbunnen.Min ane Kjersti Larsdotter fra Devegge er forøvrig søster av din Guri Larsdotter. Kjersti var gift med smeden Morten Olsson (trolig fra Skotselv).mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk Are! Det skulle jo være overkommelig å vente på Flå-bindet da, de andre blir litt værre :-) Ellers synes jeg det høres ut til å være bra progresjon på utgivelsene i Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg glemte å nevne at jeg også kommer inn på en av Espeseth-gårdene. Sønn av nevnte Kjersti Larsdotter og Morten Olsson, Lars Mortensson (f. 1692), ble gift med Kari Gautesdotter på (Nordre) Espeseth. Disse er i topp på den agnatiske linjen som går ned til til min tippoldemor Anne Larsdotter Espeseth (1868-1940).mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.