Gå til innhold
Arkivverket

[#14307] Ole Olsen og Mari Olsdtr (f. ca. 1800), Gausdal?


Gjest Gerd H Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerd H Aasen

Etterlyser informasjon om Ole Olsen;[ ungkar] og Mari Olsdatter, f; 1800. Disse to var foreldrene til Anne Olsdatter, f;januar 16-1832. Det er mulig at alle tre var fodt i Gausdal. Takk paa forhand for svar. Hilsen, Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Gerd.I folketellingen for 1875 for Gausdal på gården Thallaugbakken, finner jeg en Anne Olsdatter født 1832 - Nykirken Søndre Gausdal. Hun er gift med Nils Olsen (Husmand med jord) født 1833.De har disse barna Ole f. 1858 (Arbeider i Gausa klesfabrikk)Mathia f. 1861, Simen f. 1864, Kristan f. 1866, Agnette f. 1871 og Amun f. 1873.På gården bor også Mari Olsdatter f. 1804. Hun er lægdslem og ugift.(Dette tror jeg må være Annes mor) (Alle er forøvrig født Nykirken S.Gausdal) I folketellingen for 1865 bor de også på gården Thallaugbakken i Gausdal. Nils oppgis å være 33 år og Anne 34 år.De har barna Johanne 11 år, Ole 8 år, Matia 5 år og Simen 2 år.Mari Olsdatter bor også på gården 66 år. Ugift !! Det opplyses at hun er logerende hos sin svigersønn.(Alle oppgis å være født i Gausdal)På Familysearch LDS fant jeg en Ole Olsen og Mari Olsdatter gift 27.05.1828 Sør Fron. Han 25 år og hun 24 år.Jeg vet ikke om det kan være disse du leter etter, eller om du kjenner igjen noen av navnene.Litt underlig er det jo at det står at Mari er ugift på begge tellingene. Er disse de riktige folkene du leter etter, må jo Ole være død før 1865, eller så ble de kanskje skilt før 1865?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd H Aasen

Rigmor, takk for svar. Dette er den rette slekten. Nils Olsen og Anne Olsdatter er mine tip oldeforeldre. Jeg har mange generasjoner tilbake paa Nils Olsen fars's side; tilbake til Valdres. Det er denne Ole Olsen da som jeg enda ikke er sikker paa! Det kan vare de som du nevner fra S Fron, det er ikke saa langt fra Gausdal. Han kunne ogsaa ha emigrert? Vennlige hilsninger fra Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd H Aasen

Etterlyser informasjon om Johanne Simensdatter, 'Evenvold', Gausdal. Johanne er fodt ca. 1795; i Gausdal. Johanne er mor til Nils Olsen Thallougbakken, f;januar 28-1833 i Gausdal. Takker for hjelp til dette. Hilsen fra Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Gerd.Jeg tror du gjør lurt i å lage et nytt innlegg når det gjelder din søken etter Johanne Simensdatter, ettersom overskriften jo handler om Ole Olsen,MariOlsdatter og Anne Olsdatter.Det mangler jo endel kirkebøker for Gausdal enda, men noen kan likevel sitte med informasjon som kan være nyttig for deg.Vet du hvem Johanne var gift med ?På LDS finner jeg en Johanne som døpt 30.03.1800 Østre Gausdal Foreldrene er Simen Joensen og Sigrid Madsdatter.Disse bor i folketellingen 1801 på prestegården i Gausdal.Simen Joensen 27 år. (Han i 1 ekteskap)Sigrid Madsdatter 48 år! (Hun i 2 ekteskap)Johanne 1 årIngeborg 1 år.På LDS finner jeg at Simen og Sigrid ble gift 01.11.1799, Østre Gausdal.Fant ingenting på gården ´Evenvold´som kunne passe med navnene.Lykke til videre!*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.