Gå til innhold
Arkivverket

[#14309] Forvillet forfar.


Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg er på stadig jakt etter en løpsk forfar. Han dukker opp i historien 15.4.1816, i Snertingdal, da han gifter seg med Ingeborg Andersdatter. De får fire barn, to av dem stammer jeg fra. Etter alderen ved vielsen og ved dødsfallet i 1860, tyder det på at han er født rundt 1780. Problemet er hvor, han er ikke mulig å finne i folketellinga i 1801, og da skal han være omtrent 20 år gammel. Etter et søk på Familysearch har jeg kommet fram til fire mulige, etter og ha kuttet ut alle Jon, Johan og Johannes. Jonas døpt 9.2.1777, sønn av Hans Pedersen og Guri Larsdatter fra Kaupanger, Sogn og Fjordane. Jonas døpt 2.10.1777, sønn av Hans Jonsen og Berte fra Halden, Østfold. Jonas døpt 14.1.1778, sønn av Hans Sandmoen fra Overhalla, Nord Trøndelag. Jonas døpt 23.1.1780, sønn av Hans Iversen og Lisbeth Terkelsdatter fra Dypvaag, Aust Agder. Har noen kjennskap til noen av disse, jeg skulle så gjerne ha funnet Jonas! Takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sjekket vekk Jonas Hansen 24 år ug. Westbye grd. Wardal Opland? Han bodde vel litt nærmere Biri enn de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Jonas Hansen i Vardal er sjekket ut. Han gifter seg i Vardal, overtar farsgården og dør barnløs. Hadde faktisk et stort håp til ham første gang jeg oppdaget ham. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg har søkt litt mer på Jonas på familysearch, og funnet dette: Jonas Hansen gift 23.8.1806 med Karen Olsdatter, Nerøy, Nord Trøndelag, og Jonas Hansen gift 31.8.1808 med Synneve Samsonsdatter, Sele i Sogn og Fjordane. Hvordan dette blir geografisk i forhold til det fødestedet vet jeg ikke. Jeg har kun sett på fylket. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har du sjekket om det kan finnes noe i inn og utflyttingslistene i kirkeboka ? Eller om det står noe mer vedr. giftermålet. Det kan stå ulike opplysninger ved giftermål/forlovelse og i kirkeboka/klokkerboka. Navnet på barna kan også være til hjelp for å finne ut opphavet. Vet du hvilket yrke han hadde ? Jeg har f.eks. vært en del borti navnet Jonas og Hans på Kvikne og Innset og i Orkdal. List opp navnene på barna, så kanskje det kan gi noen her i forumet en ledetråd videre.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Biri krk.bok: Gift 15/4 1816 Seegaard krk. ungk. tjenestekarl på Borg/Berg? Jonas Hansen 35 år og tjenestepike Ingeborg Andersdt. 32 år. Forlovere: grd.br. Lars Noss og Gudbrand Borg/Berg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Gå på det lokale Statsarkiv og be om presteattestene for Biri. Enkelte steder er presteattestene levert til arkivene, og der finner du mye om innfløtta folk, gjerne de som skal gifte seg i fremmed sogn for å sikre seg mot at personen ikke er gift andre steder fra før.Her i Grenland er mange av disse presteattestene levert til Kongsberg, og har hjulpet meg og andre med å løse hittils umulige ting. Grenland Ættehistorielag har på egen regning filmet disse attestene for nedre Telemark.Men, det er ikke overalt at dette er levert inn, så ikke bli overasket om det er lite attester i prestens arkiver for Biri. Men det er absolutt verd forsøket. mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Jonas har barna Hans født 12.9.1816, Andreas født 3.4.1819, Mathias født 22.2.1825 og Karen født 7.6.1828. Både Hans og Andreas er mine stamfedre, så jeg skulle så gjerne ha visst hvem Jonas er. Foreløpig takk for hjelpen. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Er det ingen som kan hjelpe meg med Jonas? Jeg har prøvd lenge å finne ham selv, og har prøvd mange muligheter. Også vurdert om han kan være døpt noe annet. Det finner jeg i grunnen lite sannsynlig, da han ved vielsen, 4 barnedåper og begravelsen skrives som Jonas, med ulike stavemåter. Håper stadig å få løsningen på gåten. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg henter opp igjen denne her enda en gang. Har lett i flere år og brukt mange innfallsvinkler, uten å komme noe videre. Kan noen hjelpe? Pleeeeeeeeaaaaaaaaaaaaassssssssssssssseeeeeeeeeee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gjøvik er jo ikke uoverkommelig langt unna Hadeland museum v/gml. Tingelstad krk. Har du prøvet der. Torsdag 11/11 har de langåpent. 9-21, tror jeg det var. Sjekk på nettet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Jonas i innlegg nr. 13 kan du nok avskrive. Iflg. bygdeboka for Heskestad døde han ugift i 1803. Begravet 8/5-1803.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Her er et forslag, som en mulighet, men behøver ikke å ha noe med Jonas å gjøre ?Det gifter seg en Ole Hansen ungkar på Berg 24 år (samme gård som Jonas) 3 april 1820 med Daardi Olsdatter.Kan dette være en yngre bror av Jonas Hansen ?Gulbrand Berg (forlover ved Jonas vielse) kan se ut som å hete Gulbrand Hansen Berg, da det døpes et barn 22 september 1816 Biri med navn Agnete Gulbrandsdatter med foreldre Gulbrand Hansen Berg og Marte Jensdatter. De bruker faddere fra Klette. Jonas og Ingeborg bor på Klette når de døper sitt barn i 1825 og her har de en Marte Klette som fadder.Kan dette også være en bror ?Gulbrand Hansen Berg dør 15 november 1817 og er født 1775.Marte Jensdatter Berg gifter seg igjen 1819 med Unkar Hans Olsen Berg.Ser på FS at det er registrert en Gulbrand Hansen født 1775 i Vardal gift Marte Jensdtr. med foreldre Hans Madsen og Gjertrud Olsdtr. men denne finner ikke jeg.Som sagt, dette er bare et forslag.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Takk for alle innlegg, må visst bare slite videre med denne her en stund til. Jeg har sjekket alle nærområder, vi har et bra utvalg av kirkebøker på biblioteket på Gjøvik. Det håpet jeg kan ha er at han blir nevnt i et skifte etter foreldre eller søsken. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.