Gå til innhold
Arkivverket

[#14313] Hvem førte 'Ship Manifest' ved emigrasjon?


Gjest Øystein Djuv Stiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Djuv Stiansen

Hvem førte de mange 'Ship Manifest' som er grunnlaget for databasen på Ellis Island?Var det nordmenn før emigrantene gikk ombord på skipet, eller var det nordmenn ombord på skipet, eller kanskje amerikanske 'immigration officials'.Hvor ble listene ført? I Norge eller i Amerika?Jeg spør fordi jeg har en mulig kandidat til å være min oldefar, men navnet er skrevet veldig (om ikke særdeles) 'alternativt' kan man si.(Østen Olson Aarthun er blitt til Ole Ø. Opthun).Dersom det var amerikanere som førte listene, kan dette forklare mysteriet litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har ikke brukt materialet fra Ellis Island i original, men kjenner mer inngående materialet fra 1870-tallet. Da ble listene levert av agenten før avreise, og ajourført av skipets kaptein, som også leverte det ved skipets ankomst. I Quebec var disse listene grunnlag for beregning av avgifter.De listene jeg har sett som ble levert av britiske skippere, hadde lite presise norske navneformer, men jeg ville nok ha leitet etter en Ole Ø. Opthun i norske emigrantlister, avviket synes stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har sett så mye rart at jeg kanskje ville ha fulgt denne Ole Ø. Litt videre i censusene. Ingenting overrasker.Lenke Gården AArthun 1865 i Saude sogn. Er din Østen en senere sønn av Ole?Forsvant din oldefar for godt? Hvor kom han fra, når dro han og dro han sammen med noen?Av emigratprotokollen for Stavanger finner jeg to stk Østen Aarthun, men bare en med farsnavnet Olsen. Regner vel med at det er rett person tatt i betraktning av at han heter Olsen og er din Oldefar.-----1905,23.Februar, Østen Olsen Aarthun m ug Gaardsarbeide,født 1886 Saude, Montana, Liden fortjeneste Gaardsarbeide1921, 28 juli, Østen Aarthun m ug Gaardsarbeide hj. født 1904, Sauda, Montana Liden arbeidsfortjeneste-----Det er mange Aarthun'er som drar til Montana.-----Samtidig drar sikkert noen venner av Østen;Mons M. Gundersrød, Paul A. Lafhus og Nils Gundersen Fornæs. Alle skulle til Montana.Matcher noen av vennene og reisedatoen datoen for Opthun på Ellis Island?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Østen som drar i 1921 viser seg også å hete Østen O.AArthun da han ankom Ellis. Fødselssted oppgit som Jordal,Norge. Skulle til sin bror Tom Aartun i Edgar, Montana. Se linje 2 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg vet jo ingenting om din oldefar, men jeg leter av nysjerrighet. Mannen du omtaler som Opthun kan jeg ikke med min beste vilje finne.Derimot fant jeg en annen mann, OSTIN O ARTHUR fra Stavanger,36 år, som ankommer Ellis Island den 2.april 1898. Han skulle til en venn i Castle ..Montana. Om denne O'en står for Olsen eller Østensen vet jeg ikke.Tror han hadde noen medreisende også på samme kontraktsnummer. Se linje 6 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv Stiansen

Til Yngve: Takk for svar, jeg hadde en liten anelse om at disse listene ble ført i Norge før avreise av en agent. Jeg har sett flere av listene signert av personer med engelske navn, men om det er registerføreren er jo heller usikkert. Mest sannsynlig var det vel en norsk agent som førte listene vil jeg tro.Til Nina: Takk for hjelp, jeg har også sittet med listene fra Ellis Island, og lett meg grønn etter oldefar. Etter å ha lest navn som ikke henger på greip, setter jeg faktisk litt lit til at dette kan være oldefar, og at det er snakk om en feilføring i listene.Min Østen er en senere sønn av den Ole Østensen fra Aarthun i Sauda, som du viser til på din lenke. Der har du helt rett (Familien het Ole, Kristen og Østen om hverandre.) Oldefar Østen Olsson Aarthun var født i Sauda den 21. juli 1886.Oldefar reiste til Amerika den 23. februar 1905 Han finnes i emigrantlistene for Stavanger (vet ikke hvordan jeg lager en lenke her...). Han som er oppført i emigrantprotokollen med Olsson som farsnavn er riktig person - min oldefar.Oscar II seilte fra Christiansand den 24. februar 1905, og det er et argument at denne Ole Ø. Opthun kan være riktig. Ole Ø. Opthun var ombord på Oscar II, sammen med flere andre som er registrert sammen med Østen Olsson Aarthun i protokollen i Stavanger.Østen O. Aarthun som reiste i 1921 (født 1904) er en navnebror og fetter av min oldefar.Vennene som Østen reiste sammen med (Gundersrød, Lafhus, Fornæs etc) finner jeg ikke i Ellis Island arkivene. Heller ikke en Ole Ø. Opthun finner jeg registrert på Ellis island. Oldefar må ha gjort de oppmerksom på skrivefeilen da han gikk iland, derfor er han kanskje ikke registrert? Eller er databasen kun basert på Ship manifests, hvilket jo kompliserer det hele litt.Ole Ø. Opthun finner jeg ikke i folketellingen fra 1900 i Norge. Ingen Ole med Ø som mellomnavn, født rundt 1886 med noen som helst forbindelse til navnet Opthun kan jeg finne. Finner en eller to gårder med navnet i Luster og på Østlandet. Men der er det ingen som heter Ole som er i rett alder.I emigrantprotokollene fra Stavanger, Kristiansand, Oslo og Christiania finnes heller ingen med navnet Ole Ø. Opthun.Denne Osten O Arthur som ankommer Ellis Island i 1898 er heller ikke min oldefar, siden oldefar ikke reiste før i 1905, og var forsåvidt født i Sauda i 1886, og kan umulig ha vært 36 år og gift i 1898...Jeg står tilbake med den oppfatning at oldefar sitt navn er feilført, men da virker det merkelig at han skal reise mutters alene til USA. De øvrige navnene fra protokollen (Gundersrød, Folnæs etc) ringer ingen bjeller. Han kan selvfølgelig ha møtt dem og blitt kjent med dem fordi de alle sammen skulle reise.Samtidig var oldefar fra Sauda, og ikke Haugesund slik som Ole Ø. Opthun. Han var hele sitt liv i Norge gårdsarbeider, og ikke 'sailor' som nevnt i manifestet. En annen merkelig ting er at oldefar skulle ifølge Stavanger-protokollen til Montana, og ikke til en 'friend John Gabrielsen' i Brooklyn. Da hadde han vel fått notert Montana i skipslisten, og ikke Brooklyn?I går gikk jeg gjennom HELE passasjerlistene til flere skip, inklusive Oceanic, Caronia, Ethiopian, Oscar II, Umbria og flere til. Alle disse skipene ankom USA i begynnelsen av mars 1905. Ingen ombord kan passe på min oldefar, og jeg blir sittende avspist tilbake med denne Ole Ø. Opthun som tilsynelatende eneste kandidat. En person som ikke ser å eksistere noe sted, hverken i USA eller Norge...Nå hører det med til historien at oldefar reiste til Montana, jeg vet han reiste til Lennep og arbeidet på en farm hos en som het Grande som var gift med ei dame fra Sauda. Senere var han gullgraver i Treadwell, ved Juneau i Alaska. Jeg har funnet ham i folketellingen i USA i 1910, med navnet Airsten Arthur.Jeg har derfor lett etter han på Ellis Island med alle mulige og umulige stavemåter av Olsson, Aarthun/Arton/Artun/Orthun/Opthun etc og Osten/Oystein/Ossen/Airsten/Austen/Austin etcHans emigrasjon og ankomst til USA er og blir et mysterium, siden han nettopp IKKE synes å ha kommet frem til USA. Ingen i familien vet noe annet enn at han reiste direkte til USA, og ikke til Canada el.l. Men han var der borte i ni år og returnerte i 1914. Da ble han gift og slo seg ned i Norge for godt. Heldigvis for meg... ellers ville ikke jeg vært her i dag :)Hvis du har noen andre gode ideer ser jeg frem til all mulig assistanse i jakten på informasjon om denne Ole Ø. Opthun. Alt som kan bekrefte eller avkrefte at dette kan være min feilførte oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hej!Jeg skal se nærmere på dette senere, men vil så lenge tipse om en annen side du kan lete på ute å skrive inn noen av navnet i det hele tatt. Du kan f.eks. søke på deler av stedet han kom fra, soundex...etc, Initialene hans osv. Søk f.eks. på 'SAU' og du vil få opp mange morsomme skrivemåter på navn. Vær obs på at ikke alle står reg. med hjemsted som var deres hjemsted. Noen har utreisehavn som hjemsted.Basen kan være treg eller vanskelig å komme inn på ved stor belastning. Ta godt i når du oppjusterer antall forekomster pr. side. Søk her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

hei.Jeg har brukt akkurat den siden du henviste meg til for å lete etter olderfar, men der var det ikke noe å finne som jeg kunne se var relevant. Men jeg skal prøve på nytt.Sauda skrives forresten gjerne som Saude, Sande, Lande og Laude i immigrasjonprotokollene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Siden oldefaren din kom tilbake, og jeg ikke fant noe mer spennende i forbifarten tror jeg at du skal slå deg til ro med at det nok er ham. Det er heller ikke sikkert at han ankom Ellis Island, men et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv Stiansen

Hei igjen.Ja, jeg tror nok at jeg kommer til å slå meg til ro med at denne Ole Ø. Opthun faktisk er min feilførte oldefar.Uansett - tusen takk for innspill og søkene dine!mvh Øystein D. Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg vil tro at det i hvert fall i noen tilfeller ble ført nye lister ombord eller ved ankomst. Jeg kom nylig over et eksempel der en kvinne (og hennes seks barn) i emigrantlistene for Oslo heter Jørgensen til etternavn, mens de i 'skipsmanifestet' fra Ellis Island heter Stuberud. Også enkelte av fornavnene har fått endret stavemåte i forhold til Oslos emigrantlister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Ja, og en ting til: I 'skipsmanifestet' ovenfor er ankomstdato satt til 6. juli 1893, mens skipet faktisk ankom New York 4. juli. I diskusjonsforumet på norwayheritage.com (der kan du sikkert få et definitivt svar på spørsmålet ditt, forresten) ble det hevdet at forskjellen skyldtes at 4. juli var helligdag, slik at emigrantmyndighetene ikke fikk behandlet listene før den 6. Det tyder vel også på at det ble laget nye lister med de avstigende passasjerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv Stiansen

Til Eva: takk for tipset! Jeg skal sjekke ut den linken nærmere, og se om jeg kommer noe nærmere oldefar der.Til Per Helge: Takk for tipset om norwayheritage.com. Jeg skal se om kanskje noen på diskusjonsforumet der kan være behjelpelige med informasjon om skipsankomsten til Oscar II og skipslistene.mvh Øystein D S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.